آموزش‌وپرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از جزئیات اجرای طرح مهارت آموزی در غیردولتی ها تا آب رفتن اعتبار شیر مدارس

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

از جزئیات اجرای طرح مهارت آموزی در غیردولتی ها تا آب رفتن اعتبار شیر مدارسبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون جزئیات اجرای طرح مهارت آموزی در مدارس غیردولتی، توزیع شیر مدارس همچنان در انتظار تامین اعتبار و تعیین تکلیف آزمون استخدامی همراه بوده است.

جزئیات اجرای طرح مهارت آموزی در مدارس غیردولتی

مجید طهر‌انیان مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آموزش‌های مهارتی در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و آحاد جامعه به مسئله مهارت‌آموزی است که سعی کردیم در آموزش و پرورش به این دغدغه پاسخ دهیم. قرار بر این است طی یکی دو سال آینده تحولی قابل ملاحظه در مهارت آموزش داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای توسعه مهارت‌آموزی تفاهم نامه‌ای بین آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم تا روند مهارت‌آموزی در مدارس توسعه پیدا کند و سعی داریم در حوزه مدارس غیر دولتی این جریان را گسترده‌تر پیش ببریم.

مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه روند تعیین شهریه از سال ۹۷ بر اساس برنامه‌های مهارت محور خواهد بود؟، اظهار کرد: در ساعات فوق برنامه علاوه بر برنامه‌های درسی و آموزشی فعالیت‌های مهارتی هم مورد توجه قرار می‌گیرد و هر چه میزان فعالیت‌های مهارتی بیشتر باشد ضریب افزایش شهریه بیشتر خواهد بود.

طهر‌انیان با اشاره به اینکه بستر بهتری برای تقویت آموزش‌های مهارتی در مدارس غیر دولتی وجود دارد، افزود: مدارس غیر دولتی ساعات فوق برنامه‌ای دارند که می‌توانند از این فرصت در جهت مهارت‌آموزی استفاده بهتری کنند در حالی که این ظرفیت در مدارس دولتی وجود ندارد.

توزیع شیر مدارس در انتظار تامین اعتبار

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش تهران درباره توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: هر زمانی که ابلاغ و تامین اعتبار برای توزیع شیر مدارس به ما داده شود، این آمادگی وجود دارد تا کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس مشخص شود، می‌توانیم جمعیت تحت پوشش طرح را مشخص کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: سعی می‌کنیم همه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی را تحت پوشش شیر مدارس قرار دهیم، اما مهمترین نکته در جمعیت هدف، ابلاغ اعتبار لازم برای توزیع شیر است.

تکلیف برگزاری آزمون استخدامی هفته آینده مشخص می‌شود

سید محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضع برگزاری آزمون استخدامی جدید و زمان آن گفت: مهم‌ترین مانع برای برپایی آزمون، ردیف‌های استخدامی کشور است که با سازمان استخدامی کشور مرتبط است و هفته آینده زمان این آزمون مشخص می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش به افزایش حقوق معلم مدارس استثنایی اشاره و تصریح کرد: افزایش حقوق در مبنای کشوری ما مشخص شده است همچنین سختی کار و افزایش حقوق کاملا در چارت سازمانی کشور وجود دارد و همکاران در مدارس استثنایی شامل سختی کار هستند که این موضوع در اوایل سال آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

بطحایی در خصوص تعطیلی میان فصل مدارس بیان کرد: تعطیلی میان فصل برای آموزش و پرورش موضوعی بین دستگاهی است و علاوه بر سازمان محیط زیست سایر سازمان‌ها با این موضوع درگیر هستند که این بحث نیاز به بررسی بیشتر دارد و از این رو در آینده تکلیف این موضوع مشخص می‌شود.

وی افزود: تعطیلی میان فصلی فقط برای آلودگی هوا نیست و موضوعات دیگر هم درگیر این موضوع است و من موافق تعطیلی یک ماه نیستم، ولی تعطیلی دو هفته‌ای به نظرم خوب است و بر کیفیت تحصیلی هم تاثیر مثبت گذارد.

دانش‌آموزان اولویت اصلی در تغییر تقویم آموزشی هستند

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد رسیدگی به وضع تغییر تقویم آموزشی عنوان کرد: بررسی این موضوع نیازمند نشست‌های تخصصی است تا در مناطق مختلف کشور جوانب تعطیلات سنجیده شود.

وی ادامه داد: در تغییر تقویم آموزشی صرفا روند آموزشی و پرورشی را مورد توجه قرار می‌دهیم و مسائلی همچون محیط زیست و توسعه گردشگری در اولویت‌های بعدی قرار دارند بنابراین باید با رویکرد آموزش و پرورش این بررسی‌ها انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما دانش آموزان هستند تصریح کرد: تعطیلات طولانی مدت برای روند آموزشی مناسب نیست، اما این مسئله نباید به این معنی تلقی شود که فعالیت‌های آموزشی در ایام تابستان تعطیل شود.

تدوین شیوه نامه‌های اجرایی قانون شورا‌های آموزش و پرورش

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره درآمد شوراها، تصریح کرد: ۱۶۲ میلیارد تومان درآمد ماده ۱۶ قانون شورا‌های آموزش و پرورش، ۲۱۵ میلیارد تومان درآمد مواد ۱۷ و ۱۸، ۲۳۷ میلیارد تومان درآمد حاصل از فوق برنامه، ۲۵ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش و تبدیل به احسن زمین‌های بلااستفاده، ۳۲۹ میلیارد تومان درآمد حاصل کمک‌های مردمی، ۵۱۲ میلیارد تومان درآمد حاصل از هدایای دستگاه‌های دولتی و خیریه‌ها، ۵۱ میلیارد تومان درآمد حاصل از سایرمواد قانون بوده است؛ به طور کلی وزارت آموزش و پرورش از طریق شوراها، ۱۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

وی ادامه داد: چگونگی تبدیل به احسن فضا‌ها در حیطه اختیار شورای آموزش و پرورش استان است؛ اعضای شورا و استاندار، فضا‌ها را خرید و فروش می‌کنند؛ آموزش و پرورش مناطق آزاد نیز باید با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان و سازمان مناطق آزاد انجام شود.

زینی وند به مساله شناسایی لکه‌های آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: در این مورد شناخت کافی از لکه‌ها نداشتیم و به تدریج در حال بررسی آن هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه رویکرد ما توجه جدی به مفاد قانون است، گفت: این اراده از سوی وزیر همچنین سازمان وجود داشته است تا این قانون اجرا شود، اما اینکه چرا تاکنون قوانین اجرا نشده به افراد پیشین برمی گردد.

وی افزود: در حال تدوین و مستندسازی شیوه‌نامه اجرایی قانون شورا‌های آموزش و پرورش هستیم.

۲۳ بهمن؛ آغاز دوره‌های مهارت آموزی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش

نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان درباره دوره‌های مهارت آموزی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی که شهریور ماه برگزار شد، اظهار کرد: برنامه ریزی مدیریتی برای برگزاری کلا‌س‌های مهارت آموزان شروع شده است.

وی ادامه داد: همزمان با شروع نیم سال دوم تحصیلی یعنی ۲۳ بهمن ماه دوره‌ها آغاز شده و تا پایان این نیم سال دوم پودمان اول عملی و نظری ادامه می‌یابد.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در هر رشته‌ای مهارت آموزان یک درس غیر حضوری هم دارند و در پایان پودمان اول در آزمون کتبی شرکت می‌کنند که شامل موارد دانشی و عملکردی است و با اخذ ۶۵ درصد نمره، جواز ورود به پودمان دوم را پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: مهارت آموزان علاوه بر آنکه از حضور معلم راهنما بهره می‌گیرند، استادی در دانشگاه دارند که مبانی آموزش پژوهی را از این طریق می‌آموزند و تا حدی به نوشتن تجارب معلمی هدایت می‌شوند.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: به طور کلی با توجه به رشته‌های تحصیلی مختلف مهارت آموزان، بازه زمانی حدود ۶۵۰ تا ۸۵۰ ساعت آموزشی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

تغییر کاربری فضا‌های آموزشی به نفع هنرستان‌ها

محسن حسینی مقدم مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درباره چالش‌های سه ساله شدن هنرستان‌ها از سال آینده عنوان کرد: با توجه به افزایش یک سال تحصیلی به دوره‌های آموزش‌های مهارتی کمبود حدود ۱۶ الی ۱۷ هزار هنرآموز داریم، علاوه بر آن استادکار و سرپرست بخش هم با محدودیت‌هایی مواجه است که باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود، چرا که ۳۰۰ هزار دانش‌آموز با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها به دوره‌های آموزشی افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار