در جلسه شورای عالی استان‌ها صورت گرفت؛

اوج‌گیری‌ اختلاف نظر اعضای شورای عالی بر سر تصویب طرح دو فوریتی افزایش تعداد کمیسیون‌ها

پس از تصویب طرح دو فوریتی افزایش تعداد کمیسیون‌ها در شورای عالی استان‌ها اعتراض‌ها به سلب‌ فوریت‌ به این طرح مطرح شد.

خبرنگار: عبدی/اوج‌گیری‌ اختلاف نظر اعضای شورای عالی استان‌هابه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دومین جلسه از دور پنجم شورای عالی استان‌ها پس از تصویب طرح دو فوریتی افزایش تعداد کمیسیون‌های شورای عالی استان‌ها، اعضای شورای مذکور بعد از زمان کوتاهی برای استراحت دور هم جمع شدند. طبق مواد گزارش شده در کمیسیون‌ عناوین کمیسیون‌ها به شرح ذیل است:

الف‌: کمیسیون عمران و حمل و نقل، ب: کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه، ج: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، د: کمیسیون حقوقی و نظارت، ه: کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی، و: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی، ز: کمیسیون معماری و شهرسازی، ح: کمیسیون آموزش و تحقیقات و آینده‌پژوهی.

 وقتی نوبت به رأی‌گیری درباره کمیسیون‌های ذکر شده رسید افراد مخالف‌ با طرح دو فوریتی افزایش تعداد کمیسیون‌ها مخالفت خود را اعلام کردند و اختلاف نظرها به اوج خود رسید‌.

در این بین صاحب‌ شریفی نماینده مردم استان مازندران گفت: به نظر می‌رسد این کمیسیون‌ها سریع‌ تنظیم شده‌اند و هیچ سنخیتی‌ با هم ندارند.

قانبیلی‌ یکی دیگر از اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: 10 سال با 5 کمیسیون امور را گذراندیم‌، این طرح باید بررسی و نظر کارشناسی اعلام شود. نمی‌شود طی تصمیم یک ساعته طرح موفق را تصویب کرد.

احمدی نایب‌ رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: طرح دو فوریتی که به تصویب رسید‌ 10 کمیسیون را نام برد و ما به آن طرح رأی دادیم در اسامی‌ای که اکنون مطرح می‌شود تنها 8 کمیسیون وجود دارد.

وی همچنین گفت: اگر افزایش تعداد کمیسیون‌ها هزینه‌بر باشد در صورت بازدهی مناسب مشکلی ندارد.

یوسف‌ اسدی نماینده مردم استان کردستان گفت: موافق طرح دو فوریتی هستیم، اما باید به علت مهم بودن موضوع کمیسیون‌ها حتماً نظرات کارشناسی اعلام شود.

وی افزود: کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی هیچ ارتباطی با هم ندارند و نباید به سرعت تصمیم‌گیری شود.

الویری رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به اسدی گفت: روی تمام این بندها نظرات کارشناسی صورت گرفته است.

در این بین صاحب‌ شریفی نیز به این موضوع اشاره کرد که طرح دو فوریتی تصویب شده دارای 10 کمیسیون بود و افزود: لطفاً به ما منظور از دو فوریتی و یک فوریتی بودن یک طرح را توضیح دهید.

 الویری‌ در این بین گفت: هنگامی که طرح دو فوریتی یا یک فوریتی مطرح می‌شود، اعضا می‌توانند درخواست سلب دو فوریتی بودن را بکنند و اگر تعداد این افراد به 5 نفر رسیدن طرح دو فوریتی سلب می‌شود.

وی همچنین به ماده 4 اشاره کرد و خواند تقاضای سلب فوریت برای هر طرح تنها برای یک بار صورت می‌گیرد.

فرهاد نیک نهاد عضو هیأت رئیسه‌ به این موضوع اعتراض کرد و گفت: 47 نفر به یک طرح رأی دادند. اگر قرار بر این باشد که هر کس حرف خودش را بزند و وارد حاشیه شویم، هیچ وقت در این صحن به جایی نخواهیم رسید.

 اما امیر شهلا‌ نماینده مردم خراسان رضوی اعتراض خود را به صراحت بیان کرد و گفت: چرا به هنگام رأی‌گیری 10 کمیسیون رأی آورد و اکنون 8 کمیسیون ذکر می‌شود؟ یا برای 10 کمیسیون تصمیم بگیرید و یا رأی‌گیری مجددی برای 8 کمیسیون انجام دهید‌.

ایزدی نماینده استان خراسان شمالی نیز گفت: طرح افزایش تعداد کمیسیون‌ها با 38 امضاء درخواست 10 کمیسیون داشت و اینجا برای 10 کمیسیون رأی‌گیری شد، چرا باید 8 کمیسیون مطرح شود؟

محمدعلی مهرورز‌ نماینده استان فارس درباره افزایش هزینه در گرو افزایش تعداد کمیسیون‌ها گفت: افزایش تعداد کمیسیون‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد و باید ساز و کار طوری تنظیم شود تا همه مکلف به حضور در جلسات باشند.

الویری خطاب به معترضان به تعداد کمیسیون‌ها گفت: شما به محتوا رأی‌ ندادید، بلکه به فوریت طرح رأی دادید‌.

محمد صالحی نماینده مردم اصفهان گفت: رأی‌گیری با 48 رأی انجام شد. چرا بر اثر رأی 5 نفر برای سلب طرح‌ دو فوریت اقدام می‌کنید؟ با این اوصاف به نتیجه نخواهیم رسید‌.

مظفر میرزاده‌ نماینده استان ایلام گفت: با افزایش تعداد کمیسیون‌ها آیا می‌توانیم برای هر کمیسیون مشاور بیاوریم؟ کاش به 5 کمیسیون رأی دهیم و بعد روی طرح افزایش کمیسیون‌ها نظرات کارشناسی دهیم‌، تصمیم‌گیری عجولانه نه تنها مشکلات مردم را حل نمی‌کند، بلکه بر مشکلات آن‌ها می‌افزاید.

با تمام این تفاسیر الویری رئیس شورای عالی استان‌ها سلب دو فوریتی طرح افزایش تعداد کمیسیون‌ها را به رأی‌گیری گذاشت اما این طرح رأی نیاورد.

صاحب‌ شریفی نماینده مردم مازندران در این بین اعتراض کرد و از شرایط عصبانی بود، گفت: زمانی که در فضای استراحت بودیم، شنیدم روی این طرح و 8 کمیسیون کار شده و تمام جزئیات نیز چیده شده است و کسانی که مسئولیت این کمیسیون‌ها را بر عهده‌ می‌گیرند نیز تعیین شده‌اند و این توهین به شعور ما بود. قرار نیست‌ ما جایگاه ریاست را رها کنیم و کمیسیون را در دست بگیریم‌، ما دوستان هم هستیم نه اینکه به طور مخفیانه جلساتی برگزار شود و تصمیم‌گیری‌ها انجام شود.

موسوی در دفاع از خود خطاب به صاحب‌ شریفی گفت: این بحث‌ها حاشیه است. دو فوریت بودن طرح سر جای خود باقی است و با شیوه‌ای که پیش می‌رویم تعداد کمیسیون‌ها به طور حتم مشخص نشده است.

 الویری رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به صاحب‌ شریفی گفت: دیشب جلسه‌ هیأت رئیسه‌ تشکیل شد و نظر هیأت رئیسه 5 کمیسیون بود و این دو فوریت بودن طرح علی‌رغم نظر هیأت رئیسه رأی آورد و ما از انتخاب رئیس کمیسیون و غیره خبر نداریم و این اتفاق نیفتاده است. لازم به ذکر است بحث سر موضوعات بی ارزش وقت را تلف می‌کند و نمی‌توانیم تصمیمات درستی بگیریم‌.

نماینده مردم هرمزگان گفت: شأن، شوکت و منزلت این جمع به عنوان نخبگان ملت از راه دموکراتیک‌ وارد شدن خطا است. با بد اخلاقی و سوء‌ظن نمی‌توانیم کار را پیش ببریم چون در آغاز کار هستیم بحث عادی است، اما نباید به یکدیگر سوء‌ظن‌ داشته باشیم‌.

عضو دیگر شورای عالی استان‌ها گفت: اکنون در دومین جلسه باید به نتیجه برسیم‌ و کمیسیون‌ها را تشکیل دهیم و عقب انداختن و به بعد موکول کردن این موضوع مناسب نیست.

وی همچنین افزود: اینکه عضو کدام کمیسیون باشیم هیچ تفاوتی ندارد و به منفعت کسی نیست. در رأی‌گیری به بودن یا نبودن کمیسیون‌ رأی‌ نهایی چنین مطرح شد، کمیسیون عمران و حمل و نقل، کمیسیون امور اقتصادی، برنامه و بودجه، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، کمیسیون حقوقی و نظارت، کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی، کمیسیون معماری و شهرسازی، کمیسیون آموزش و تحقیقات و پژوهش و فناوری اطلاعات. در تبصره یک از این مواد مطرح شده بود که حداکثر دو کمیته برای هر کمیسیون تشکیل شود، اما با اعتراض اعضای شورا تعداد این کمیته‌ها آزاد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار