مصرف افزون بر 184 تن سموم کشاورزی در خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت : در سال زراعی 95_ 96 افزون بر 184 تن انواع سموم کشاورزی در استان خراسان شمالی مصرف شده است .

محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی  استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازبجنورد؛گفت : براساس آخرین آمار اخذ شده از فروشگاه سموم ، مصرف سموم در یک سال زراعی 95 _ 96 افزون بر 184 تن است که این رقم بخشی از 25 هزار تن مصرف سم در کشور است .

وی افزود : این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهارهزار تا پنج هزارگرم بالغ می شود.

رضایی با بیان این که مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی پایین تر از میانگین کشوری است ، گفت : متوسط مصرف سموم کشاورزی در استان در واحد سطح در هر هکتار 550 گرم می باشد که این رقم در سطح کشور حدود 750 گرم است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال زراعی در فصل های پاییز و زمستان میزان مصرف سم بسیار پایین است گفت : در کشور افزون بر 606 قلم آفت، بیماری و علف هرز وجود دارد که بر روی محصولات کشاورزی کشور فعالیت می کنند .

وی با اشاره به این که متاسفانه استفاده از روش شیمیایی پرکاربردترین ، ارزانترین و قاطع ترین روش است ، اظهار کرد : از سال 86، در خراسان شمالی روش مبارزه بیولوژیک را در 2 محصول گوجه فرنگی و انار شروع کردیم، در این راستا عمده سیاست وزارت خانه در زمینه محصولات تازه خوری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت : این طرح از سال 97 در سطح کشور اجرایی می شود که در نوبت نخست هشت محصول شامل گوجه فرنگی عرصه ای و گلخانه ای ، خیار عرصه ای و گلخانه ای ، سیب زمینی ، پیاز، سیب درختی و پرتقال را تحت پوشش دارد.

وی افزود : خراسان شمالی برای اجرای این طرح سطح پنج هزار و 800 هکتاری را برای هفت محصول شامل گوجه فرنگی عرصه ای و گلخانه ای، خیار عرصه ای و گلخانه ای، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی به وزارتخانه معرفی کرده است.

انتهای پیام/آ

مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.