باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بررسى زواياى حادثه نفتکش سانچى/ از كارشكنى چينى‌ها تا حقيقتى پنهان در جعبه سياه كشتى!

کشتی نفتکش سانچی با ۳۲ سرنشین، پس از ۸ روز در آتش سوختن، در امواج اقیانوس آرام برای همیشه آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر شنبه شانزدهم دی 96 (6 ژانویهٔ 2018) نفتکش ایرانی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران از عسلویه حرکت کرد و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌برچینی به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. در روز نخست حادثه هنوز ابعاد آن مشخص نبود و دو کشتی بلافاصله به محله حادثه اعزام شدند؛ اما به دلیل دور بودن مسافت، کشتی‌های نجات  نتوانستند اقدامات لازم را انجام دهند.

متاسفانه بعد از 8 روز در آتش سوختن به دلیل همکاری نکردن چینی‌ها در امداد رسانی نفتكش غرق شد و خانواده 32 خدمه را داغ دار کرد. 

 این حادثه در 150 مایلی بندر شانگهای رخ داده بود و همین فاصله طولانی مدت باعث شد که کشتی‌های آتش خوار دیر به محل حادثه برسند. برخی معتقدند در این حادثه کشور چین کوتاهی کرده و ایمنی و توجه به محیط زیست را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بود.

هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شب گذشته در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشتی نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی( محموله‌ای بین بنزین و گاز) بوده است که با کوچکترین جرقه احتمال انفجار و آتش سوزی داشت و همین موضوع روند خاموش کردن را بسیار مشکل می‌کرد.

همچنین محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی بلافاصله بعد از رخ دادن در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، گفت: از همان ابتدا رایزنی و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط انجام شد تا زوایای این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار صورت گرفت تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مد نظر قرار گیرد.

 بی کیفیت بودن کار چینی‌ها در نفتکش ثابت شد/ خطای انسانی یا احمال کاری چینی‌ها کدام یک دلیل غرق شدن نفتکش ایرانی بود.

شب‌ها  عملیات اطفای حریق متوقف می‌شد

 متاسفانه رایزنی‌ها از همان ابتدا بی فایده بود و کشور چین به دلیل اهمال کاری‌ که انجام داد تنها دو یدک کش را برای مهار آتش به منطقه در همان روزهای ابتدایی ارسال کرده بود و شب‌ها عملیات اطفای حریق را متوقف می‌کرد و همین موضوع باعث شد که دبیرکل سازمان بین‌المللی بنادر و دریانوردی (آیما) نامه‌ای به کشور چین ارسال کند و نهایت تلاش و همکاری را از این کشور برای مهار کردن آتش خواستار شود.

براین اساس 3 روز بعد از حادثه و انفجارهای پی در پی در این نفتکش و کوتاهی کشور چین و از همه مهمتر وضعیت بد آب و هوایی و ارتفاع موج‌ها باعث شد که رئیس جمهور علی ربیعی، وزیر کار را به عنوان نماینده رئیس جمهور و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی منصوب کند و این کمیته همراه با رئیس سازمان بنادر و هیأت‌های پیگیری عازم کشور چین شود، اما تلاش‌ها و این حضور بی فایده بود و کشتی به دلیل وزش باد به مرزهای کشور ژاپن رسید. همین موضوع باعث شد که کشور ژاپن کشتی‌های آتش خوار خود را برای اطفای حریق به کار گیرد. با این حال آتش روز به روز شعله ورتر می‌شد و در نهایت عملیات اطفای حریق ناکام ماند.

دو روز گذشته با کم شدن شعله‌های آتش برای ساعتی کوتاه تیم تجسس کشور چین وارد این نفتکش شد و توانست 2 پیکر و جعبه سیاه این نفتکش را پیدا کند، اما به دلیل وجود گازهای سمی نتوانست جستجو را ادامه دهد، در نهایت بلافاصله به یدک‌ کش‌های مجاور بازگشتند.

به گفته حق شناس ؛ با حضور کمیته پیگیری نفتکش سانچی در کشور چین، تیم 12 نفره تکاور ،روز گذشته به سمت نفتکش اعزام شدند اما عملیات این تیم به دلیل غرق شدن نفتکش ناکام ماند.

وی در خصوص روند اطفای حریق اظهار کرد: اگر چینی‌ها روند اطفای حریق‌ را شبانه روزی انجام می‌دادند، به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمی‌داد و ما می‌توانستیم مانع غرق شدن کشتی شویم؛ اما چینی‌ها جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ایمنی را بسیار پر اهمیت تر جلوه می‌دادند.

حق شناس تصریح کرد: ایران تجربه‌های بسیار قوی‌ در خصوص  چنین حوادثی دارد، به طوریکه در سال‌های گذشته آب‌های خلیج‌فارس، جنگ نفتکش‌ها را تجربه کرده و توانسته‌ است به طور کامل و در اسرع وقت شعله‌های نفتکش‌ها را خاموش کند.

خطای انسانی و نفهمیدن زبان یکدیگر تنها دلیل برخورد دو کشتی

بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در خصوص علت این حادثه اظهار کرد: به طور قطع این حادثه به نوع خود بدترین سوانح دریایی محسوب می‌شود و به لحاظ فنی قابل پیشگیری بوده و باید شرایط در این خصوص بررسی شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: هنوز نمی‌توان در خصوص دلیل برخورد این کشتی به طور دقیق اظهار نظر کرد، اما خطای انسانی در این حادثه بی تاثیر نبوده است.

وی تاکید کرد:  این دو کشتی مکامله تلفنی داشته‌اند و ممکن است از نظر زبانی منظور یکدیگر را متوجه نشده باشند و یا در محاسبات اشتباه کرده باشند.

بی کیفیت بودن کار چینی‌ها در نفتکش ثابت شد/ خطای انسانی یا احمال کاری چینی‌ها کدام یک دلیل غرق شدن نفتکش ایرانی بود.

 جعبه سیاه به کشور پاناما فرستاده شد

 مجید کیانپور‌ عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  با اعلام تسلیت  به خانواده‌های داغ دیده اظهار کرد: ابعاد این حادثه بسیار گسترده است و باید منتظر اعلام گزارش کمیته پیگیری باشیم.

وی در ادامه افزود: هنوز نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که کشور چین در رسیدگی به این حادثه کوتاهی کرده است، باید منتظر بازگشایی جعبه سیاه و نیز اعلام گزارشات کمیته باشیم.

کیانپور‌ تصریح کرد: رئیس جمهور بلافاصله کمیسیون امنیت ملی را از سوی مجلس مسئول رسیدگی به این حادثه کرده و خوشبختانه این کمیسیون نیز توانسته است با رایزنی‌های گسترده خود با کشور ژاپن و کره اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنين سید علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه مجلس بدون تردید نسبت به این گونه موضوعات حساسیت و عکس العمل نشان داده و پیگیری‌های خاص خود را انجام خواهد داد، اعلام کرد: دو کمیته حقوقی و یک کمیته نفت به بررسی حادثه کشتی سانچی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه اطلاعات جعبه سیاه در نوع موضع‌گیری کمیسیون انرژی کمک خواهد کرد، اظهار داشت: این مسئله در حوزه وزارت نفت اتفاق افتاده است و کمیسیون انرژی در آغازین لحظات وقوع حادثه به بررسی موضوع پرداخت.

ادیانی با اشاره به ماموریت‌های کمیسیون انرژی ادامه داد: این کمیسیون بررسی‌های خود را در نحوه کمک رسانی، تحلیل و بررسی اطلاعات مقامات چینی و مسئولان ایرانی و سایر مسائل ادامه خواهد داد، لذا به محض این که آخرین اطلاعات از سوی مسئولان در اختیارمان قرار بگیرد به بررسی دقیق حادثه خواهیم پرداخت، اطلاعات جعبه سیاه کمک شایانی به ما خواهد کرد.

 بر اساس این گزارش کشتی نفتکش سانچی در آذر ماه از بندر عسلویه با 32 خدمه به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بوده که متاسفانه در 155 مایلی بندر شانگهای با کشتی کریستال چینی برخورد کرد و دچار حریق شد. این کشتی همانند هواپیما دارای جعبه سیاه است که به گفته مسئولین تا آخرین لحظه گفتگوی آنها در این جعبه سیاه ضبط شده است. خوشبختانه چینی‌ها با ورود خود به این نفتکش توانسته‌اند این جعبه سیاه را پیدا کنند و این جعبه برای رمزگشایی به کشور پاناما به دلیل آنکه این نفتکش تحت پرچم این کشور بوده فرستاده شده است، البته برای رمزگشایی این جعبه باید تمامی نمایندگان کشورها از جمله ایران، چین، پاناما و کره جنوبی حضور داشته باشند.

بسیاری از خانواده‌های داغ دار در رسانه‌ها از مسئولان درخواست رسیدگی بیشتر می‌کردند و در این خصوص نیز رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند تا شاید تنها جایی که امید به زنده بودن این خدمه وجود داشت را جستجو کنند، اما متاسفانه تمامی امید‌ها امروز با غرق شدن نفتکش سانچی ناامید شد.

 انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۷ دی ۱۳۹۶
خدا به بازماندگان صبربده ..ایرانم تسلیت
Germany
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ دی ۱۳۹۶
تسليت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۶ دی ۱۳۹۶
اگه غیرت داریم از مصرف کالاهای چینی خودداری کنید
Iran (Islamic Republic of)
شهسوار
۰۰:۴۵ ۲۶ دی ۱۳۹۶
بایدکالاهاى چىنى تحرىم بشه کالاى چینى خریدن ممنوع همه یک صدایک دل اعلام میکنیم کالاى چینى نمیخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا به خانوادهاشون صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
تسلیت به هموطنان ایرانم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید بررسی وپیگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ع لبا
۲۰:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باتسلیت خداوند به خانوادههای این حادثه باید مسئولان محترم پیگیر شود علت تصادف چه بوده ایا خرابکاری بوده یا یک برخو رد معمولی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
واقعا دردناک بود این اتفاق
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۴۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
هیچ بند ه خدایی در غربت گرفتار نشود اگر این اتفاق در ابهای ایران می افتاد ایرانیان تمام زورشان را میزنند تا نجات بدن بدونه شک
Iran (Islamic Republic of)
Nima
۱۵:۳۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶
این قضیه بدجوری بو داره . یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست
United States of America
عماد
۱۵:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
ازنظر من این کشتی داره میرفته کره ی شمالی
چون که کره ی شمالی تحریمه هیچکس نمیتونه بره .
این کشتی با موشک زدنش
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۴:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
چون چين همسايه خوب ما است بايد ازكوتاهي كردن در امداد رساني به كشتي سانچي چشم پوشي كنيم همه ميدانند كااركنان كشتيهاي نفتكش بزبان انگليسي مسلط هستند دوم با اين آسيبي كه كشتي نفتكش ديد چطوركشتي كريستال آسيب نديده سوم چطورميشه كشتيهاي كوچك ماهيگيري دراين مسيرها تردد كنن خيلي از موارديكه اشاره كردين معقول نيستن قبول كنيدچين كمك كرده بودحداقل پيكرعزيزانمان را ميديدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا رحمت کنه تمامی دریانوردان از دست رفته در این حادثه
Germany
کتیبه
۱۴:۲۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶
بنام خدا
نمیدونم ما به نفرین کی دچار شدیم که این همه بلا داره یکجا سر ما ایرانیا میاد.
در گذشته به ندرت یه زلزله میومد آتشسوزی ، انفجار ، اینهمه کشته در تصادفات ، و حالاهم این مصیبت سنگین حادثه نفتکش سانچی . خدایا خودت بهمون رحم کن و از سر تقصیراتمون
بگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید با عوامل این حادثه برخورد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا به بازماندگان صبر بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
حادثه واقعا تلخی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
چين هم فقط دنبال منافع كشور خودش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
چين هم فقط دنبال منافع كشور خودش هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
انا لله و انا الیه راجعون
این پایانی است که از ان گریزی نیست ،
توجه نمایید که این دنیا فانی است و همه ما روزی خواهیم مرد حال چند روز این ور تر و ان ور تر تفاوت چندان زیادی نخواهد کرد...
پس باید ایمان داشته باشم (شاید)رستگار شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۲۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
به نشانه ابراز همدردی برای کشته های کشورهای زیادی شمع روشن کردیم ولی در هیچ کدوم از اون کشورها برای عزیزان ما شمع روشن نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
حالا هی کالای چینی بخرید
باید کمپین نه به کالای چینی راه بیفته
هموطن حمایت
Iran (Islamic Republic of)
رهائی شهرضائی
۱۴:۱۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
* درسوگ ملوانان نفتکش دریادلان و مجاهدین جبهه اقتصاد *
از سر صدق و صفا بر آب و آتش می زنیم
همره عهد و وفا بر آب و آتش می زنیم
از برای اهتزاز پرچم ایران خود
جان فشانی کرده و بر آب و آتش می زنیم
امر گر دائر شود در راه ایمان و شرف
بهر پیمان با خدا بر آب و آتش می زنیم
چون پرستوی مهاجر پر کشیم و جان خود
کرده تقدیم خدا بر آب و آتش می زنیم
هرکه در راه خدا هجرت کند گردد عزیز
جمع یاران باوفا بر آب و آتش می زنیم
عزت دارَین جو، دنیای فانی بگذرد
ما همه پروانه ها بر آب و آتش می زنیم
جبهه ی ما آب و آتش بود روز امتحان
بسته پیمان با صفا بر آب و آتش می زنیم
سر نوشت این گونه بنوشتند بر ما از ازل
در پی تقدیر ما بر آب و آتش می زنیم
تسلیت گویید ای یاران شما در بزم غم
با سرشک دیده ما بر آب و آتش می زنیم
شد (رهائی) جان ما از قید تن پروانه وار
دوستان بهر خدا بر آب و آتش می زنیم
(اثرطبع استادحاج علی محمد رهائی شهرضائی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
هیچکس نباید جنس چینی خریداری کند
Iran (Islamic Republic of)
خرسندی
۱۴:۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
آیا ما در برخورد با کشورهایی که همچین اقداماتی خواسته یا ناخواسته بر علیه ما انجام می دهند از موضع قدرت با آنها برخورد میکنیم ؟ !!!
محض اطلاع کشتی چینی از آمریکا می آمد پس یک کشتی بین المللی بود که صد در صد به زبان انگلیسی مسلط باید باشند، کشتی ما هم یک کشتی بین المللی است پس به زبان مسلط هستن.دوم خطای انسانی؟ !!! مگه کشتی چینی یا ایرانی با با دوربین یا چشم رانندگی میکنن؟ اصلا این حرفا قبول .
چرا به کشتی ما کمک نکردن؟ حالا که با التماس کمک کردن چرا دیر و با نیروی کم؟
چین چندین درصد انرژی مورد نیاز کشورشو از ایران تامین میکنه، چطور ما نمیتوانیم به اونا فشار برایم؟ چطور نمیتونیم فقط و فقط یک هفته نفت ارسالی به چین را متوقف کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا به بازمانده ها صبر بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
تو خودت دریای چین بودی بفهمی شرایط خاموش کردن آتش چقدر سخت بود تو خونه نشستی جلو بخاری فقط بلدی قر بزنی نمی فهمی که حرارت کشتی ایقدر زیاد بود که نزدیکش نمی شود بری تازه دود سمی شرایط بد جوی بود امکانات کافی هم فراهم یا آماده نبود تا شب به فعالیت بپردازند بعد چین امکانات کافی آماد کرد تا به ایرانیا کمک کنه اگر شب بدون امکانات اولیه میرفتن که خودش آتش میگرفتن تازه تکاورای خودمونم چون کشتی داغ بود و دود زیاد بود نتونستن برن ابن چین اگر دست ایرانم ببوسه بعضیا فوش میدن من نمیدونم این چین چکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
اجناس چینی را تحریم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا بیامرزتشون روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
از كمونيستها كه ماديترين تاثير رو بر فرهنگ ميگزاره و دين رو نفى ميكنه، چه انتظارى ميشه داشت؟ اگرچه مردم عادى همه جاى دنيا حقيقت طلبند و همه را نميتوان بايك چشم ديد.
تو تلويزيون خومدمون چند سال پيش مستندى از هنگ كنگ پخش شد، يه فرد هنگ كنگى گفت:" چينيهابه ما ميگن ما اول به پول شما احترام ميگزاريم بعد به خودتون". اين يعنى جهان بينى صرفا مادى كمونيستى. تو اين دنيا به هيچ كى بجز زحمت خودمون نميشه اعتماد كرد. فقط و فقط بايد با توكل به خدا روى پاى خود ايستاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
همشون تحصیل کرده بودن. میتونستن انگلیسی صحبت کنن .
خدا بهشون صبر بده. اخی چه غریبانه
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۱۳:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
کشورهای ژاپن تایوان کره چین فیلیپین آمریکا خواهان نفت وگاز وثروت ملی ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۱۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
در جعبه سیاه هر چی باشد ایا این عزیزان زنده میشوند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد نیسی
۱۳:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
کو کشتی چینی مگه برخورد نکردن !! و انفجار رخ نداده کو کشتی دنده یک گرفته با لایی کشی فرار کرده؟!! این قضیه بو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
سلام مسلم است که جینیها دارند اشتباهات استراتزیک می کنند وبا غرق شدن سانچی خورشید جین هم گرفتار غروب ومرگ شده است خورشیدهای کوچک شروع به مرگ خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۲:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
حالا بریم جنس بنجل چینی بخریم...شبا از خوابشون بخاطر عزیزانمون نگذشتن ما از جونمون بخاطر جنسای چینی میگذریم.نه به جنس چینی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
این همه کالای چینی خریدم کشورمونو به خاک سیاه نشوندیم اخرشم این نمک نشناسا کم کاری کردن برای مهار اتیش
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۲:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
ما فقط توجیه می کنیم و همه چی رو گردن بقیه کشورها میندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خدا به خانوادهاشون صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
نفهمیدن زبان ؟ تمام مکالمات انگلیسی هستند . هر کشتی سیستم رادار داره چطور دو کشتی همدیگر ندیدن مخصوصا نفتکش به اون بزرگی . دیدبان هم ندارن حتما . بعد چرا پرچم پاناما بوده . چرا چین کمک نکرده . خیلی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
نفهمیدن زبان ؟ تمام مکالمات انگلیسی هستند . هر کشتی سیستم رادار داره چطور دو کشتی همدیگر ندیدن مخصوصا نفتکش به اون بزرگی . دیدبان هم ندارن حتما . بعد چرا پرچم پاناما بوده . چرا چین کمک نکرده . خیلی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
جای وزارت خارجه بودم سفیر چین را چند با احضار می کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
مسئولین کشور چین باید جوابگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۶
چرا پرچم پاناما اصلا پاناما رو نقشه پیدا هست اگر هست کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
«خطای انسانی و نفهمیدن زبان یکدیگر تنها دلیل برخورد دو کشتی»!!!! زبان بین المللی دریانوردی هم مانند هوانوردی انگلیسی است ! مگر میشود زبان هم را نفهمیده باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
کشتی ها همه به زبان بین المللی باهم ارتباط دارند؟؟؟!!!!! این سانحه نبود،!!بلکه برخوردعمد بود!!! ازطرف دیگه، درهمان ساعت اولیه می توانستند امدادرسانی کنند؟!چرانکردند؟؟؟؟!!!!!
چرامسؤلین همان روزاول اونجا نرفتند؟؟؟!!!!!! وپیگیر مسئله نشدند؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
نتیجش کی اعلام میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
نتیجش کی اعلام میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
لطفا اگه جعبه سیاهمشخص کنه مقصر کیه بایدخسارت نفت وسرنشینان وخدمه های مارو که پرپرشدن با پول نفت وکشتی بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
کشتی ایی که به سانچی خورده کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
‌هرگز نباید به کشوری مثل چین اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
‌ چینی ها پس از نجات دریانوردان شان که کشتی آنان با نفتکش ایرانی برخورد کرده بود، در عملیات اطفای حریق نفتکش و نجات دریانوردان ایرانی تعلل کردندتا با سوختن تمامی مواد اشتعال زا ، از نشت مواد نفتی به دریا جلوگیری شود.
وقتی به خود حق می دهیم با بی توجهی نسبت به سلامتی، بهداشت ،ایمنی و جان مردم، کشور را به بازاری بزرگ برای کالاهای درجه چندم
چینی تبدیل کنیم، آنها هم به خود حق می دهند نجات جان هموطنان مان را در درجه چندم اولویت قرار دهند.


کمپین تحریم کالای چینی ، هموطن حمایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
آدم دلش بحال این عزیزان کباب میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ازمحمدیه
۱۰:۱۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
پس نگید چینی ها دراطفای حریق کوتاهی نکردن هی برید کالای چینی بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
تسلیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
خواهش میکنم هر چه زودتر مسئولان پیگیری کنند
Iran (Islamic Republic of)
مروارید
۰۹:۵۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
حالاوقتش شد جواب دندان شکنی ب چینی ها بدیم ،ماباید تمام برندهای های چینی را تحریم کنیم !
ن ب جنس چینی!
ن ب جنس چینی!
ن ب جنس چینی!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶
چرا از وزیر نفت حرفی زده نمیشه؟ چرا از وزیر راه حرفی زده نمیشه؟ چرا متولیان اصلی همیشه غایب هستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
برای کشتی دیگر چه اتفاقی افتاد ؟
Germany
مهدی
۰۹:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
بنده به شخصه به همه خانواده شرکت ملی نفتکش ایران و به خصوص به خانواده شهدای این سانحه دلخراش تسلیت عرض میکنم و بدونید که راه فرزندان شما رو برای ایرانی آباد ادامه میدیم .یه انتقاد هم دارم به مسئولین این جوانان رشید و فدا کار با این سختی دارن اقتصاد نقتی مملکت رو زنده نگه میدارن تو رو خدا نزارید شبکه های معاند ناامیدی رو تو جامعه مثل سم میپاشن که دار ریشه جامعه رو نابود میکنه ...............به داد مردم و جونا برسید
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۹:۴۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
نمیدونم چی بگم ..اما قطعا سهل انگاری چینی ها باعث شد حتی پیکر این عزیزان هم به دست خانواده هاشون نرسه..
امیدوارم دولت یا هر کسی ک بهش مربوط میشه ،خارج از منافع شخصی، پیگیر این سهل انگاری و حرکت زشت چینی ها بشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
هیچ خطایی در کار نیست بی شک این یک خرابکاری تجاری است با همکاری چین و آمریکا .بزرگترین اشتباه فرستادن جعبه سیاه به پاناما بود چون مطمعنا جواب درستی از اونها که روابط حسنه ای با آمریکا دارند نخواهیم شنید .چه کسی کشتی چینی رو بررسی میکنه ؟ مگه میشه کاپیتان کشتی ها به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشند ؟ مگه محاسبات در کشتی های این چنینی دستی انجام میشه که خطای محاسباتی داشته باشیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ورشا
۰۹:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
کشتی چینی زبون فارسی نمیدونسته قبول.....
کور که نبودند کشتی به اون عظمت رو نبینند.
قضیه بوداره باید وزارت خارجه پیگیری کنه......باید مقصر ماجرا پیدا بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
یعنی خطای انسانی و نفهمیدن زبان یکدیگر تنها دلیل برخورد دو کشتی؟؟؟؟؟
یعنی اینا فارسی حرف می زدن و اونا چینی واسه همین زبون همدیگه رو نمی فهمیدن درسته ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
باید چین رو تحریم کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۶
چینی ها که همه چی می خورند. چه می دونند عاطفه چیه. ما خودمون باید به فکر می بودیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
اینم از حمایتهای کشور چین !
Iran (Islamic Republic of)
شیران
۰۸:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
اگر این موضوع واقعیت دارد و در اوج نگرانی ملت ایران چینی ها فقط بفکر منافع خود بودند
باید در معادلات اقتصادی با این کشور تجدید نظر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۵ دی ۱۳۹۶
متاسفم برای چین
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۴۱ ۲۵ دی ۱۳۹۶
ضمن عرض تسلیت به همه خانواده های داغدیده این دریادلان عزیز،همینطور همه مردم خوب ایران
اگه حرف این مسئولین محترم درست باشه و کوتاهی چینی ها مسجل باشه،چه خوبه مردم در یک اقدام هماهنگ حتی برای یک ماه هم شده خرید هرنوع کالای چینی رو تحریم کنند . مگر اینکه خود مردم حساب اونا رو بزارن کف دستشون(یادتون هست که پوتین با اردوغان چکار کرد؛ ما در سطح خیلی کوچکتر با تحریم اجناس چینی این کار رو میتونیم بکنیم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۵ دی ۱۳۹۶
امیدوارم کشور چین که ادعای فوق امنیتی داره و مسئولین محترم همه سناریوهارو مورد توجه قرار بدن مثلا احتمال ایجاد اخلال تروریستی توسط کشتی ثالثی که به عنوان کشتی ماهیگیری سبب اخلال راداشته یا میدانی در حرکت دو کشتی و تصادف آنها شده باشد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۶
مسئولان باید به این موضوع رسیدگی کنند
آخرین اخبار