پشت پرده اتاق عملیات عفرین از زبان کارشناس نظامی سوری:

تغییر راهبرد آمریکا و ترکیه در قبال سوریه پس از شکست داعش/ واشنگتن و آنکارا به دنبال حضور مستقیم نظامی در سوریه هستند

تغییر راهبرد آمریکا و ترکیه در قبال سوریه/ واشنگتن و آنکارا به دنبال حضور مستقیم نظامی در سوریه هستندکارشناس نظامی سوری گفت پس از شکست داعش، راهبرد آمریکا و ترکیه در سوریه تغییر کرده است و آنها به دنبال حضور مستقیم در سوریه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان هیثم حسون، کارشناس نظامی سوری در گفتگو با العالم گفت: راهبرد و سیاست آمریکا و ترکیه در سوریه تغییر کرده است و آنها به این نتیجه رسیده اند که دیگر داعش نمی تواند برای آنها در این کشور کاری بکند لذا هر کدام به دنبال حضور مستقیم خود در شمال و شرق سوریه هستند.

هیثم حسون درباره نیروهایی که قرار است وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون آنان را در شمال سوریه آموزش دهد گفت: پس از موفقیت ها و دست آوردهای ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان در آزاد سازی منطقه بادیه سوریه و همچنین آزاد سازی استان دیر الزور با مساحتی حدود هفتاد هزار کیلومتر مربع و ریشه کن کردن تروریست های داعش از این منطقه، آمریکا و ترکیه به این نتیجه رسیدند که جنگ نیابتی با استفاده از تروریست ها جواب نخواهد داد و آنها به اهداف خود نخواهند رسید؛ لذا استراتژی این دو کشور(آمریکا و ترکیه) از جنگ نیابتی یا فرماندهی از پشت پرده، به اقدام مستقیم و ورود به خاک سوریه از طریق اشغال پایگاه ها و خاک این کشور تغییر یافت به این امید که بتوانند منافع خود را در سوریه حفظ کنند.

 بقایای داعش در نیروهای سوریه دموکراتیک
سرهنگ هیثم حسون در ادامه افزود: آمریکا هنگامی که نیروهای اصلی خود یا همان تروریست های داعش را از دست داد به نیروهای ذخیره خود در منطقه که همان شبه نظامیان موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای اتحادیه میهنی کردستان هستند، پناه آورد و کنار این نیروهای شبه نظامی، نیروهای دیگری افزود که همان بقایای داعش هستند که از دیر الزور نجات یافتند.

کارشناس نظامی سوری در ادامه تصریح کرد: این تروریست های داعشی هم اکنون پانزده تا بیست در صد از نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک را تشکیل می دهند لذا می توان گفت که ساختار نظامی آنها تغییری نکرده است بلکه همان بقایای داعش هستند که به نیروهای سوریه دموکراتیک پیوسته اند و هدف آنها همان هدفی است که تروریست های داعش در سوریه دنبال می کردند.

حسون تصریح کرد: ترکیه نیز در غرب سوریه همین شیوه و همان ابزارهای آمریکا را در پیش گرفته است که البته نیروهایی هم به نام نیروهای موسوم به سپر فرات را در اختیار دارد و همان اهداف آمریکا را دنبال می کند.

 

بهانه ها و دستاویز آمریکا برای اشغال نظامی سوریه

مجری العالم در ادامه گفت: آمریکا هدف خود را از آموزش یا استقرار نیروهای جدید در شمال سوریه جلوگیری از باز گشت داعش به این کشور اعلام کرده است. آیا داعش هنوز خطری برای سوریه دارد که برای مقابله با آن نیرویی جدید تشکیل شود؟

هیثم حسون در پاسخ گفت: رکس تیلرسون ، وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین اظهارات خود از اهداف کشورش برای حضور در شمال سوریه خبر داد که عبارت بودند از:

جلوگیری از بازگشت داعش یا از بین بردن کامل عناصر داعش.

هدف دوم مقابله با تلاش های ایران برای گسترش نفوذ در خاور میانه.

هدف سوم رسیدن به راه حل سیاسی یا دیپلماتیک در سوریه.

هدف چهارم باز گرداندن آوارگان.

و خلاصه اهداف و بهانه های غیر واقعی که تیلرسون از آنها یاد کرد.

اما حقیقت امر این است که آمریکا مطمئنا نیتی برای از بین بردن داعش ندارد چرا که طبق گفته باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق آمریکا و جان کری، وزیر خارجه سابق این کشور داعش را خود آمریکاییها به وجود آوردند.

اما به اعتقاد من کسی که از تروریست های داعش بهترین استفاده را کرده، رئیس جمهور کنونی آمریکا است چرا که پس از نابودی تشکیلات نظامی و سیاسی داعش که به دولت خلافت موسوم بود، هنوز از این گروه تروریستی برای اشغال خاک سوریه و بازگشت دوباره به سوریه استفاده می کند.

 

آنچه از داعش باقی مانده است
مجری العالم در ادامه پرسید: آیا داعش هنوز در عمل خطری برای سوریه در شمال این کشور به حساب می آید که آمریکا بخواهد نیروهای وابسته به خود را در این منطقه مستقر کند؟

سرهنگ حسون ، کارشناس نظامی سوری در پاسخ تاکید کرد: برای تروریست های داعش اصلا تشکیلات نظامی باقی نمانده است که خطری برای سوریه به حساب بیایند.

آنچه از داعش باقی مانده است دو دسته هستند که دسته اول نیروهایی هستند که آمریکا آنان را در مناطق شرقی و شمال شرقی رودخانه فرات مستقر کرده است و از بین بردن آنان طی چند ساعت امکان پذیر است اما منطقه دیگری که این تروریست ها در سوریه مستقر هستند مناطقی است که محل استقرار نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک است که در حال حاضر داعش میان این نیروها گنجانده شده اند، بنابر این داعش به عنوان گروهی نظامی و تشکیلاتی سیاسی اکنون اصلا وجود خارجی ندارد.

 

گزینه های عملیاتی ارتش سوریه

مجری العالم در ادامه گفت: اگر اینگونه باشد که شما می گویید، پس می توان نتیجه گرفت که واشنگتن به دنبال سوء استفاده از بقایای داعش برای اجرای طرح ها و برنامه ها و ادامه حضور نظامی خود در شمال سوریه است؟ مجری العالم همچنین پرسید: در سطح میدانی و نظامی، اکنون گزینه های مطرح مقابل ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان به خصوص نیروهای روسیه چیست؟

حسون در پاسخ به این سؤال گفت: طبیعتا گزینه نظامی برای آمریکا در حال حاضر تا پایان یافتن عملیات نظامی نیروهای سوری و نیروهای هم پیمان در استان ادلب مطرح نیست.

عملیات نیروهای سوری در ادلب دومین عملیات مهم برای از بین بردن داعش به حساب می آید و اکنون در حال برخورد با تروریست های تحت حمایت ترکیه در استان ادلب یعنی جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی تحت حمایت این کشور هستند.

وی افزود: به نظر من ارتش سوریه اکنون در مرحله ای است که پس از آزاد سازی ادلب باید به فکر آزاد سازی استان الرقه و مناطق باقی مانده از استان دیر الزور و پس از آن آزاد سازی منطقه الزاویه در شمال شرقی و نزدیک مرزهای عراق باشد که در این مرحله امکان برخورد با نیروهای تحت حمایت آمریکا بسیار زیاد است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت سوریه با نیروهای آمریکایی برخورد نخواهد کرد و علت آن را عدم توانایی نیروهای سوری در برخورد با نیروهای تحت امر آمریکا می دانند اما من معتقدم تا زمانی که آمریکا به عنوان نیرویی اشغالگر در سوریه حضور داشته باشد، مطمئنا دولت سوریه نیز موظف است اقدامات لازم را برای آزاد سازی خاک خود صورت دهد.

هیثم حسون در ادامه با اشاره به پیام فیصل مقداد ، معاون وزیر خارجه سوریه خطاب به ترکیه گفت مقداد علاوه بر این، پیامی هم به آمریکایی ها صادر کرده و در آن یاد آور شده است که ارتش سوریه اکنون از قدرت هوایی قابل ملاحظه ای در برخورد با هرگونه تهدیدی برخوردار است و اکنون توان مقابله با تهدیدهای ترکیه و در مرحله بعد مبارزه با اشغالگری های آمریکا در خاک سوریه را دارد.

حسون در ادامه تصریح کرد: آمریکا همانگونه که نتوانست حضور نظامی خود را در دیگر کشورها حفظ کند، اکنون نیز نمی تواند در سوریه بماند و امروز نیز مقابل قدرت نظامی نیروهای سوریه نمی تواند دوام بیاورد.

 

ترکیه در مذاکرات صلح سوریه می ماند؟

مجری العالم در ادامه با اشاره به اظهارات فیصل مقداد گفت وی با اشاره به نگرانی از تحرکات نظامی ترکیه تاکید کرد که نیروهای هوایی سوریه توانایی انهدام و برخورد هرگونه حمله هوایی یا زمینی نیروهای ترکیه را دارد و به این کشور در این باره هشدار داد و شاید این هشدار زمینه را برای مذاکرات سیاسی فراهم کند و در این صورت دیگر ترکیه نقشی در مذاکرات صلح سوریه نخواهد داشت.

هیثم حسون ، کارشناس نظامی سوری در این باره گفت: آنگونه که معلوم است اختلافات ترکیه و آمریکا اختلافاتی جدی اما قابل کنترل است و امروز نیز وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا به آنها اعلام کرده است که آنچه درباره تشکیل نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه گفته می شود چیزی در حد شایعه است و موضوع جدی به شمار نمی آید لذا آنچه اکنون میان ترکیه و آمریکا جریان دارد، تلاش برای اطمینان سازی است.

 

پشت پرده اتاق عملیات عفرین

وی افزود: مشکل ترکیه در نیروهای سوریه دموکراتیک نیست چرا که این نیروها از ابتدای جنگ در سوریه حضور داشته اند و ترکیه نیز با آن کنار آمده و در برخی موارد هم با برخی از این نیروها با نام نیروهای سپر فرات و بخشی از نیروهای کرد هماهنگی داشته است اما مشکلی که ترکیه اکنون دارد سه مشکل است که اخیرا به وجود آمده است.

مشکل اول عملیات نظامی نیروهای سوریه در استان ادلب است که هدف آن پایان دادن به حضور نظامی و تروریستی در این استان و به طور مشخص برخورد با نیروهای موسوم به سپر فرات است که در حقیقت بازوی نظامی ترکیه به حساب می آیند. آنها می دانند که نیروهای سوری پس از آن به منطقه عفرین خواهند رسید و تکلیف نیروهای مسلح حاضر در آن منطقه را نیز مشخص خواهند کرد بنابر این مسئله ارتباطی به نیروهای سوریه دموکراتیک یا نیروهای اتحادیه میهنی کرد ندارد.

وی گفت: مسئله ای که باعث نگرانی ترکیه شده است، گرفته شدن ابتکار نظامی از دست این کشور است اما مسئله دیگری که ترکیه را نگران کرده، موضوع مذاکراتی است که قرار است در سوچی برگزار شود و ترکیه به خوبی می داند که هدف از برگزاری این نشست گرفتن بهانه یا ابتکار عمل از دست ترکیه است که قرار است با گسترش دایره مشارکت و حضور بیش از سی و سه نهاد سیاسی و حدود هزار و هفتصد شخصیت ایجاد شود و این بدان معنی است که قدرت ترکیه یا آمریکا در این مذاکرات کاهش خواهد یافت و به همین دلیل است که ترکیه تلاش می کند این مذاکرات را لغو یا آن را با مشکل مواجه کند.

حسون گفت: امر دیگری که حرکت ترکیه را در سوریه با مشکل مواجه می کند، حضور نیروهای روسیه در عفرین است، حضوری که جلوی هرگونه توطئه ترکیه را برای رسیدن به این منطقه می گیرد چرا که حضور نیروهای ترکیه در این منطقه به معنی برخورد با نیروهای روسیه است.

وی گفت: ترکیه اکنون تلاش می کند مسیری را که آمریکا در سوریه برگزیده است، در پیش گیرد.

آمریکا نیروهای سوریه دموکراتیک را برای بقا در شمال شرق سوریه به وجود آورده است و ترکیه نیز تلاش می کند نیروهای موسوم به سپر فرات را برای باقی ماندن در استان ادلب نگه دارد که این امر به پایان یافتن عملیات نظامی در استان ادلب منجر خواهد شد و این تحولات باعث نگرانی ترکیه طی روزهای اخیر شده است.

 

انتهای پیام/

پشت پرده عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه چیست؟

برچسب ها: خاورمیانه ، سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
کار بسیار ساده ای است ، با از بین بردن تدریجی برخی از نیروهای ترکیه ای و امریکایی در مناطق تحت سیطره ی خود ، این دو کشور اشغالگر مجبور به خروج نیروهای خود از سوریه و یا عراق خواهند شد، ضمن اینکه نیروهای روسیه و ایران نیز باید حضور خود را بصورت پررنگتر و نامحسوس داشته باشند.
Germany
مرتضی
۱۶:۲۱ ۲۹ دی ۱۳۹۶
مرگبرداعش .
مرگبر امریکا .
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۶
انشالله نابودی دولت مردان امریکا .شیطان بزرگ امریکاست .مرگ بر امریکا
آخرین اخبار