اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

تصویب بودجه مالی 1397 در مجلس، افزایش فعالیت های فرهنگی و اقتصادی چین در افغانستان , حضور 300 نظامی تازه نفس آمریکایی در «هلمند» رویدادهای مهم خبری روز چهارشنبه افغانستان است.

اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تصویب بودجه مالی 1397 در مجلس، افزایش فعالیت های فرهنگی و اقتصادی چین در افغانستان، حضور 300 نظامی تازه نفس آمریکایی در «هلمند»، جان باختن 63 کودک در «غور» و راه اندازی کتابخانه مجازی در دانشگاه کابل رویدادهای مهم خبری روز چهارشنبه افغانستان است.

**تصویب بودجه مالی سال 1397 دولت توسط مجلس افغانستان 

مجلس نمایندگان افغانستان، لایحه بودجه ارایه شده از سوی دولت را برای سال مالی 1397 با اکثریت آراء تصویب کرد.
مجموع بودجه سال 1397 افغانستان ، 377 میلیارد افغانی است که از جمله 266 میلیارد آن بودجه جاری و 110 میلیارد آن بودجه عمرانی است .
در حال حاضر هر دلار آمریکایی 69 افغانی و 60 پول در بازار ارز این کشور معامله می شود.

**چین فعالیت فرهنگی و اقتصادی خود را در افغانستان افزایش می دهد

«لیوجین سانگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرائی افغانستان گفت که کشورش خواهان گسترش هرچه بیشتر روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با دولت افغانستان است.
وی تصریح کرد که در کنار همکاری های اقتصادی، فرهنگی و علمی با مردم افغانستان، می خواهد مجسمه تخریب شده بامیان را که توسط گروه طالبان تخریب شده است را بازسازی کنند.
وی افزود: علاوه بر آن چین به دانشگاه بامیان نیز کمک خواهد کرد که این آغاز فعالیت ها و فصل جدیدی در روابط افغانستان و چین خواهد بود.

**حضور 300 سرباز جدید نیروی دریایی آمریکا در «هلمند»

منابع خبری افغانستان روز چهارشنبه اعلام کردند که یک گروه 300 نفری از نیروی دریایی آمریکا وارد استان هلمند شده اند.
در حال حاضر گفته می شود که این نظامیان برای ارایه آموزش و همکاری با نیروهای افغان وارد افغانستان شده اند.
دیروز به نقل از «جان نیکلسون» فرمانده عمومی نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر رسید که در سال آینده آمریکا حمایت هوایی را در میدان جنگ از نیروهای افغان دو برابر خواهد کرد.

**حضور تروریست های خارجی در «بدخشان»

«نیک محمد نظری» سخنگوی استاندار بدخشان افغانستان اعلام کرد که حضور نیروهای مسلح خارجی با تابعیت های ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان در این استان حضور یافته اند که امنیت این استان را با چالش مواجه کرده اند.
وی افزود که از دو سال پیش شهرستان های «وردوج» و «یمگان» در تصرف طالبان بوده است و حدود 250 تروریست خارجی در این شهرستان ها مستقر شده اند.

**جان باختن 63 کودک طی 9 ماه بر اثر «سینه پهلو» در استان «غور»

منابع خبری افغانستان روز چهارشنبه اعلام کردند که 63 کودک طی 9 ماه گذشته از سال جاری خورشیدی در استان غور بر اثر بیماری سینه پهلو و «سرخک» جان باخته اند.
«جمعه گل یعقوبی» رئیس بیمارستان غور به رسانه های محلی این کشور گفته است که در این مدت 700 کودک به این بیماری گرفتار شده اند که از میان آنها این تعداد جان باخته اند.

**ایجاد کتابخانه مجازی در دانشگاه کابل

«عارفه پیکار» سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان اعلام کرد که در راستای همکاری با وزارت مخابرات یک کتابخانه مجازی را در دانشگاه کابل ایجاد می کند.
وی گفت که این کتابخانه 10 هزار جلد عنوان کتاب، مجله و ماهنامه را در خود جای خواهد داد و برای بهره برداری در اختیار دانشجویان گذاشته می شود.
پیکار هزینه راه اندازی این کتابخانه را 14 میلیون افغانی برآورد کرده است.
به گفته سخنگوی وزارت آموزش عالی این کتابخانه در دانشگاه کابل ایجاد و در مراحل بعدی امکان دسترسی دانشجویان دیگر دانشگاه های خصوصی و دولتی افغانستان نیز به آن فراهم می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار