گزارش/

از سیاست یک بام و دو هوای ترامپ درباره برجام تا کارسازترین چاره در مقابل زورگویی‌های آمریکا

اعلام امضای مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از طرف ترامپ با واکنش‌های مختلف داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای یک دوره ۱۲۰ روزه دیگر تحریم‌های هسته‌ای ایران را تعلیق کرد.

کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ برای آخرین بار تعلیق تحریم‌ها و تائید برجام را امضا کرد و در صورتی که اصلاحات مدنظر او در خصوص برخی بندها، تشدید نظارت‌ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می شود.

خزانه‌داری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد 14 شخصیت حقیقی و حقوقی را به بهانه «نقض حقوق بشر در ایران» و «حمایت از برنامه‌های تسلیحاتی ایران» تحریم کرده است.

////
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با استقبال از تهدیدات ترامپ علیه ایران گفت واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها نیز برای عقب راندن «رفتار ثبات‌زدا و خطرناک ایران» به او بپیوندند.

هیلی تاکید کرد: ترامپ این اقدام را انجام داد تا نشان دهد آمریکا به پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد اما رفتار ثبات‌زدا و خطرناک ایران را تحمل نمی‌کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که نباید به ایران اجازه داد تا از توافق هسته‌ای به عنوان پوششی جهت نقض استانداردهای بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل استفاده کند.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای با ادعای اینکه ایران حقوق بشر را نقض می‌کند، گفت: ایالات متحده نمی‌تواند کناری بایستد و این مسئله را تماشا کند.

منوشین در ادامه ادعاهایش افزود: ما برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران را هدف می‌گیریم چون (ایران) آن را به رفاه اقتصادی مردمش ترجیح می‌دهد.

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره بیانیه ترامپ گفت: کسانی که با اجرای برجام مخالف هستند، از جمله من و رئیس‌جمهور، معتقدیم توافق بدی است. اکنون فرصتی برای بهبود آن وجود دارد.

 

////

 حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌‌جمهور آمریکا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد:  آثار دائمی برجام الی یوم‌القیامه از بین نمی‌رود.

وی با بیان اینکه ترامپ خود را به در و دیوار زد اما نتوانست برجام را به هم بزند، تاکید کرد: اگر ما به تعهد و قرارداد احترام نگذاریم باید فاتحه تمدن در جهان خوانده شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور بیان کرد: مجلس به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد و سخنی که رئیس جمهوری آمریکا از تغییرات بیان کرده با تخریب کل توافق برجام برابری می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: گرچه رفتار ناهنجار آمریکا در این زمینه‌ها به نحوی شده که تحریم‌های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می‌شود اما زیاده‌خواهی این کشور همراه با سیاست کار چاق‌ کنی تاثیر سوء در مراودات دیپلماتیک گذاشته  به طوری که صحنه دیپلماسی را با عدم تعیین زاید الوصفی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: تغییراتی که رئیس جمهوری آمریکا در سخنان اخیرا خود بیان کرده با تخریب کل توافق برابری می‌کند، اگر آنها چنین افکاری در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لازم نیست صبر کنند و بدانند سر آنان به سنگ خواهد خورد.

////

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز درباره تصمیم اخیر ترامپ می‌گوید: ترامپ در نطق‌های انتخاباتی خود از پاره کردن برجام سخن می‌گفت و پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری نیز بارها اعلام کرده است که از برجام خارج خواهد شد ولی هر بار به‌ بهانه‌ای خروج از برجام را به تأخیر انداخته است زیرا برجام کلاه‌گشادی است که آمریکا و متحدان اروپایی آن بر سر ایران گذاشته‌اند و بدیهی است که هرگز نمی‌خواهند این امتیاز بزرگ را از دست بدهند.

 وی ادامه می‌دهد: آمریکا از امتیاز تمدید چهار ماه یک‌بار تعلیق‌ها که به رئیس جمهور این کشور داده شده است به‌عنوان یک اهرم کارآمد برای تضعیف توان اقتصادی کشورمان و مخصوصاً دامن زدن به گرانی‌ها استفاده می‌کند.

شریعتمداری در توضیح این نکته خاطرنشان می‌کند: هر چهار ماه یک‌بار, این احتمال که رئیس جمهور آمریکا از تمدید تعلیق‌ها خودداری کند به دستاویزی برای یک طیف مشکوک در داخل کشور تبدیل می‌شود تا قیمت دلار را در بازار ارز افزایش بدهند و بعد از تمدید تعلیق‌ها, قیمت افزایش‌یافته به زمان قبل از افزایش بازنمی‌گردد و یا فقط اندکی از قیمت قبلی کاسته می‌شود و از آنجا که متأسفانه قیمت دلار به شاخصی برای افزایش یا کاهش قیمت کالاهای دیگر تبدیل شده است, هر چهار ماه یک‌بار شاهد افزایش قیمت اجناس و خدمات هستیم و این مسئله به‌طور طبیعی موجب نارضایتی مردم، اقشار مستضعف و کم‌درآمد می‌شود.

مدیر مسئول کیهان تصریح کرد: کارسازترین چاره در مقابل زورگویی‌های آمریکا خروج ایران از برجام است و از آنجا که آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است, خروج ما از برجام کاملاً قانونی و قابل توجیه خواهد بود.

 

////

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا نیز معتقد است برجام از ابتدا متوازن نبود بلکه به نفع آمریکایی‌ها بود و حالا هم آنها می‌خواهند که برجام بیشتر به سمت آمریکا غش کند.

ایزدی می‌گوید: آمریکایی‌ها می‌خواهند محدودیت‌های هسته‌ای و هم نظارت‌های ویژه‌ای برای ایران وجود داشته باشد.

وی می‌افزاید: تعلیق تحریم‌ها در ظاهر اتفاق افتاده و هدف آمریکایی‌ها این است که ایران را از منافعی که قرار بود ذیل برجام برخوردار شود، محروم کنند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره اعلام امضای مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از طرف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید: رئیس جمهور آمریکا یکی از شروط خود برای تمدید تعلیق این تحریم‌ها اجازه ایران برای بازرسی‌ نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی، عنوان کرده است.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این در حالی است که در مورد بازرسی‌ها صرفاً آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، محور است و تا به حال نیز 9 گزارش از سوی  یوکیا آمانو ارائه شده که در هر 9 نوبت تأکید شده است که هر گونه دسترسی که آژانس می‌خواسته است به مراکز هسته‌ای ایران داشته و ممانعتی از سوی کشورمان وجود نداشته است.

////

وی  اضافه می‌کند: از این رو این شرط رئیس جمهور آمریکا برای تداوم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران نوعی یاوه‌گویی است و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال غوغاسالاری هستند.

سید علی  سقائیان سفیر ایران در برزیل نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید دولت ایالات متحده با اتخاذ رویکرد ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و غوغاسازی در داخل آمریکا و نظام بین‌الملل قصد دارد از یک سو خود را از موج انتقادات داخلی در برابر شعارهای انتخاباتی برهاند و از سوی دیگر با وارد آوردن فشار بر کشورهای متعاهد توافق برجام زمینه را برای کسب امتیازات بیشتر از آنها در راستای همراهی با سیاست‌های سلطه جویانه و استکباری خود فراهم نماید و با فشار بر کنگره در فرصت مناسب زمینه افزودن مواد الحاقی به برجام را فراهم کند.

وی می‌افزاید: تحریم‌های غیر هسته‌ای موضوع جدیدی نبوده و افزودن افراد، شرکت‌ها و موسسات جدید به آن تاثیری بر توانمندی‌ها و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند داشته باشد و اینکه گفته می‌شود با وضع تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران را به نقطه‌ای سوق دهد که در خروج از برجام پیشگام شود، چندان حرف قابل دفاعی نیست چون مهمترین تحریم‌هایی که در نتیجه برجام برداشته شده‌اند تحریم فروش نفت، حمل و نقل دریایی و سوئیفت است که بعید است آمریکا بتواند چنین تحریم‌هایی را بازگرداند بدون اینکه ناقض برجام از سوی نظام بین الملل شناخته شود.

بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید می‌کند: آمریکایی‌ها چاره ای به جز تمدید برجام ندارند و اگر از این توافق بین المللی خارج شوند به ضرر آنهاست.

وی ادامه می دهد تحریم افراد حقوقی و حقیقی هم برای خالی نبودن عریضه و توجیه افکار عمومی آمریکاست چرا که ایران مبادله ای با آنها ندارد که این تحریم ها تاثیری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تحریم های حقوق بشری و حمایت از تروریسم که علیه ایران وضع می‌کنند همگی در راستای منافع آمریکا صورت می‌گیرد، گفت: اگر طرف‌های تجاری ایران مثل اتحادیه اروپا، چین، هند و... در این مسئله با آمریکا همراهی نکنند، این تحریم ها خاصیتی ندارند.

از یک بام و دو هوای ترامپ درباره برجام تا کارسازترین چاره در مقابل زورگویی‌های آمریکا

سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه هیچ کسی در از بین بردن برجام با آمریکا همراه نیست، می‌گوید: اروپایی‌ها اعلام کردند برجام متعلق به جامعه بین الملل است و اگر از بین برود دیگر کسی در دنیا به ما اعتماد نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه تاکید می‌کند: برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و پاره کردن آن یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت، به همین دلیل هم اروپایی‌ها و جامعه بین الملل در حمایت از برجام صف کشیدند و به صورت قاطعی جلوی ترامپ ایستادند.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها و همزمان قرار دادن نام ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی در لیست تحریم ایالات متحده گفت: آمریکایی‌ها از هیچ اقدامی برای محدود کردن جمهوری اسلامی ایران فروگذاری نمی‌کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه ایجاد تنگناهای سیاسی در منطقه و روابط بین الملل جز سیاست‌های آمریکایی‌ها علیه ایران است، افزود: اقدامات و تحریم‌های جدید آمریکا تاثیری بر روابط ایران با دیگر کشورها نخواهد داشت.

خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» نیز در گزارشی نوشت برجام توافقی بسیار مهم است که برای صلح و ثبات خاورمیانه اهمیت زیادی دارد که دارای قدرت بازدارندگی بالایی است و همزمان به رژیم منع اشاعه سلاح هسته‌ای کمک کرده است و دولت آمریکا باید آن را ارج نهد.

این گزارش می‌افزاید: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ساختار این توافقنامه نظارت دقیقی بر برنامه دارد و در 9 گزارش خود پایبندی تهران را تایید کرده است.

خبرگزاری رسمی ایتالیا 'انسا' نیز با عنوان 'هیچ تغییری در برجام پذیرفتنی نیست' افزود: تهران اعلام کرد که دولت آمریکا، همچون سایر اعضای برجام موظف به اجرای تمامی تعهدات خود است و چنانچه به بهانه‌های واهی از تکالیف خود شانه خالی نماید باید مسئولیت عواقب آن را به طور کامل پذیرا باشد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا نیز گزارش داد: وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، تهران هیچ گونه تغییر در توافق هسته‌ای را نه در حال و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اقدامی را خارج از تعهداتش انجام نخواهد داد.

 به هر حال ترامپ در مواجهه با برجام دچار سیاست یک بام و دو هوا شده است و جمهوری اسلامی ایران وقعی برای تهدیدها و تحریم‌های آمریکا در جهت منافع ملی خود قائل نیست.

آمریکایی‌ها از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره ملت ایران را به انحای مختلف تهدید و تحریم کرده‌اند اما کوچکترین خللی تاکنون در مسیر پیشرفت ملت ایران حاصل نشده است.

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از دکترین دفاعی خود عقب‌نشینی نمی‌کند و برنامه موشکی خود را در راستای دفاع از تمامیت ارضی کشور توسعه می‌دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ظریف ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
دولت تا کی میخاد با برجام جمله بسازه؟؟
چرا فکری به حال اقتصاد نمیکنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا دشمنان اسلام را نابود کنه .مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
حقوق بشر.......مگر آمریکا هم حقوق بشر را میداند پس چرا همش به دنبال فروش سلاح های خود و جنگ افروزی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
آقایون مسئول و دست اندکار لطفا این برجام رو بی خیال بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید تولیدات داخل ارتقا پیدا کنند این امر لازمه ی کاهش واردات بی رویه و افزایش صادرات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید تولیدات داخل ارتقا پیدا کنند این امر لازمه ی کاهش واردات بی رویه و افزایش صادرات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا همه این جنایتکاران را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
مرگ بر ترامپ دلقک نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
مرگ بر دشمنان ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
دمت گرم شریعتمداری درست گفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
دمت گرم شریعتمداری درست گفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید یک مشت محکم بر دهان ترامپ بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید یک مشت محکم بر دهان ترامپ بزنیم
Poland
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
مرگ بر ترامپ نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
مرگ بر برجام
آخرین اخبار