اهمیت بازسازی مقبره خیام و عطارنیشابوری

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت بازسازی مقبره خیام و عطارنیشابوری تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ هاجر چنارانی گفت: پتانسیل‌هایی مثل خیام و عطار در نیشابور کم نیستند که باید به دنیا معرفی شوند اما ثبت‌های بزرگی در نیشابور صورت نگرفته و تا زمانی که درگاه ورودی دنیا را به نیشابور باز نکنیم در زمینه توریسم هم کاری نمی‌توانیم صورت دهیم.

وی گفت: دغدغه ما برای خیام و عطار زیاد است، مقبره فعلی اینها نیز در معرض از بین رفتن است و کمیسیون اصل 90 نیز این را بررسی و تائید کرد و درصدد بودیم قانونی را تصویب کنیم تا آنچه آورده خود این آثار است و از محل گردشگری و حضور گردشگران عاید آنها می‌شود، صرف آبادانی خود آنها شود و پولی که مردم می‌دهند در همان محل هزینه کنیم.اکنون 300 میلیون تومان برای آرامگاه خیام اختصاص یافته که البته مبلغ اندکی است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: شبانه‌روز پیگیر هستیم تا حداقل یک ثبت جهانی داشته باشیم، ثبت جهانی، اجازه ساخت و ساز در حریم آثار ثبت جهانی شده را نمی‌دهد و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

چنارانی گفت: هدف اصلی ما این بود که از فلکه خیام تا چهارراه نیشابور را ثبت جهانی کنیم اما دیگر اجازه ساخت و ساز و تراکم در این محدوده داده نمی‌شد و تمام بافت باید سنتی باشد و این محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید و به همین دلیل همکاری نمی‌کنند.

انتهای پیام// م.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.