ادامه کاوش های باستان شناسی در جیرفت

رئیس دانشگاه جیرفت گفت:کاوش های باستان شناسی در حوزه هلیل رود جیرفت ادامه دارد.

 ادامه کاوش های باستان شناسی در جیرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شاپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت گفت: همایش باستان شناسی جنوب شرق کشور، آذر ماه امسال ، با حضور اساتید تراز اول دنیا در این حوزه که از دانشگاه های هاروارد آمریکا، انگلیس، فرانسه، و همچنین دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، اصفهان برگزار شد .

وی افزود:دانشگاه جیرفت آمادگی دارد کاوش های باستان شناسی را در حوزه تمدنی هلیل رود جیرفت ادامه دهد.

کوهستانی گفت: دانشگاه جیرفت با راه اندازی رشته باستان شناسی تا مقطع کارشناسی ارشد و جذب اعضای هیئت علمی توانمند در این حوزه توانسته گام خوبی در راستای شناخت تمدن جنوب شرق بویژه تمدن هلیل رود جیرفت بردارد.

شاپور کوهستانی تصریح کرد: در همین راستا از ابتدای سال جاری با امضای تفاهم نامه پنج ساله با دانشگاه توبینگن آلمان کاوش های باستان شناسی را در دشت جیرفت آغاز شده است، که در ادامه این کاوش دانشگاه ها و باستان شناسان مطرح دنیا به این کاوش ها می پیوندند.

رئیس دانشگاه جیرفت با بیان این مطلب که در راستای ادامه کاوش های حوزه هلیل رود نیاز به حمایت استاندار کرمان داریم گفت: امیدواریم بتوانیم با ادامه کاوش های باستان شناسی ادعاهای مربوط به این تمدن را ثابت کنیم و جایگاه اصلی این تمدن را به دنیا نشان دهیم و همچنین ساخت موزه جیرفت که چند سالی است در دستور کار قرار گرفته به سرانجام برسد٬دانشگاه ها جدا از ماموریت ملی و بین المللی ماموریت های خاص منطقه ای دارند.

کوهستانی در نشست روسای دانشگاه های استان با استاندار کرمان ضمن تشکر از اهتمام جدی استاندار کرمان به توسعه استان گفت: ماموریت دانشگاه های کشور، در هرمنطقه با مناطق و یا استان دیگر متفاوت است و باید در طرح آمایش آموزش عالی استان این مهم دیده شود.

وی با بیان این مطلب که امروزه دانشگاه ها در برخی از مناطق کشور و مرکز استان به دنبال کار آفرینی و تولید محصول دانش بنیان هستند افزود: در جنوب استان، رسالت دانشگاه ها جدا از تولید علم، کمک به دستگاه های اجرایی در توسعه ملی و منطقه ای است.

وی با اشاره به حضور اساتید و صاحب نظران علمی برجسته در دانشگاه های استان، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی استانی و ملی باید در واگذاری امور مطالعاتی از ظرفیت این دانشگاه ها استفاده نمایند و ضرورت دارد دانشگاه های استان کرمان به عنوان یک رقیب در طرح های پژوهشی استان دیده شوند.

رئیس دانشگاه جیرفت تصریح کرد: دانشگاه ها به عنوان متولیان آموزش و پژوهش در کشور محسوب می شود،و به منظور استفاده از توان دانشگاه های استان و ظرفیت نیروهای متخصص شهرستان ها ضرورت دارد دانشگاه های منطقه به عنوان رقیب سایر دستگاه ها و دانشگاه های کشور در اجرای طرح های پژوهشی استان دخالت داده شوند.

وی گفت: امروزه سطح علمی دانشگاه های مادر و دانشگاه های شهرستان به هم نزدیک شده و این دانشگاه ها در بسیاری از حوزه ها قابلیت رقابت با یکدیگر را دارند.

رئیس دانشگاه جیرفت اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف چه نقشی بالاتر از دانشگاه باهنر، دانشگاه جیرفت و سایر دانشگاه های استان در منطقه می تواند اجرا کند، همچنین در بحث مطالعات جازموریان، دانشگاه جیرفت علی رغم دارا بودن تنها دانشکده منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمان، دخالت داده نشده است، لذا امیدواریم با حمایت استاندار کرمان در مرحله اول از توان و ظرفیت دانشگاه های منطقه برای اجرای طرح های پژوهشی استفاده شود.


انتهای پیام/س

آغاز دور جدید کاوش های باستانی جیرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار