گرگیج در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد؛

انتظار داریم‌ پس از گذشت سال‌ها به سطح‌ حداقلی از زندگی استاندارد برسیم‌/ با پرداخت هزینه‌های هنگفت‌ منت افغان‌ها را می‌کشیم

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه با نگاه پروژه‌ای نمی‌توان توسعه پایدار ایجاد کرد، گفت: باید ساز و کارهای رشد درون‌زا در پیش گرفته شود.

انتظار داریم‌ پس از گذشت سال‌ها به سطح‌ حداقلی از زندگی استاندارد برسیم‌/ با پرداخت هزینه‌های هنگفت‌ منت افغان‌ها را می‌کشیمبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شه‌بخش‌ گرگیج‌ نماینده استان سیستان و بلوچستان‌ در شورای عالی استان‌ها در دومین‌ جلسه از دور پنجم شورای عالی استان‌ها که امروز(پنج‌شنبه) برگزار شد، در نطق‌ پیش از دستور‌ خود‌ با تسلیت‌ به خانواده جانباختگان کشتی نفتکش‌ سانچی‌ اظهار کرد: باید شعار محوری تمام اعضای شورای عالی‌ استان‌ها در این دوره بر پایه انسجام‌گرایی‌ و اتحاد واقعی باشد و این شعار زمانی عملیاتی می‌شود که اختلاف دیدگان را از بین ببریم و تفاوت‌های دیدگاه را نیز تعدیل‌ کنیم.

عضو شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه باید از بی‌برنامگی‌ و تصمیمات شتاب‌زده که بعضاً جنبه‌های سیاسی دارد پرهیز کنیم، افزود: چنگ زدن به چنین موضوعاتی یک چالش جدی است که برنامه‌های پیش روی این پارلمان‌ را کند می‌کند.

وی با بیان اینکه تقویت شوراهای اسلامی‌ با تدوین برنامه‌ای منسجم‌ و ارائه راهکار مناسب در این زمینه باید در حوزه مطالعات‌ شورای عالی استان‌ها باشد، گفت: قریب‌ به 2 دهه از عمر شورا می‌گذرد‌ و تاکنون شورا‌ به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

گرگیج‌ با بیان اینکه شوراها نیازمند توجه بیشتری هستند، خاطرنشان کرد: واقعیت‌های موجود در مورد شورا نشان می‌دهد که اعضای شورا از طریق ارتباطات غیررسمی‌ به حل مشکلات پرداخته‌اند، نه از راه‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه روابط بین دستگاه‌های اجرایی با شوراها به صورت اساسی‌ تدوین نشده و خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد، گفت: این مسئله نیاز به تنظیم دستورالعمل‌ و آیین‌نامه دارد.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان از وسیع‌ترین استان‌های کشور است، گفت: این استان 33 برابر بزرگتر‌ از کوچکترین‌ استان‌ کشور وسعت‌ دارد.

وی تصریح‌ کرد: آیا تخصیص‌ اعتبارات‌ عمرانی و زیربنایی‌ استان‌های محروم‌ و به خصوص استان سیستان و بلوچستان در حذف شاخص‌های توسعه‌نیافتگی است؟

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه طولانی‌ترین مرزهای آبی و خاکی، دسترسی به آب‌های‌ آزاد بین‌المللی، جاذبه‌های گردشگری‌، معادن گران قیمت‌ و تنوع اقلیم‌ در این استان از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است، گفت: این استان به دلیل دوری‌ از مرکز و عمق‌ محرومیت‌های تاریخی‌ مطابق‌ با سند چشم‌انداز 20 ساله کشور‌ قرار بود رتبه‌ نخست توسعه‌یافتگی‌ را داشته باشد، اما تاکنون بر اساس برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه و مطابق‌ اعلامیه‌ دفتر فنی–اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات‌ این استان از نظر شاخص‌ توسعه‌یافتگی آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه این استان رکورددار‌ بیکاری است، اظهار کرد: از نظر شاخص‌ سواد در رتبه آخر است و حدود 32 درصد از جمعیت این استان که نیاز به تعلیم دارند بی‌سواد‌ هستند و این آمار در روستاها به 40 درصد می‌رسد‌.

گرگیج با بیان اینکه شاخص فضای آموزشی‌ استان‌های کشور 51 هزار و 150 متر مربع‌ است، اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان‌ 3 متر مربع‌ و در شهرستان چابهار‌ این سرانه کمتر از 1.5 متر مربع‌ است.

وی با تأکید بر اینکه سرانه فضای ورزشی و پرورشی با مقیاس کشور قابل قیاس نیست، بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان استاندارد کشوری برای هر 1000 نفر یک تخت بیمارستان است، اما در این استان این شاخص کمتر از 80 صدم است.

گرگیج با اشاره به اینکه این استان دارای منابع آب پایدار است، گفت: متأسفانه با پرداخت هزینه‌های هنگفت‌ منت افغان‌ها را می‌کشیم و در حوزه جنوب استان که 10 متر با دریا هم فاصله ندارد شاخص دسترسی به آب فقط 23 درصد است.

وی با تأکید بر اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان 20 سال است که بی آبی و خشکسالی را تحمل می‌کنند آن را یک بحران و فاجعه برشمرد و اظهار کرد: شاخص‌ دام‌های روستایی این استان در رتبه‌ آخر است و هم اکنون اداره کل راه‌ جنوب استان یکی از بدهکارترین‌ ادارات کل وزارت راه و شهرسازی است.

گرگیج با بیان اینکه شاخص‌ اجرایی طرح‌های روستایی در میانگین کشوری 45 درصد است، گفت: این رقم در استان سیستان و بلوچستان 16 درصد است.

وی با تأکید بر اینکه ما منکر خدمات نظام نیستیم، گفت: محرومیت گذشته‌ به قدری عمیق‌ بود که حالت عادی نمی‌تواند غبار محرومیت‌ را از این استان بزداید‌.

 گرگیج افزود: ما بعد از 40 سال انتظار داریم به سطح حداقلی‌ از یک زندگی استاندارد برسیم‌.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه اعتقاد ندارم فقط با نگاه پروژه‌ای می‌توان توسعه پایدار را به وجود آورد، گفت: پیشنهاد می‌کنم که با محوریت‌بخشی به نهادهای محلی و بهبود ارتقای‌ مبادلات رسمی و تأسیس منطقه آزاد، ساز و کارهای رشد در استان در پیش گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار