90درصد دختران به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته ۹۰ درصد دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله مشهدی و همچنین ۹۵ درصد دختران سبزواری در این گروه سنی دچار کمبود ویتامین دی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ دکتر مجید غیورمبرهن در نشست خبری بسیج ملی تغذیه با بیان اینکه کمبود ویتامین دی در بین دختران چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از سایرین مشاهده شده است افزود: در دو دهه اخیر کمبود ویتامین دی در کشور و جهان رو به گسترش بوده و خراسان رضوی هم اکنون یکی از استانهای ایران با شیوع بالای این کمبود است.

وی نور آفتاب را یکی از عوامل مهم در تشکیل ویتامین دی عنوان و گفت: شهرنشینی و زندگی در ساختمانهای بلند مرتبه از موانع تابش نور مستقیم آفتاب به بدن افراد است. از سوی دیگر عواملی مانند چاقی و آلودگی هوا جذب ویتامین دی را کاهش می دهد.

دکتر غیور مبرهن گفت: کمبود ویتامین دی نقش مهمی در ابتلا به بیماریهای مختلف نظیر استخوانی، سکته مغزی، مغزی، کلیوی، سرطانها، بیماریهای عصبی، امراض قلبی و دیابت دارد.

وی 'طرح مکمل یاری ویتامین دی' در مدارس دخترانه را یکی از اقدامات برای جبران این کمبود در خراسان رضوی و کشورعنوان کرد و افزود: افزودن ویتامین دی به فراورده های غذایی یکی از راهکارهایی است که در کشورهای جهان نهادینه شده و عملیاتی کردن آن با هدف مقابله با کمبود ویتامین دی در ایران نیز دنبال می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سن شیوع چاقی در جامعه روز به روز درحال کاهش است و در بین کودکان شیوع بالایی دارد.

وی افزود: کمبود ریزمغذیها مانند ویتامین دی، روی، مس و آهن از عوامل تاثیرگذار در چاقی به شمار می روند. در گذشته چاقی کودکان بیشتر بین خانواده های مرفه به دلیل پرخوری مشاهده می شد اما امروزه کودکان چاق در بین خانواده های با درآمد پایین نیز به دلیل مصرف غذاهای ارزان، پرحجم با کالری بالا و ارزش غذایی کم دیده می شوند.

انتهای پیام// م.م

اهمیت تغذیه سالم بین دختران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.