تنگدستی و فقر مانع پیشرفت مددجوی پارس آبادی نشد

تنگدستی و فقر مانع پیشرفت مددجوی پارس آبادی نشد و با توکل بر خدا در مدت زمان کوتاهی توانست یکی از کارآفرینان موفق این شهرستان شود.

مددجوی پارس آبادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، افزود: تنگدستی و فقر مانع پیشرفتم نشد و با توکل بر خدا، حمایت‌های کمیته امداد و تلاش شبانه روزی، در کنار علم و تحصیل به پرورش ماهی کپور پرداختم که در مدت زمان کوتاهی توانستم یکی از کارآفرینان موفق این شهرستان شوم.

مددجوی پارس آبادی گفت: با پروش ماهی‌ گرمابی توانستم سالانه بيش از 25 ميليون تومان سود خالص به دست آورم، علاوه بر ايجاد اشتغال پايدار برای 3 نفر، گام‌های موثری در صادرات ماهی كپور به سایر شهرستان‌های اردبیل برداشته ام.

جلال ناصرپور، كارآفرين 26 ساله پارس آبادی است كه با مشاوره‌های امدادگران کمیته امداد این شهرستان از طریق راه‌اندازی استخر پرورش ماهی گرمابی علاوه بر دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر اقتصادی، توانسته است برای سه نفر از جوانان جویای کار اشتغال مناسب ایجاد کرده و تلاش دارد در عرصه دامپروری نیز وارد بازار کار شود تا 20 مددجوی دیگر نیز صاحب شغل شوند.

این جوان کارآفرین در مورد زندگی و موفقیت خود افزود: 26 ساله و ساكن شهرستان پارس آباد از توابع استان اردبيل هستم. پدرم به دليل كهولت سن و از كار افتادگی قادر به انجام کار نبود و از آنجا که نمی‌توانست از پس هزینه‌های زندگی برآید در سال 1385 تحت حمايت كميته امداد شهرستان پارس آباد قرار گرفتیم تا با حمایت‌های این نهاد بخشی از نیازهای اساسی خود را تأمین کنیم.

مددجوی پارس آبادی بیان کرد: شرایط زندگی به قدری سخت و دشوار بود که نمی‌توانستم به موقع سر کلاس درس حاضر شوم و حتی با غیبت‌های بی شمار و حضور نیافتن در سر کلاس، بارها از حضور در امتحانات مدرسه منع شدم. هیچ چیزی دشوارتر از دوری از کتاب و دفتر و علم‌آموزی برایم نبود چرا که به دليل مشكلات مالی، از سن 16 سالگی در كنار درس و تحصيل مشغول به كار شدم تا در کنار کمک‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ کمیته امداد، من هم سهمی در رفع مشکلات خانوار داشته باشم.

ناصر پور افزود: خیلی تلاش کردم تا در مدارس شبانه ثبت نام کرده و به درسم ادامه دهم، اما هم پدر و هم مادرم سن بالایی داشتند و هر دو از بیماری رنج می‌بردند که لازم بود به خوبی از آنها مراقبت و نگهداری کنم.

وی گفت: در مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی مشغول به کار شدم و تجربیات خوبی کسب کردم. اما حقوق ناچیزی که از این راه به دست می‌آوردم، کفاف هزینه‌های سنگین درمانی پدرم را نمی‌کرد. به همین منظور همواره به دنبال راه چاره‌ای می‌گشتم تا درآمد بیشتری داشته باشم تا هرگز شرمنده نگاه والدینم نباشم.

کارآفرین موفق گفت: با اينكه كميته امداد پارس آباد خدمات درمانی و دارويی مناسبی را به پدرم ارائه می‌كرد، اما برای ویزیت تخصصی، انجام آزمایش و معاینات مختلف باید راهی شهرستان اردبيل می‌شدیم که همین امر بر بار هزینه‌های زندگی می‌افزود و مجبور بودم بیشتر کار کنم تا از پس چنین هزینه‌هایی برآیم.

ناصرپور تصریح کرد: سال 1387 توسط پزشکان متخصص، بیماری قلبی پدرم بسیار حاد و حادثه‌آفرین تشخیص داده شد که نیاز مبرم به عمل جراحی داشت، از آنجا که هزینه این عمل بسیار بالا بود، راهی جز توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) نداشتیم که با یاری امدادگران کمیته امداد پارس آباد، خیران و حامیان طرح محسنین هزینه جراحی پرداخت شد و وضعیت عمومی پدرم کمی بهبود یافت.

وی افزود: با وجود تمامی مشکلات در مدرسه ثبت نام کردم و دوباره به کلاس درس بازگشتم. با حمایت‌های فرهنگی و تحصیلی کمیته امداد توانستم تا مقطع دیپلم به تحصیل ادامه دهم و به آینده امیدوارتر شوم.

مددجوی پارس آبادی گفت: پس از اخذ مدرک دیپلم، مشاوران کمیته امداد با بررسی وضعیت زمینی که در کنار خانه‌مان وجود داشت و به دلیل نبود سرمایه کافی بی‌استفاده بود، بر حسب ارزیابی و محاسبه‌های گوناگون آن محل را برای ساخت استخر پرورش ماهی گرمابی بسیار مناسب دیدند.

ابتدای مسیر بسیار سخت و دشوار بود، نمی‌توانستم هیچ‌آینده‌ روشن و درخشانی را از ساخت استخر پرورش ماهی متصور شوم. اما با حضور در کارگاه‌های آموزشی کمیته امداد پی به استعداد و توانایی‌های خود بردم و با روحیه مضاعفی تصمیم به انجام این کار گرفتم.

کارگاه‌های آموزشی حدود یک‌ماه به طول انجامید که توانستم با اخذ حداکثر امتیازات، موفق به دریافت گواهی مهارت در زمینه پرورش ماهی گرمابی شوم. بلافاصله بعد از پایان دوره‌های آموزشی، در سال 1395 با اخذ 15 میلیون تومان وام اشتغال و خودکفایی از کمیته امداد شهرستان پارس آباد شروع به فعالیت در عرصه پرورش ماهی کپور کردم.

با همت امدادگران کمیته امداد و خیران استخری به طول ‌هزار مترمربع ساخته شد و 3 هزار ماهی كپور در اين حوض ريخته شد تا پس از پرورش يافتن، به بازار فروش عرضه شود.

کاری بسیار دشوار و نفس‌گیر که حساسیت‌ و ظرافت‌های خاص خودش را دارد و همواره باید با حواس جمع در مورد پاکی و تمیزی آب استخر، دمای آب، شوری و سختی آب و افزایش یا کاهش PH به سراغ این کار رفت.

خدا را شاکرم که به خاطر ارزش غذایی بسیار بالای ماهی کپور، استخر پرورش ماهی‌ام يكی از مهم‌ترين مراكز پروش ماهی كپور در شهرستان پارس آباد و استان اردبیل است كه ماهی‌های پرورش یافته به ساير شهرستان‌ و استان‌های همجوار نيز صادر می‌شوند.

علاوه بر خود، برای سه نفر از جوانان جويای كار پارس آبادی نيز اشتغال مناسب و پايدار ايجاد كرده‌ام که با توسعه این کار می‌توانم افراد بیشتری را به کار گرفته و فرصت‌های شغلی گسترده‌تری را ایجاد کنم.

سود 25 ميليون تومانی مددجوی پارس آبادی با پرورش ماهی كپور

با كسب درآمد ماهانه 2 ميليون تومان و سالانه بیش از 25 میلیون تومان سود خالص، توانسته‌ام به استقلال اقتصادی دست يافته و از پس تمامی هزینه‌های زندگی، مخارج درمانی و دارویی پدر و مادرم و همچنین سایر مشکلات پیش رو برآیم.

وی افزود: با حمایت و کمک کمیته امداد در كنار خانه و خانوار خود مشغول به فعاليت هستم که می‌توانم هر لحظه به پدر و مادر سالخورده‌ام رسیدگی کرده و اقدامات بسزايی را برای درمان و بهبود وضعیت جسمی، روحی، عاطفی و بيماری آنها به انجام رسانم.

تلاش دارم در كنار استخر پرورش ماهی گرمابی، بخشی از زمين خود را برای زراعت و بخش ديگری را نيز به كار دامپروری اختصاص دهم كه با انجام اين امر می توانم برای تعداد بيشتری از افراد نيازمند شغل مناسب ايجاد كنم.

 

انتهای پیام/ح

 

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.