افزایش سهم جمعیت شهرنشین در استان اردبیل

سهم جمعیت شهرنشین استان اردبیل از ۶۱ درصد در سال ۸۵ به ۶۸ درصد در سال ۹۵ رسیده و سهم روستانشینان از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم مظفری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل دیروز در جلسه بررسی نتایج سرشماری اردبیل اظهار داشت: براساس نتایج سرشماری سال گذشته سه درصد از سهم روستانشین کاسته شده و به سهم شهرنشینان در کشور اضافه شده است که در این مدت سهم جمعیت شهرنشین استان اردبیل از 61 درصد به 68 درصد رسیده و سهم روستانشینان از 39 درصد به 32 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: تغییر سهم جمعیتی در استان اردبیل هفت درصد بوده که در مقایسه با متوسط کشوری رقم بالاتری است و استان اردبیل با سرعت بیشتری به سمت شهرنشینی حرکت کرده است با بررسی روند رشد سالانه جمعیت استان‌ها طی 10 سال از 85 تا 95 مشاهده می شود افزایش جمعیت کل کشور در این مدت 13.38 درصد بوده که معادل رشد سالانه 12.6 درصد است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل با اشاره به  بررسی سهم جمعیتی شهرستان‌های اردبیل گفت: در سال 95 شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر به ترتیب با 606، 178 و 150 هزار نفر پر جمعیت‌ترین شهرستان‌های استان و شهرستان سرعین با 18 هزار نفر کم جمعیت‌ترین شهرستان‌های استان بوده است.

مظفری بیان کرد: شهرستان اردبیل به تنهایی در حدود نیمی یعنی در حدود 47.7 درصد از کل جمعیت استان را شامل است که بررسی تغییرات جمعیتی شهرستانها طی 10 سال نشان می‌دهد که از بین 10 شهرستان تنها شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و نمین رشد جمعیت را تجربه کرده و بقیه شهرستان‌ها با افت جمعیت روبه‌رو بوده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل اظهار کرد: بررسی ترکیب جمعیتی استان نشان می‌دهد که در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 85 نسبت جمعیت شهری به روستایی استان اردبیل 58 درصد شهرنشین به 42 درصد روستانشین بوده است در حالی‌که همین نسبت در سرشماری سال 95 به 68 درصد شهرنشین در مقابل 32 درصد روستانشین تغییر کرده است یعنی 21 درصد به جمعیت شهرنشین استان افزوده شده و در مقابل به همین میزان جمعیت روستانشین کاهش پیدا کرده است و این مسئله نشان می‌دهد مهاجرت از روستا به شهر اصلی‌ترین عامل تغییر جمعیت است.

مظفری مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کم جمعیت به شهرهای پرجمعیت و در نهایت مهاجرت از استان به سایر استان‌ها به ویژه پایتخت را زنگ خطری برای توازن جمعیت و توسعه استان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته عنان کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یک استان کشاورزی است خالی شدن روستاها و شهرهای کوچک سبب لطمه جدی به تولید این مناطق به ویژه کشاورزی و دامداری شده  و آثار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی زیان باری در پی دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود مسئولان استان اقدامات اساسی در راستای آبادانی و اشتغال روستاها و شهرهای کوچک انجام داده و از خروج نیروهای کاری و ارزشمند این مناطق جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/ع

افزایش جمعیت کل کشور

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار