ثبت ملی آثار ملک الشعرا در فهرست میراث منقول

27 اثر نقاشی محمودخان ملک الشعرا (صبا) که در کاخ گلستان نگهداری می شود، در فهرست میراث منقول کشورمان ثبت ملی شد.

ثبت ملی آثار ملک الشعرا در فهرست میراث منقولبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 27 اثر نقاشی محمود خان ملک الشعرا (صبا) که در کاخ گلستان نگهداری می شود، در فهرست میراث منقول کشورمان ثبت ملی شد.

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: محمود خان ملک الشعرا (صبا) 200 سال پیش در تهران متولد شد و در سن 80 سالگی درگذشت. پدرش محمد حسین خان متخلص به «عندلیب» و پدر بزرگ او «فتحعلی خان صبای کاشانی»، شاعر و ملک الشعرای دربار فتحعلی شاه قاجار بود.

وی افزود: صبا از دوران کودکی پیش عموی خود «محمد قاسم خان» ملقب به «فروغ» به تحصیل پرداخت و در نوجوانی شیفته هنر شد و به یادگیری فنون، اصول هنرهای سنتی و صنایع ظریفه پرداخت. او از پدر و پدر بزرگ خود لقب ملک الشعرایی را در دربار محمدشاه قاجار به ارث برد و در پایین تمام نقاشی هایش «بنده درگاه محمود» نوشته شده است که امضای آثار نقاشی صبا محسوب می شود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: محمود خان گذشته ازهنر نقاشی در فن شعر نیز استاد بوده و در فنون پیکر تراشی، منبت کاری، خوشنویسی و موسیقی از کم نظیران عصر خود به شمار می رود، از محمود صبا 27 اثر ارزشمند شامل نقاشی های آبرنگ، رنگ و روغن، قلمدان، ماکت و کولاژ تمبر در کاخ گلستان به جا مانده است. بیشتر تابلوهای نقاشی این هنرمند از عمارت ها، فضاهای بیرونی و درونی کاخ های سلطنتی قاجار به تصویر کشیده شده است.

نصرتی تصریح کرد: سبک نقاشی صبا را می توان یکی از شاخص ترین نمونه ها و نمادهای تجدد در نقاشی دوره قاجار به شمار آورد که نه اصل و ریشه را گم کرده و نه در اصول هنر مدرن غرب غرق شده است، همچنین در آثارش ابتکار و خلق وجوه تازه از ترکیب سنت ها ی هنری ایران با اصول و قواعد نقاشی اروپایی را به خوبی می توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: نقاشی‌های این هنرمند قاجاری از بناها و فضاهای تهران عصر ناصری بسیار دقیق و مستند بوده و در آثارش به خوبی مهارت های بالای او در ژرف نمایی کیفیت های نوری نشان داده شده است. آثار صبا ساده و بی هیچ ادعایی، مظهر تحولی جهانی و بازتاب دوران این استاد است. به همین دلیل است آثارش هم ارزش هنری و هم ارزش تاریخی دارد.

هم اکنون 27 اثر نقاشی محمود خان ملک الشعرا (صبا) در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود و این آثار20 دی در نشست شورای ثبت ملی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، در فهرست میراث منقول کشورمان به ثبت ملی رسید.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار