واشنگتن‌ پست: سیاست خودسرانه ترامپ برای تغییر توافق هسته‌ای ایران باعث باخت آمریکا می‌شود

پایگاه اینترنتی واشنگتن‌پست در گزارشی به بررسی سیاست‌های خودسرانه دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران و عواقب آن پرداخت.

واشنگتن‌پست: سیاست خودسرانه دونالد ترامپ برای تغییر توافق هسته‌ای ایران باعث باخت آمریکا می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: مشاوران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته به سختی توانستند او را متقاعد کنند توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند. آنها موقتاً سیاست خارجه خودسرانه ترامپ را که فاجعه بار است 120 روز به تعویق انداختند. اما ترامپ بدترین کار ممکن را انجام داد: او برای کنگره و متحدان اروپایی آمریکا ضرب الاجلی را تعیین کرد تا تغییراتی را در توافق ایران ایجاد کنند و وعده داد در صورت اعمال نشدن این تغییرات توافق را لغو می‌کند.

این اقدام برای کسی که معمولا درباره توانایی‌های خود در معامله‌گری بلوف می‌زند حرکتی وحشتناک بود که ممکن است تا چهار ماه آینده یک بحران غیرضروری را ایجاد کند.

نگارنده می‌نویسد: همانطور که پیش از این گفته ایم توافق هسته ای ایران نواقصی دارد چون در نهایت به ایران این اجازه را می‌دهد که غنی سازی نامحدود اورانیوم را از سر بگیرد. ناظران بین المللی بارها اعلام کرده اند ایران به توافق پایبند است. بهترین راهبردی که آمریکا می‌تواند در پیش بگیرد این است که بر رفتارهای دیگر ایران برای مثال اقدامات این کشور در سوریه تمرکز کند و با متحدانش برای تعیین چشم اندازهای این توافق در آینده طرحی بریزد.

اما دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد کنگره باید قانونی را تصویب کند و دولت‌های اروپایی باید توافق مکملی را طراحی کنند که اگر ایران موشک‌های دوربرد توسعه داد یا آزمایش کرد؛ از بازرسی ها جلوگیری کرد یا به سوی ساخت سلاح هسته‌ای پیش رفت تحریم‌های چند جانبه علیه آن اعمال شود.

در واقع قصد دونالد ترامپ این است که بدون اینکه با ایران وارد مذاکره شود به طور یکجانبه توافق هسته‌ای سال 2015 را بازنویسی کند.

ترامپ خطاب به متحدان اروپایی‌اش گفته بود اگر کسی پیشنهاد او برای تغییر توافق هسته‌ای را نپذیرد در واقع با اهداف هسته‌ای ایران موافق است. لحن قلدرمآبانه ترامپ در خطاب قرار دادن متحدانش مانند انگلیس، فرانسه و آلمان فقط باعث می‌شود آنها در مقابل مذاکره دوباره توافق هسته‌ای ایران مقاومت کنند.

اگر ترامپ نتواند تهدیدی را که مطرح کرده عملی کند مسلماً آمریکا بازنده بزرگ این میدان خواهد بود. دولت‌های اروپایی، روسیه و چین مطمئناً اعمال دوباره تحریم‌ها را رد می‌کنند و آمریکا منزوی خواهد شد. این در حالیست که ایران دلیل کافی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود را به دست می‌آورد و ترامپ از این بابت سرزنش خواهد شد.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته این سوال را مطرح کرد که آیا ترامپ راه حل سازنده‌ای دارد که محدودیت‌هایی که ایران را از ساخت بمب هسته‌ای بازدارد ادامه دهد؟ کاخ سفید هیچ پاسخی برای این سوال نداشت و ترامپ کاملاً بدون فکر و بی توجه به عواقب اقداماتش قصد دارد میراث باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را نابود کند.

برخی از اعضای کنگره از جمله «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «بن کاردین» سناتور گروه اول از حزب دموکرات تلاش زیادی کرده‌اند تا ترامپ را از حماقت‌هایش نجات دهند. آنها در تلاش هستند تا قانونی را بنویسند که توافق اولیه را نقض نکند و مورد قبول اروپایی‌ها باشد. چنین قانونی باید قدرت ترامپ برای لغو کردن یکجانبه توافق هسته‌ای ایران را محدود کند. حملات بی ملاحظه ترامپ به توافق هسته‌ای ایران منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۸ دی ۱۳۹۶
ترامپ با کولی بازی و شارلاتان بازی دلار رو گرون کرده و سرمایه گذارا رو از ایران فراری داده باید بهش هشدار بدیم اگه به این کاراش ادامه بده مجبور میشیم غرور ملی اشون رو له و لورده کنیم تا هیشکی تو دنیا دیگه براشون تره هم خورد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۸ دی ۱۳۹۶
ان شالله که هرچه برای کشورهای اسلامی نقشه میکشند برای خودشان اتفاق بیفتد ............
آخرین اخبار