آمار کم اهدای عضو با وجود تعداد زیاد مرگ مغزی در خوزستان

از ابتدای امسال تاکنون 13 مورد اهدای عضو در خوزستان صورت گرفت در حالی که در این مدت 70 تا 80 مورد مرگ مغزی در استان اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  امین بحرینی،  مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: هم اکنون در خوزستان 700 تا 800 بیمار در فهرست پیوند کلیه و 30 تا 50 نفر در فهرست پیوند کبد قرار دارند که تعدادی برای عمل پیوند به شیراز عازم می شوند.

وی بیان داشت: پارسال 28 مورد اهدای عضو در خوزستان انجام شد که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزی 7 تا 10 نفر در فهرست انتظار پیوند فوت می کنند اما از آمار استانی آماری دردست نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در برخی استان ها مانند تهران، فارس، اصفهان و خراست رضوی وضعیت اهدای عضو مناسب است اما خوزستان در آخرین رده ها قرار دارد.

وی اظهار کرد: در خوزستان سالانه به ازای هر یک میلیون نفر 3 تا 4 مورد اهدای عضو انجام می شود اما برخی فکر می کنند فردی که مرگ مغزی شده به کما رفته و بر می گردد اما مرگ مغزی با کما فرق می کند.

مرگ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود و یکی از معیارهای قطعی تعیین کننده مرگ است و به طور واضح با حالت زندگی نباتی متفاوت است.

بحرنی عنوان داشت: در حالت کما، شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی، بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی در مدت چند روز حتمی است.

مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در دنیا مرگ به دو دسته قلبی و مغزی تقسیم می شود که 10 درصد مرگ ها مغزی است که طولانی ترین زمانی که یک فرد مرگ مغزی در دنیا با دستگاه و دارو نگه داشته شده یک هفته بوده و در ایران نگهداری بیشتر از 72 ساعت گزارش نشده است و بین 3 تا 7 عضو از بیمار مرگ مغزی قابل پیوند است و پوست، عضلات، تاندون و استخوان فرد نیز می تواند کمک کننده باشد.

وی گفت: در خوزستان هنوز فرهنگ اهدای عضو به خوبی نهادینه نشده و نیازمند افزایش آگاهی مردم است و در این راستا باید جلسات فرابخشی برگزار شود و در شورای فرهنگ عمومی استانداری به صورت تخصصی مطرح شود.

بحرینی بیان کرد: شاید بخشی از فرهنگ سازی به دلیل اعتماد نداشتن مردم به سیستم بهداشتی و درمانی باشد.

انتهای پیام/م

وضعیت اهدای عضو در خوزستان نامطلوب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.