اجرای طرح اصلاح ژنتیک دام سبک در گلستان

معاون بهبود تولیدات دامی گلستان گفت: طرح اصلاح ژنتیک بر روی بیش از ۵ هزار دام سبک اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ رحمت الله سمیعی معاون بهبود تولیدات دامی استان گفت : بهره برداری پایین تولیدات دامی در دامداری های سنتی و فقر مراتع از ۴ سال گذشته طرح اصلاح ژنتیک و ایجاد ترکیب های ژنتیکی دام سبک را بروری ۵ هزار راس دام و در ۴ اقلیم استان آغاز شد.

سمیعی افزود : گلستان با ۱هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۲۷ هزار تن گوشت قرمز یازدهمین تولید کننده گوشت قرمز کشور است که کارشناسان دام جهاد کشاورزی در تلاش هستند تا با اجرای برنامه های کلان ییلاق و قشلاق دامداران را با افزایش چند قلو زایی در گله ها و سنگین تر کردن وزن گوسفندان دغدغه آنها را به آسایش تبدیل کنند .

وی ادامه داد : اکنون با همکاری مرکز اصلاح نژاد به دو نژاد برای دو قلو زایی و سنگین تر شدن وزن آنها معرفی شده است که نژاد رومانف ظرفیت بالایی برای دو قلو زایی ایجاد کرده و همچنین نژاد ژور و تکسل برای افزایش وزن برروی دام سبک مناسب است .

سمیعی در خصوص شرایط پایلوت این طرح گفت : در ابتدا برای اجرای این طرح ۴ گله به عنوان پایلوت بود و الان به ۱۰ گله رسیده است و انتظار می رود تا ۱۰ سال آینده تمام گله های گلستان اصلاح ژنتیک شوند.

در حال حاضر ۳و نیم درصد گوشت قرمز کشور در گلستان تولید می شود و انتظار می رود با اجرای طرح اصلاح ژنتیک این میزان تا دوبرابر افزایش یابد.

انتهای پیام/گ

۵ هزار دام سبک در طرح اصلاح ژنتیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.