فروش مرغ زنده مهمترین عامل شیوع انفلوانزای مرغی است

اعضای شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان کهگیلویه با اشاره به شیوع انفلوانزای مرغی در استانهای همجوار جلوگیری از فروش مرغ زنده در سطح شهرستان را تنها راهکار جلوگیری از شیوع این بیماری خطرناک ذکر کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ جلسه ستاد پیشگیری آنفلوآنزای پرندگان با حضور مسئولان در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه بیماری آنفلوانزای پرندگان را یک تهدید جدی برای سلامت اجتماعی جامعه دانست و گفت: این بیماری بصورت صد درصد بر صنعت طیور تاثیرگذار است.
علی اکبر حسینی تصریح کرد: باید برای جلوگیری از انتشار این بیماری در سطح شهرستان مرغ فروشی های زنده تعطیل شوند.
وی بیان کرد: رشد قارچ گونه مرغ فروشی های زنده در سطح شهرستان انتشار این نوع بیماری را سرعت می بخشد.
حسینی افزود: باید با برنامه ریزی نسبت به جمع اوری مرغ فروشی ها اقدامات قانونی لازم انجام شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته آنفلوانزای مرغی در پنج کانون شهرستان شناسایی شد ،گفت: عامل اصلی انتشار این بیماری خودروی سیاری بود که مرغ زنده فروش می کرد.
حسینی تصریح کرد: تاکنون 15 استان کشور درگیر این بیماری خطرناک شده اند.
وی بیان کرد: انتشار این بیماری در استانهای یزد و اصفهان تهدید جدی برای استان کهگیلویه وبویراحمد نیز محسوب می شود.
حسینی تصریح کرد: 17 واحد مرغ گوشتی و یک واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 330 هزار قطعه ای در سطح شهرستان وجود دارد که نیازمند اموزش های لازم برای پیشگیری از شیوع انفلوآنزای مرغی است.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه عامل اصلی انتشار آنفلوآنزای مرغی را مرغ فروشی های سیار و زنده شهرستان دانست و گفت: باید این مرغداری های برای جلوگیری از شیوع بیماری تعیین تکلیف شوند.
سید عمران تقوی افزود: 32 واحد مرغ فروشی در سطح شهرستان وجود دارد که از این تعداد 10 واحد غیر فعال است.
وی ظرفیت جوجه ریزی مرغداری های فعال را در هر دوره 555 هزار قطعه اعلام کرد.
تقوی تصریح کرد: با توجه به نبود کشتارگاه در سطح شهرستان باید عاملین توزیع مرغ کشتار روز همکاری لازم با واحدهای مرغداری را داشته باشند.
معاون فرمانداری کهگیلویه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون هیچ موردی از بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهرستان گزارش نشده است گفت: امکان بروز این بیماری وجود دارد که باید در این رابطه مراقبت ها و اقدام های پیشگیرانه لازم از سوی مسئولان انجام شود.
اسلام خسروی بیان کرد: متاسفانه آنفلوانزای پرندگان چند دهه است که به عنوان یک عامل تهدید کننده سلامت انسان‌ها در دنیا مطرح می باشد واین بیماری به واسطه ارتباط افراد با پرندگان سرایت می کند و به خاطر آمار مرگ و میر بالایی که به همراه دارد، خطرناک است.
خسروی تاکید کرد: با توجه به احتمال شیوع این بیماری، شهروندان باید از خرید هرگونه مرغ زنده و یا طیور زینتی در شرایط کنونی خودداری کنند و مایحتاج گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز تهیه و توزیع مرغ کشتار روز که تحت نظارت ادارات دامپزشکی هستند، تهیه کنند.
وی گفت: نیاز است جهاد کشاورزی با تدابیر ویژه نسیت به تامین گوشت بهداشتی مورد نیاز مردم اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش ایرنا، آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری عفونی پرندگان است که ویروس آنفلوآنزای سویه A بوجود می‌آورد.
پرندگان وحشی معمولاً ناقل سویه‌های ویروس آنفلوآنزای با بیماری‌زایی پایین و کم خطر هستند، اما در پرندگان اهلی، این ویروس ها 2 شکل متفاوت بیماری را ایجاد میکنند که یکی از آنها شایع و ملایم و دیگری نادر و بسیار کشنده است.
شکل ملایم بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود، اما ویژگی سویه‌‌های دارای قابلیت بالای بیماری‌زایی، ایجاد بیماری شدید، ناگهانی و به شدت مسری است که میزان مرگ و میر ناشی از آن در طی 48 ساعت می تواند به 100% برسد.
بسیاری از گونه‌های پرندگان به ویژه پرندگانی که در مناطق دارای آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند، ناقل ویروس‌های آنفلوآنزای هستند.
اردک، غاز، قو و مرغ دریایی مخازن طبیعی این ویروس به شمار می‌روند.

 انتهای پیام/غ

انتشار آنفلوانزای پرندگان با توزیع مرغ زنده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.