دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

فقه نقادی در رسانه‌های جمعی به خوبی تبیین شود

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم تبیین فقه نقادی در رسانه های جمعی تاکید کرد.

فقه نقادی در رسانه‌های جمعی به خوبی تبیین شود به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما در دین مبین اسلام و شرع مقدس فقه نقادی داریم و این طور نیست که هر کس بدون هیچ معیار و ضابطه‌ای سخن از نقد بگوید بلکه باید به اصول آن مستنبط از فقه توجه کرده و بر این پایه دست به نقادی بزند.

وی افزود: یکی از اصول مهم فقه نقادی این است که فرد منتقد از خود شروع کند و اینکه خود را برتر از دیگران ندیده، تنها به بیان عیب و ایراد افراد دیگر نپردازد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از اصول مهم نقادی از نگاه اسلام این است که خیلی جاها نباید نقد را علنی و در ملأعام بیان کرد، البته در برخی جاها که فردی دارای مقام بالایی است و در ملأعام مرتکب گفتار یا رفتار خلافی می‌شود و تأثیرش بر کلیت جامعه است، در اینجا باید نقد را علنی مطرح کرد.

وی با اشاره به اصل مهم محاسبه نفس در مسائل اخلاق و تهذیب و لزوم توجه بیشتر مسئولان به این مسئله گفت: مدیران و مسئولان کشور که سرنوشت مردم و کشور و سرنوشت دین مردم به تصمیم آن‌ها گره خورده باید قبل از هر چیز بر اساس آموزه‌های اسلامی خود را به نقد بکشند به اینکه چه کرده‌اند و چقدر رفتار و گفتار آن‌ها تصمیم بوده و کمک به توسعه مسائل دینی و اخلاقی در جامعه کرده است.

اراکی افزود: مسئولان باید خود را نقادی کنند که چقدر در انجام مسؤولیت‌های محوله با چه توشه و توانی کار کرده و چقدر خود را حقیقتاً مسئول دانسته و پاسخگو بوده‌اند.

انتهای پیام/ع

مسئولان باید خود را نقادی کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار