پل تاریخی بریم باشت نیازمند مرمت و بازسازی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت پل تاریخی بریم باشت به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مرمت پل تاریخی بریم باشت، از آثار مربوط به دوره ساسانی نیازمند ۱۰ میلیارد ریال اعتبار است.

مسعود شفیعی با اشاره به اهمیت پل تاریخی بریم به علت موقعیت جغرافیایی آن که در یکی از جاده‌های ترانزیتی جنوب کشور واقع شده است افزود: صیانت از پل تاریخی بریم افزون بر اهمیت تاریخی و فرهنگی به جذب گردشگران در این منطقه نیز کمک می‌کند.

وی بیان کرد: هر ساله بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال به مرمت پل بریم اختصاص داده می‌شود که اختصاص اعتبار برای مرمت کلی آن ضروری است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: طرح مرمت ۸ دهنه از بنای تاریخی پل بریم به طول ۴۰ متر در سال جاری اجرا شد.

شفیعی ساخت دیوار حائل به طول ۵۰ متر، آوار بندی دهنه‌های پل و مرمت را از مهمترین اقدامات مرمتی از سال ۸۵ تاکنون برای صیانت از پل بریم برشمرد.

شفیعی گفت: پل پریم به علت آب و هوای مطلوب در ۳ فصل پاییز، زمستان و بهار ، قرار گرفتن بر روی رودخانه و نزدیکی جاده گچساران به خوزستان، هر ساله مقصد بازدید ۳۰۰ جهانگرد از کشور‌های اروپایی از جمله هلند، سوئد و آلمان است.

این مکان دیدنی در حدود ۸ کیلومتری شهر باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و یکی از ۱۰ پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر گردشگر از این پل بازدید می‌کنند.

این اثر تاریخی در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو ساخته شده و تا دوره اسلامی از آن استفاده می‌شد و هم اکنون بخشی از آن مرمت و بازسازی شده است.

پل بریم در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/ش

بقای پل تاریخی بریم معطل تامین اعتبار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.