باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تغییر در اکوسیستم جنگلی یکی از عوامل تغییر اقلیم گلستان/ آیا هوای گلستان به گذشته باز می‌گردد؟

جنگل‌ها ریه‌های تنفسی موجودات زنده هستند ریه‌هایی که دخالت انسان‌ها در سال‌های اخیر به آن خسارات جبران ناپذیری زده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ استان گلستان در شمال ایران هم از این تغییرات و خسارات بی بهره نبوده و هر چه که می‌گذرد شرایط جدید تری را تجریه می‌کند.

اکوسیستم‌های جنگلی استان گلستان در این سال‌ها تغیراتی داشته اند که مردم ثمره اش را در پاییز و زمستان امسال به صورت خشکسالی و کم بارشی مشاهده کردند.


کاهش ۲۰ درصدی بارش‌ها در گلستان


داداشی مدیر کل هواشناسی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: از اول سال زراعی امسال بار متوسط بارندگی استان ۱۰۷ میلی متر بوده است که این مقدار بارش نسبت به میانگین بلند مدت ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است.
 
تغییر در اکوسیستم جنگلی یکی از عوامل تغییر اقلیم گلستان/ آیا هوای گلستان به گذشته باز می‌گردد؟

وی پیش بینی میکند: با توجه به آمار‌های بلند مدت سال به سال افزایش دما و تعداد روز‌های گرم با دمای بالاتر از ۳۰ درجه را خواهیم داشت.

داداشی گفت: تغییر در پوشش گیاهی، نوسانات منابع آبی که در استان وجود دارد باعث شده است تا تعداد روز‌های گرم نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و پوشش گیاهی یکی از مهمترین عوامل تعدیل کننده آب و هوا است و وقتی که تغییر کاربری در پوشش گیاهی و جنگلی داشته باشیم تعادل ورودی و خروجی انرژی تغییر می‌کند که باعث افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و به تبع آن افزایش دما و در نهایت نوسانات اقلیمی حادث می‌شود.

داداشی افزود: یکی از این تغییرات اقلیمی تغییر در نوع و ویژگی بارش است که می‌توان به میزان بارش جامد مانند برف که تامین کننده منابع آبی است اشاره کرد که روز به روز کمتر شده است و همچنین بارش‌ها به صورت رگباری، زود گذرو موقتی شدند که بیشتر بر اساس کمبود پوشش گیاهی به صورت سیلاب در استان جاری می‌شود.


گاز‌های گلخانه‌ای و تاثیر آن بر اقلیم جهانی


کیانی استاد دانشگاه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: شاید اولین تاثیری که جنگل‌ها داشته باشند تاثیر بر آب و هوا است. آب و هوا به دو بخش تقسیم می‌شود:آب و هوای کلی و آب و هوای منطقه‌ای که البته درختان و جنگل بر هر دو نوع آب و هوا تاثیر می‌گذارد.
 
تغییر در اکوسیستم جنگلی یکی از عوامل تغییر اقلیم گلستان/ آیا هوای گلستان به گذشته باز می‌گردد؟

کیانی افزود: گاز‌های گلخانه‌ای یکی از مواردی است که بر اقلیم جهانی تاثیر گذاشته است و جنگل‌ها یکی از عواملی هستند که می‌توانند در جذب گاز‌های گلخانه‌ای و ترسیم آن‌ها در داخل خاک از شدت این گاز‌ها کم کنند و بتوانند بر روی آب وهوای منطقه‌ای و کلی تاثیر گذار باشند.

وی ادامه داد: در طبیعت سوئیچ‌هایی وجود دارند که نامشان سوئیچ‌های طبیعی است که اگر گاز‌های گلخانه‌ای بیشتر شود و تخریب جنگل‌ها نیز شدت یابد ممکن است یک سوئیچ طبیعی در داخل اکوسیستم تغییر کند که در نهایت یک اثر جبران ناپذیر برجای بگذارد.

وی به تخریب جنگل‌ها و تاثیر آن‌ها بر پیدایش سیلاب‌ها اشاره کرد و گفت: سیلاب‌هایی که در سطح جهان شاهد آن بوده ایم بر اثر تخریب جنگل‌ها به وجود آمدندکه غیر قابل انکار هستند.

کیانی استاد دانشگاه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: تنه درختان بر روی نفوذ پذیری و مقدار مواد آلی خاک اثر دارد که باعث می‌شود جریانات آبی به جای اینکه در سطح حرکت کنند در سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث تامین آب آن می‌شود، ولی اگر جنگل‌ها تخریب شوندجریان آب بر سطح خاک حرکت می‌کند و باعث سیلاب، رسوب زایی و آلودگی منابع سدی و آبی می‌شود.

وی در پایان گفت: با ازبین رفتن جنگل‌ها فقط چند درخت از بین نمی‌رود بلکه اکوسیستم جنگلی با ۷۰ درصد تنوع زیستی از بین می‌رودکه با کاشت نهال مجدد نیز به حالت اول بر نمی‌گردد.


وابستگی حیات طبیعت به حیات انسان


اکنون باید درخصوص وضعیت جنگل و پوشش گیاهی استان صحبت کرد که ما هم بر این اساس با مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان گفتگو کردیم.

عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، تغییر اراضی جنگلی و تخریب تنوع زیستی جنگل منجر به نابودی حیات و در نهایت انسان خواهد شد.
 
تغییر در اکوسیستم جنگلی یکی از عوامل تغییر اقلیم گلستان/ آیا هوای گلستان به گذشته باز می‌گردد؟

عبدوس افزود: هر جا تخریب جنگل داشته باشیم به موازات بروز سیل و آسیب‌های طبیعی بیشتر خواهد شد که انسان نقش مهمی در پیدایش این آسیب‌ها دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر پیامد‌های سیل و خشکسالی بیشتر شده که در نهایت باعث کاهش منابع آبی زیرزمینی و سطحی و نامنظم شدن بارندگی شده است.
 
عبدوس گفت: البته از دی ماه امسال طرح استراحت جنگل یا ممنوعیت بهره برداری از جنگل اجرایی شد که این طرح برای حفظ اندک باقی مانده تنوع زیستی جنگل‌های شمال کشور برای نسل آینده است و به بازگشت منابع طبیعی از دست رفته کمکی نمی‌کند.


اجرای طرح توسعه جنگل و نقش آن برباسازی آن


موسوی نژاد معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: بر اساس مطالعات علمی تمام ناملایمات و تغییر در اقلیم به کاهش سبزینه و پوشش گیاهی و جنگلی و بخشی از آن تجمع گاز‌های گلخانه‌ای بستگی دارد.
 
تغییر در اکوسیستم جنگلی یکی از عوامل تغییر اقلیم گلستان/ آیا هوای گلستان به گذشته باز می‌گردد؟

موسوی نژاد افزود: ۲۱ درصد گاز گلخانه‌ای اکسیژن، ۷۸ درصد ازت، ۹ دهم درصد آرگون و ۳ صدم درصد دی اکسید کربن است که البته تاثیرات آن را در بی نظمی اقلیمی مانند کاهش بارش‌ها، افزایش حرارت، روز‌های داغ، افزایش تعرق و تبخیر شاهد هستیم.

وی به طرح توسعه جنگل اشاره کرد و گفت: هرچند جنگل‌های قشلاقی مانند قرق و دلند توسعه داشته اند، اما کاهش سطح این جنگل‌ها در کنار توسعه جنگل کاری انجام شده توسط اداره منابع طبیعی خیلی کم است.

موسوی نژاد افزود: از ۳۵ سال قبل تا کنون ۸۱ هزار هکتار جنگل کاری شده است که ۷۵ هزار هکتار آن در مناطق شرق استان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: سرانه جنگل در جهان ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع است و در ایران ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و در گلستان ۲ هزارو ۷۰۰ متر مربع است که از سطح ملی بیشتر است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان گفت: از جمله اقدامات این نهاد توسعه سطح و ارتفاع، ایجاد پارک‌های جنگلی روستایی یا بوستان‌های روستایی در بازه بلند مدت ۱۰ ساله، میان مدت ۵ ساله و کوتاه مدت ۳ ساله است تا بتوانیم حداقل ۱۰۰ بوستان روستایی را درگلستان ایجاد کنیم.

جنگل‌های شمال کشور بویژه جنگل گلستان دارای انواع پوشش گیاهی و تنوع زیستی بسیاری جانداران است که مردم با همت مسولان باید در حفظ آن کوشا باشند تا نسل آینده نیزاز این مواهب الهی بهره‌مند شوند.

گزارش از گنجا محمودی
انتهای پیام / ا
برچسب ها: بحران آب ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.