از ابتدای سال جاری تاکنون؛

تعطیلی بیش از 250 مرکز متخلف عرضه قلیان در اهواز

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان از تعطیلی 283 مرکز متخلف عرضه قلیان در اهواز از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد صفدری، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تعطیلی 283 مرکز متخلف عرضه قلیان با همکاری نیروی انتظامی در اهواز از ابتدای امسال تاکنون اظهار داشت: طی این مدت بیش از 9 هزار و 500 جام قلیان نیز ضبط و معدوم گردید.

وی با اشاره به بند 8 ماده یک آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که سال 1385 تصویب شد بیان کرد: طبق این آیین نامه، عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی موضوع این بند مصداق تخلف از قانون است.

صفدری اذعان داشت: از جمله اماکن عمومی که بند 8 به آن اشاره می کند شامل؛ پارک ها، قهوه خانه ها، رستوران سنتی، سفره خانه و بقیه اماکن مورد استفاده عموم مردم است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان در ادامه افزود: عرضه قلیان در 2 حوزه، یکی در اماکن مسقف مثل قهوه خانه ها، سفره خانه ها و رستوران های سنتی و دیگری در پارک ها و فضای سبز شهری است.

فرهاد صفدری اظهار کرد: مراکز بهداشت در شرق و غرب اهواز با برنامه ریزی مشترک با پلیس اماکن عمومی و حوزه فرمانداری و دادستانی این شهرستان به صورت تقریبا هر شب با عملیات شبانه نسبت به شناسایی و برخورد با اماکن متخلف عرضه دخانیات و قلیان اقدام می نمایند.

وی با بیان اینکه برنامه کنترل در سطح اماکن مسقف به صورت مستمر در حال اجرا است گفت: با توجه به حجم مشکل و میزان شیوع مصرف مواد دخانی نیازمند فعالیت بیش تر است.

صفدری با اشاره به اینکه جمع آوری قلیان در پارک ها انجام می شود اذعان داشت: اما عملکرد شهرداری ها باید بهبود پیدا کند، چون در پارک ها تکلیف با شهرداری است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در جاده ساحلی، حاشیه کارون، برخی پارک های محله ای و بلوار فرودگاه اهواز عرضه و سرو دوره گردی قلیان به وفور دیده می شود، بطوری که با چیدن صندلی و فضا سازی، قلیان عرضه می گردد.

وی افزود: شهرداری ها به استناد ماده 7 و 8 آیین نامه اجرایی قانون کنترل دخانیات مکلف به کنترل هستند.

فرهاد صفدری با بیان اینکه روی آوری جوانان به مصرف قلیان از هر2 جنس زن و مرد در پارک ها افزایش یافته گفت: به دلیل شیوع مصرف، قبح این مساله از بین رفته است و برخی زنان و دختران به مصرف قلیان به صورت عیان و در انظار عمومی روی آورده اند که نیازمند برنامه ریزی جدی از سوی شهرداری برای ساماندهی وضع موجود است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه شهرداری اهواز باید در حوزه آموزش و فرهنگ سازی برنامه جدی تری پیاده کند اظهار کرد: موضوعات از طریق کمیته استانی دخانیات در حال پیگیری جدی است و امیدواریم شاهد وضعیت بهتری باشیم.

وی اذعان داشت: به استناد ماده 14 و 15 آیین نامه اجرایی، در اماکن مسقف وظیفه بهداشت گزارش موارد تخلف به مراجع مربوطه است، اما هم اکنون همکاران ما علاوه بر گزارش دهی در قالب تیم های مشترک در برنامه های عملیاتی کنار نیروی انتظامی حضور دارند.

صفدری تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود تاسیس سفره خانه هایی است که مجوز فعالیت خود را به ادعای خودشان از اداره کل میراث فرهنگی دارند و خانه هایی را با تغییر کاربری و به صورت رستوران باغ و سفره خانه سنتی ایجاد کرده و فعالیت می نمایند.

این مقام مسئول گفت: این مکان ها مجوزهای صنفی و تاییدیه های بهداشتی را ندارند و تنها با مجوزی که به ادعای خود از میراث فرهنگی گرفته اند فعالیت می کنند و افزایش تعداد همراه با استعمال قلیان در آن ها از جمله معضلاتی است که نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف در اهواز و سایر شهرستان ها است که قرار است در برنامه کمیته استانی دخانیات، موضوع محل دریافت مجوز آن ها بررسی گردد.

انتهای پیام/گ

283 مرکز عرضه قلیان در اهواز تعطیل شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار