در تیتر امشب مطرح شد؛

تشریح ظرفیت های موجود کشور در مسیر رشد اقتصادی/تحقق رشد 8 درصدی نیازمند توجه به کسب و کارهای نوین

عضو اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت: رسیدن به رشد 8 درصدی توجه به کسب و کارهای نوین و تنوع بخشی به پایه های اقتصادی را می طلبد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کلاهی در برنامه تیتر امشب در خصوص دورنمای اقتصاد  کشور و راهکارهای دستیابی به رشد اقتصادی تصریح کرد: شرکت های ایرانی در بعد فنی بسیار قوی هستند ولی در شاخص بهره وری ضعف دارند که باید به این شاخص توجه ویژه داشته باشیم و اتاق بازرگانی رویکرد مناسب نسبت به این شاخص خواهد داشت.

وی ادامه داد:کوچک کردن دولت و واگذاری به بخش خصوصی و اجرای درست اصل 44 می تواند جراحی اقتصاد ایران باشد و ما به تصمیمات سخت نیاز داریم مانند واقعی کردن نرخ حامل های انرژی و یکسان سازی درست نرخ ارز و نه به صورت مصنوعی چراکه با واقعیت اقتصادی مصنوعی برخورد شود اتفاقات سال 90 تکرار خواهد شد .

کلاهی افزود:ضعیف ترین بخش اقتصاد ما ناکارآمد بودن نظام بانکی تشخیص داده شده است.

عضو اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد:اقداماتی که دولت در بودجه سال 97 در نظر گرفته درست است ولی رسیدن به رشد 8 درصدی توجه به کسب و کارهای نوین و تنوع بخشی به پایه های اقتصادی را می طلبد.

کلاهی گفت:باید به سمت جذب سرمایه شرکت های بزرگ دنیا در صنایعی که مزایای نسبی داریم برویم.به طور مثال در حوزه خودرو می توانیم با جذب خودرو سازان بزرگ دنیا و استفاده از تجربیات آنها در منطقه نقش محوری را داشته باشیم.

نیروی انسانی جوان و ذخایر طبیعی غنی فرصتی ارزشمند برای دستیابی به رشد اقتصادی

بر اساس این گزارش در ادامه شقاقی کارشناس اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: ما با 4میلیون و  800 نفر سرانه دانشجو در دنیا جزو برترین ها  هستیم و پنجره جمعیتی جوانی داریم و تا سال 2040 از این پنجره عبور خواهیم کرد و در کنار این در مجموع ذخایر ایران در رتبه اول دنیا هستیم و فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری داریم.

وی افزود: جهت گیری اقتصاد ما باید توجه به نیروی انسانی باشد و باید از ظرفیت های مغفول کشور مانند پزشکی، توریست درمانی، معدن و... استفاده کنیم و می توانیم از رتبه 17 در تولید ناخالص در برابری خرید به رتبه 7 دنیا برسیم و ظرفیت های بالقوه ای داریم که دولت باید استفاده کند و به جای بنگاه داری تنظیم کننده در اقتصاد باشد.

شقاقی تصریح کرد:بازارهای منطقه ای باید در اختیار ما باشد زیرا در حوزه تامین امنیت ما نقش بی دلیل در کشورهایی مثل عراق و سوریه داشته ایم در کنار این باید حضور 15 درصدی بخش خصوصی در اقتصاد را افزایش دهیم.

در ادامه گزارش باقری سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفت: پتانسیل های عظیمی در اقتصاد ایران است که برای تمام دنیا جذاب است و عملکرد این چند ساله نشان می دهد در جهت رشد قرار داریم و آمارهای چند سال اخیر این را نشان می دهد به طور مثال نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه اخیر 6 درصد بوده است و در سرمایه گذاری از نرخ منفی به مثبت حرکت کردیم و در اشتغال در آمارهای مرکز آمار یک درصد رشد کرده ایم.

وی ادامه داد: البته این همه پتانسیل اقتصاد ایران نیست و بودجه سال 97 بر اساس این پتانسیل تنظیم شده است.

وی درباره استفاده دولت از ظرفیت های اقتصاد ایران در لایحه بودجه 97 گفت: دولت برای اولویت های برنامه ششم که پیشرو هستند مانند  گردشگری، معدن و... در برنامه بودجه 97 منابع خاصی را تخصیص داده است. به طور مثال در تبصره 4 لایحه بودجه تخصیص اعتبار از صندوق ملی توسعه برای این بخش ها است.

باقری افزود: در لایحه 97 هدف اصلی ، دستیابی به رشد 8 درصدی  است و در این راستا اتمام طرح های نیمه تمام در نظر گرفته شده که مقرر شده این پروژه ها با اعتباری  معادل  68هزار میلیارد تومان به اتمام برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار