جهانگیری در دیدار وزیر تولیدات دفاعی پاکستان:

تهران برای گسترش مناسبات خود با اسلام آباد هیچ محدودیتی قائل نیست

معاون اول رییس جمهور گفت: سفر مقامات عالی‌رتبه نظامی ایران و پاکستان نشان دهنده اراده جدّی در جهت ارتقاء سطح همکاری‌های دفاعی و نظامی است.

تهران برای گسترش مناسبات خود با اسلام آباد هیچ محدودیتی قائل نیست.به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اوّل رئیس‌جمهور، عصر امروز(چهارشنبه 27 دی‌ماه) در دیدار «رانا تنویر» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان با تأکید بر اینکه ایران علاقمند است روابط دو جانبه و منطقه‌ای خود را در همه سطوح با پاکستان ارتقاء دهد،‌ تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند در روابط خوب ایران و پاکستان خللی وارد کند.

معاون اوّل رئیس‌جمهور همچنین ایران و پاکستان را دو کشور تأثیر گذار در جهان اسلام برشمرد و با ابراز تأسف از اینکه کشورهای اسلامی امروز با مشکلات زیادی روبرو هستند، خاطر نشان کرد: یکی از پدیده‌های نگران کننده که در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی بروز یافته گروه‌های تروریستی و تکفیری هستند که چهره خشنی از اسلام را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: سیاست‌های غلط آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه باعث به‌وجود آمدن گروه‌های تروریستی در برخی کشورهای منطقه شده و نتیجه این سیاست‌ها ترویج افراطی‌گری در سطح منطقه است و همکاری‌های تهران و اسلام آباد می‌تواند در حل مشکلات جهان اسلام مؤثر و کارساز باشد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران و پاکستان باید مسائل دو جانبه را به سرعت حل و فصل و به سمت توسعه مناسبات حرکت کنند، تصریح کرد: ایران و پاکستان از ظرفیت‌های فراوانی در بخش صنایع دفاعی برخوردار هستند و می‌توانند همکاری‌های خود را در این بخش گسترش دهند چرا که سطح همکاری‌های دفاعی دو کشور با ظرفیت‌های موجود متناسب نیست.

معاون اوّل رییس جمهور ادامه داد: ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی با پاکستان قائل نیست و سفر مقامات عالی‌رتبه نظامی دو کشور در سال‌های اخیر نیز نشان دهنده اراده جدّی در جهت ارتقاء سطح همکاری‌های دفاعی و نظامی است.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دو کشور برای گشایش مرزهای رسمی جدید، افزود: ایجاد مرزهای رسمی جدید میان دو کشور می‌تواند رفت و آمدهای دو ملّت و مبادلات تجاری فی‌مابین را تسهیل کند.

جهانگیری یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌های ایران و پاکستان را محدودیت همکاری‌های بانکی عنوان کرد و گفت: دو کشور هنوز موفق نشده‌اند روابط بانکی فی‌مابین را به نقطه قابل قبولی برسانند که تجارت میان دو کشور را تسهیل کند.

معاون اوّل رییس جمهور از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی شدن پروژه خط لوله گاز و نیز تأمین برق مورد نیاز پاکستان خبر داد و گفت: ایران و پاکستان دستاوردهای خوبی در حوزه علم و فناوری دارند و تهران علاقمند است همکاری‌های خود را با اسلام آباد در بخش دانشگاهی و علم و فناوری نیز ارتقاء دهد.

وی افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را موضوعی نگران کننده ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر باعث شکل گیری باندهای مافیایی شده، بر لزوم همکاری سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان برای مبارزه با باندهای مافیایی و تروریستی تأکید کرد.

جهانگیری همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای تقویت همکاری‌های تجاری دو کشور از طریق بنادر چابهار و گوادر گفت: از سوی ایران هیچ محدودیتی برای همکاری از طریق این دو بندر وجود ندارد.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان هم در این دیدار با اشاره به مذاکرات خود با وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علوم، تحقیقات و فناوری ایران گفت: در این دیدارها مکانیزمی برای گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های دفاعی و علم و فناوری طراحی شد و امیدوارم که شاهد ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف باشیم.

رانا تنویر، جمهوری اسلامی ایران را کشور برادر و دوست برای پاکستان توصیف کرد و با اشاره به مشترکات فراوان دو ملّت گفت: ایران و پاکستان از نظر فرهنگی و مذهبی دارای اشتراکات زیادی هستند و از نظر جغرافیایی نیز دارای مرز طولانی مشترک هستیم.

وی با اشاره به پدیده تروریسم در منطقه و ضرورت تلاش برای برقراری صلح و ثبات اظهار داشت: توسعه همکاری‌های تهران و اسلام آباد می‌تواند نقش مؤثری در مبارزه با تروریسم در سطح منطقه داشته باشد.

رانا تنویر، با اشاره به گفت‌و‌گوها و مذاکرات انجام شده درباره همکاری دو کشور از طریق بنادر چابهار و گوادر تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده تلاش خواهیم کرد یک خط کشتیرانی میان دو بندر برقرار کنیم تا تسهیل کننده رفت و آمد دو ملّت باشد.

وی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه دائمی صنایع دفاعی ایران، دستاوردها و توانمندی‌های دفاعی کشورمان را تأثیرگذار توصیف کرد و با اشاره به دستاوردهای پاکستان در بخش صنایع دفاعی گفت: دو کشور می‌توانند از تجربیات و توانمندی‌های یکدیگر در جهت بهبود صنایع دفاعی خود استفاده کنند.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان همچنین با اشاره به سطح پایین تجارت دو کشور بر ضرورت تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری فیمابین تأکید کرد و گفت: با توجه به زمینه‌های متعدد همکاری،‌ دورنمای خوبی برای آینده همکاری‌های ایران و پاکستان وجود دارد.

رانا تنویر، آمریکا را کشوری غیرقابل اطمینان توصیف کرد و با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند خللی در روابط و مناسبات ایران و پاکستان ایجاد کند، گفت: ایران و پاکستان همواره در یک مسیر بوده‌اند و باید تلاش کنیم روابط خود را بیش از گذشته تقویت نماییم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار