ایندیپندنت نوشت:

لکه نفتی حاصل از آتش‌سوری نفتکش ایرانی سانچی تهدیدی برای اکوسیستم دریایی

نفتکش ایرانی غرق‌شده در دریای چین ده مایل لکه نفتی ایجاد کرده است که اکوسیستم دریایی را در این منطقه تهدید می‌کند.

لکه نفتی حاصل از آتش‌سوری نفتکش ایرانی سانچی تهدیدی برای اکوسیستم دریاییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت نوشت نفتکش ایرانی غرق شده در دریای چین شرقی ده مایل لکه نفتی ایجاد کرده است که حیات دریایی را در این منطقه تهدید می کند. این نفتکش غرق شده می تواند به ترکیب غنی ماهی ها و پرندگان در آب های مجاور صدمه بزند. کارشناسان هشدار دادند نفتکش ایرانی که در دریای چین شرقی غرق شد تهدیدی جدی برای اکوسیستم دریایی این منطقه است.

شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین اعلام کرد این لکه نفتی یک تا چهار مایل دریایی وسعت داشت و از زمان غرق شدن کشتی در روز یکشنبه، چندین برابر شده است. نگرانی هایی درباره صدمات این لکه نفتی به اکوسیستم دریایی منطقه مطرح شده است. غرق شدن کشتی سانچی بزرگترین لکه نفتی را از سال هزار و نهصد و نود و یک تاکنون به وجود آورده است؛ زمانیکه دویست و شصت هزار تن نفت در سواحل آنگولا منتشر شد.

سی سی تی وی اعلام کرد تلاش برای پاکسازی سطح دریا آغاز شده است و تیم های امدادرسان تلاش برای نجات سرنشینان این کشتی را متوقف کرده و عملیات را به حال عادی برگردانده اند. این کشتی که پس از برخورد با یک کشتی دیگر دچار انفجار و آتش سوزی گسترده شد، صد و سی و شش هزار تن -- معادل تقریبا یک میلیون بشکه -- کنستانتره فوق سبک میعانات نفتی را با خود حمل می کرد که پس از وقوع چندین انفجار، غرق شد.

کارشناسان ابراز نگرانی کردند غرق شدن این کشتی در مقایسه با سوختن این میعانات، صدمات بیشتری به اکوسیستم دریایی وارد می کند. غرق شدن این کشتی احتمالا باعث می شود مابقی میعانات نفتی و سوخت بنزین نفتکش یا نفت سنگینی که برای حرکت موتور کشتی استفاده می شود، وارد آب شود و آب های اطراف را آلوده کند. نفت سنگین، کثیف ترین نوع نفت و بسیار سمی است اگر چه قابلیت انفجاری کمتری دارد. کنستانتره نفتی برای موجودات زنده دریایی ماده ای سمی است. بر اساس برآوردهای دلالان سوخت بنزین نفتکش، سانچی احتمالا در هنگام برخورد با کشتی فله بر چینی حدود هزار تن سوخت بنزین داشته است.

مهار نفت سیاه نسبتا آسان است چرا که حجم آن پایین است و خاصیت چسبندگی اش باعث می شود راحت تر از روی آب جمع شود اما حتی حجم کم آن می تواند به حیات موجودات دریایی صدمه بزند. بادهای شدید این نفتکش را از سواحل چین - جاییکه حادثه رخ داده است - دور کرده به منطقه اقتصادی ویژه ژاپن وارد کرده است.

اداره دولتی اقیانوس های چین اعلام کرد از آنجا که انفجارها به بدنه نفتکش صدمه زده بود، حجم وسیعی از نفت در آب های مجاور نیز آتش گرفت. گارد ساحلی ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد دود غلیظی هنوز از محل غرق شدن این کشتی به هوا بر می خیزد. 

 

انتهای پیام/

تهدید اکوسیستم دریایی با لکه نفتی ایجاد شده بر اثر سوختن نفتکش سانچی

 

 

برچسب ها: نفتکش ، آسیا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار