مشاور طرح باز آفرینی بافت فرسوده همدان:

تیر خلاص شهرداری به هویت و تاریخ همدان

مشاور طرح باز آفرینی بافت فرسوده همدان گفت: همدان یک ثروت تاریخی و ارزشمند را از دست داد.

تیر خلاص شهرداری به هویت و تاریخ همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ موسوی مشاور طرح بازآفرینی بافت فرسوده همدان با انتقاد از عملکرد شهرداری در تخریب بافت تاریخی چمن کبابیان همدان گفت: این طرح در دوره سه شهردار همدان مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه با فراز و نشیب های متعدد نهایتا تخریب شد.

وی با اشاره به اینکه این تخریب با سرعت و عدم هماهنگی انجام شد، ادامه داد: متاسفانه طرح بازآفرینی دچار گذر زمان و عدم هماهنگی شد.

موسوی با اشاره به قدمت تاریخی خانه های تخریب شده گفت: خانه شمسیان و بهرامی مربوط به اواخر دوره قاجار و اخلاصی  مربوط به پهلوی اول بود. 

مشاور طرح باز آفرینی خاطر نشان کرد: از اسفند ماه 92طی قرارداد و ایجاد تفاهم نامه ای با شهرداری نقشه ها را تا پایان فاز 2 آماده و تحویل کارفرما دادیم.

موسوی در ادامه افزود: بیش از 65 جلسه با مدیریت شهری درباره احیا بافت های فرسوده همدان داشته ایم که متاسفانه نهایتا با عملکرد غیر قابل قبول شهرداری منجر به تخریب این بافت فرسوده شد.

وی با اشاره به مدیران و شهرداران سابق همدان گفت: متاسفانه برخی از این افراد اعتقاد و همتی چندانی برای پیگری این موضوع و احیا بافت های فرسوده نداشتند.

مجری طرح بازآفرینی بافت فرسوده همدان گفت: در طرح تفصیلی شهر همدان و کمیسیون محله کبابیان  برای ساخت پارگینگ با ظرفیت 800 ماشین در نظر گرفته شده بود که با پیگیری ها  متعدد از مهر 93 خوشبختانه حذف شد که با این اقدام شهرداری در تخریب خانه های تاریخی   ناقص ماند.

آتشی بر جان همدان در پس سیاست لودری

گفتنی است  این محله در مهرماه سال ۹۳ با تصویب درکمیسیون ۵ شهر در طرح بازآفرینی محلات در انتظار تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مراکز جذب گردشگر در مرکز شهر همدان بود.

حال این تخریب در حالی صورت گرفت که مسئولان شهرداری برای رفع تقصیر، توجیهات خود را ارائه می دهند و توپ را در زمین میراث فرهنگی می اندازند، حال باید دید چه کسی باید پاسخگو باشد.....

 متاسفانه هر از چند گاهی شاهد این هستیم که با توجیه نوسازی ومدرن شدن روز به روز بافت سنتی و تاریخی همدان که خودخاطره و  نمادهویت این شهر است را نابود می کنند، این روند تخریب محله ها و چمن ها همدان که از سالیان گذشته با نابودی کامل محله قدیمی و اصیل جولان همدان شروع شد، حالا نبوت به چمن کبابایان رسیده است.

گویا عده ای در تلاش هستند هویت و تاریخ این دیار کهن را با تیشه بی تدبیری به یغما ببرند تا جای که فقط نامی از پایتختی تاریخ و تمدن برای همدان باقی بماند.

عده ای کمر همت بسته اند به اسم مدرن شدن، پیشرفت و نوسازی هویت این شهر را نابود کنند، تیشه را برداشته و محله به محله و کوچه به کوچه هویت تاریخی این کهن شهر را به یک مشت خاک تبدیل کرده  و با یک کامیون میراث و هویت چند هزار ساله را تنها در یک چشم برهم زدن نابود  کنند.

ظاهرآقای شهردار از گفته های نماینده مجلس حاجی بابایی که در جلسه معارفه شهردار یادآور شدند، بلدوزرها را به حرکت درآورید و کار را شروع کنید، دچار سوء برداشت شده و به جای بازسازی بافت تاریخی این شهر، چرخ های بولدزر را برای تخریب فرهنگ و هویت این دیار کهن به حرکت آورده است.

حال فقط می توان گفت ای کاش دست از روی گلوی این شهر بردارید بگذارید نفس بکشد، بگذارید هویت تاریخی و فرهنگی خود را به جهانیان فریاد بزند، تن رنجور این شهر، کم از تیشه ها جماعتی بی دانش و نا آگاه آسیب ندیده بود که دوباره زخمی جدید بر پیکر این شهر وارد کردند، زخم که چه عرض کنم داغ دل  شهروندان دلسوز را تازه کردند..........

انتهای پیام /د.ا

تیر خلاص شهرداری بر پیکر هویت و تاریخ همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.