به مناسبت روز هوای پاک؛

آلودگی هوا جدی گرفته نمی‌شود/ «ذرات معلق» بلای جان شهرنشینان

متخصص ریه گفت: مسئولان باید آلودگی هوا را به عنوان معضلی با توجه به یافته‌ها و علم روز دنیا حل کنند.

به مناسبت  ۲۹ دی روز هوای پاکجعفر اصلانی متخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی انسان گفت: روزانه چندین مترمکعب هوا وارد سیستم تنفسی انسان می‌شود؛ گرچه فیزیولوژی بدن تا حدود زیادی هوای آلوده را تصفیه می‌کند، ولی توانایی صد در صدی برای فیلتر هوای ناپاک را ندارد مخصوصا اگر تنفس از طریق دهان صورت بگیرد مشکلات بیشتر است یا اگر فرد بیماری تنفسی داشته باشد،بیماری را تشدید می‌کنددر واقع  آلاینده‌های شاخص بیش از حد استاندار همچون گاز منوکسید کربن و ذرات معلق یک تا ۱۰ میکرون می‌توانند مشکلات جدی را برای سلامتی انسان ایجاد کنند.

اصلانی با اشاره به وضع گروه‌های آسیب پذیر در روز‌های آلوده هوا تصریح کرد: در کودکان سیستم تنفسی و ایمنی هنوز کامل نشده و ناقص است؛ به همین دلیل کودکان بیشتر در معرض آسیب‌های آلودگی هوا هستند؛ در سنین کهنسالی و پیری هم بدن انسان ضعیف شده و در برابر اکسیدان‌ها و مواد مضری که وارد بدن می‌شوند توان مقابله را ندارد و نمی‌توانند این مواد را از بدن دفع کند.

این متخصص ریه به اشاره به اینکه آلودگی هوا در کوتاه مدت نمی‌تواند به تنهایی ایجاد بیماری کند، گفت: آلودگی هوا در افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی و نارسایی قلبی دارند، تشدید بیماری را به همراه خواهد داشت؛ به عنوان مثال در افرادی که مستعد انسداد عروق کرونر هستند، خطر بروز حمله‌های قلبی در روز‌های آلوده بیشتر شده و میزان بروز سکته‌های قلبی در آنان افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آلودگی هوا در طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را در تمام افراد ضعیف می‌کند؛ اظهار کرد: با ضعف در سیستم ایمنی، بدن مستعد عفونت‌های مختلف می‌شود.

اصلانی با بیان اینکه گاهی آلودگی هوا و شیوع عفونت‌هایی که از پی آن می‌آید، جدی گرفته نمی‌شود؛ گفت: مشکل این است که کل جامعه وقتی در معرض این خطر قرار می‌گیرند حتی ۵ درصد احتمال بروز بیماری رقم بزرگی از خطرات را به دنبال دارد.

رفع مشکل آلودگی هوا با مدیریت شهری میسر است

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با اشاره به اینکه درمان آلودگی هوا با مدیریت شهری و بر اساس یافته‌های علمی است عنوان کرد: مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که بسیاری از کشور‌ها توانستند معضل آلودگی هوا را تا حدود زیادی حل کنند؛ مسئله حمل و نقل عمومی موضوعی نیست که مسئولین نتوانند آنرا حل کنند.

متخصص ریه گفت: به افرادی که زمینه مشکلات جسمی را دارند، افرادی که بیماری آسم، بیماری‌های قلبی و برونشیت دارند توصیه می‌شود در روز‌هایی که هوا آلوده است از فعالیت در فضای باز خودداری کنند؛ با توجه به اینکه هوای آلوده با مواد مضری همچون دی‌اکسید کربن و اکسیدان‌ها همراه است، مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل میوه، سبزیجات و لبنیات در کاهش آسیب‌های آلودگی هوا موثر است.

اصلانی با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا همکاری مردم و مسئولان را می‌طلبد، یادآور شد: استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی در کنار افزایش توان حمل و نقل عمومی و تغییر در سیستم مدیریت شهری از جمله اقدامات ضروری برای حل مشکل آلودگی هوا است؛ مسئولان باید آلودگی هوا را به عنوان معضلی که برای مردم مشکلات زیادی را فراهم کرده است، بشناسند و با توجه به یافته‌ها و علم روز دنیا به حل این مشکل بپردازند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار