احتمال خروج روسیه از توافقنامه محدودسازی تولید نفت

رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی روسیه اعلام کرد اگر قیمت طلای سیاه در بازار جهانی به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه برسد، مسکو از توافقنامه نفتی اوپک خارج خواهد شد.

احتمال خروج روسیه از توافقنامه محدودسازی تولید نفتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری مالی و اقتصادی آفریقا، رئیس شرکت نفتی لوک اویل، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی روسیه، اظهار کرد ممکن است روسیه از توافقنامه محدود سازی تولید نفت اوپک خارج شود. رئیس لوک اویل اعلام کرد اگر قیمت نفت در بازار جهانی در شش ماه آینده به بیش از 70 دلار در هر بشکه برسد روسیه از توافقنامه نفتی اوپک خارج خواهد شد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به همراه 10 کشور غیر عضو از جمله روسیه از اواخر سال 2016 تاکنون در چارچوب توافقنامه ای با هدف برقراری توازن درعرضه و تقاضا برای نفت در بازار جهانی و در نتیجه تثبیت قیمت ها متعهد شده اند که صادرات نفت خود را محدود کنند. این کشورها تعهد کرده اند اجرای این توافقنامه را تا پایان سال 2018 ادامه دهند.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه نیز در این باره گفته است خروج تدریجی از توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت موضوع اصلی گفتگو میان سازمان اوپک و شرکایش شامل 10 کشور غیر عضو در این کارتل در تاریخ 21 ژانویه امسال خواهد بود. وزیر انرژی روسیه خاطر نشان کرد درست است که قیمت نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، سبد نفتی اروپا، اکنون به هر بشکه حدود 70 دلار رسیده است، اما هنوز توازن درعرضه و تقاضا برای نفت در بازار جهانی برقرار نشده است.

نوواک در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خروج کشورش از این توافقنامه نفتی اوپک و شرکایش گفت:« من فکر نمی کنم کسی بخواهد مانع بحث درباره این مسائل در نشست بعدی وزیران کمیته پیگری این توافقنامه در 21 ژانویه امسال در عمان باشد». الکساندر نوواک خاطر نشان کرد بازار نفتی همچنان با افزایش عرضه در سطح جهانی مواجه است. اما توازن درعرضه و تقاضا برای نفت در بازار جهانی در نهایت برقرار خواهد شد. از همین رو ما باید بازار را زیر نظر بگیریم.

 

انتهای پیام/

روسیه ممکن اس از توافق کاهش سطح تولید نفت خارج شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار