کمبود ویتامین D در زنان باردار خراسان شمالی

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : هم اکنون 95 درصد از زنان باردار خراسان شمالی با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛نسرین علیزاده مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت : در مطالعه بررسی وضعیت ریزمغذی ها در سال 91 که هر 5 الی 10 سال یک بار انجام می شود مشخص شد 95درصد از زنان باردار ، 79 درصد نوجوانان و 66 درصد میانسالان به کمبود ویتامین D مواجه هستند .  

وی با اشاره به این بررسی ها خراسان شمالی در رده اقلیم 3 کشور قرار گرفت و در آن گروه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند ، افزود : کمبود ویتامین دی عوارض جدی جسمی مانند پوکی استخوان و مشکلات اسکلتی به دنبال دارد و حتی موجب بروز و تشدید بیماری هایی نظیر افسردگی می شود.

علیزاده نور آفتاب ، ماهی و جگر گوساله را از منابع تامین ویتامین دی برشمرد و تصریح کرد : سرانه مصرف این ویتامین در کشور کم است و از این رو تمام زنان باید حداقل به صورت ماهیانه یک قرص ویتامینD3 با دوز 50 هزار را مصرف کنند و اگر افرادی کمبود شدیدتر دارند می توانند با دستور پزشک برای مدتی از دوزهای مصرف بالاتر استفاده نمایند.

وی اظهار کرد : مکمل ویتامین D در همه گروه های سنی که به مراکز بهداشتی مراجعه کنند به صورت رایگان ماهی یک عدد با دوز 50 هزار و برای میانسالان همراه با کلیسم دی ارائه می شود.

انتهای پیام/آ

95 درصد از زنان باردار استان خراسان شمالی مبتلا به کمبود ویتامین دی هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.