کاهش‌ آب دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: آب دریاچه ارومیه با کاهش آب ۴۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش زیاد آب دریاچه ارومیه در سال 96 اظهار داشت: آخرین وضعیت تراز این دریاچه در تاریخ 23 دی امسال برابر با عدد 1270٫3 است که نسبت به سال گذشته 25 سانتی‌متر افت دارد.

وی افزود: وسعت دریاچه ارومیه هزار و 730 کیلومترمربع و حجم آب موجود در این دریاچه یک میلیارد و 10 میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 400 میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است.

سرخوش گفت: میزان بارندگی‌های سال 96 نسبت به مشابه سال گذشته با کاهش چشم‌گیر 28 درصدی دارد که این عامل نیز در روند خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر زیادی دارد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از اوایل اردیبهشت 96 هیچ‌گونه آبی به داخل دریاچه ارومیه وارد نشده است و با افزایش دما و کاهش بارندگی تراز این دریاچه پایین‌تر آمده است.

وی در ارتباط با اعتبار اختصاص داده شده برای ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: جمع اعتباری که به این ستاد در سه استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان اختصاص داده شده است، 2 هزار و 50 میلیارد تومان است.

سرخوش گفت: از این اعتبار، تقریباً هزار و 100 میلیارد تومان از صندوق توسعه به ستاد احیای دریاچه ارومیه تزریق شده و بقیه آن از ماده 10 و 12 اعتبارات بحرانی کشور پرداخت شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از اعتبارات صندوق توسعه در بخش انتقال حوضه به حوضه و آب های‌های مرزی و در سد سیلوِ و کانال 23 کیلومتری انتقال به سد چپرآباد و پروژه در سد کانیسیو و انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده است.

وی افزود: در بودجه سال 97 هیچ‌گونه اعتباری در لایحه در بودجه دیده نشده است و طبق روال قبلی از ماده 10 و 12 پرداخت خواهد شد.

سرخوش گفت: مبلغ ماده 10 و 12 برای 3 حوزه طبق نقشه، باید 2 هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت می‌شد که فقط 200 میلیارد تومان برای 3 حوزه پرداخت‌شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با این پروژه‌های که ستاد احیا در 3 حوزه مطالعه کرده است، هیچ‌گونه مشکل اجرایی وجود نداشت و تنها مشکلی که همه برنامه‌ها را به تأخیر انداخته است، کمبود بودجه است.

سرخوش گفت: در سال 95 باید هزار و 120 میلیارد تومان باید به دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شد تا پروژه‌ها در زمان تعیین‌شده به اتمام برسند ولی فقط 300 میلیارد تومان پرداخت واریز گردید و پروژه‌ها با مشکل مواجه شدند.

وی افزود: اتمام تسویه خانه‌های فاضلاب آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و انتقال پساب آن به دریاچه از مهم‌ترین برنامه‌های این ستاد بود که به سبب واریز نشدن بودجه اجرایی نشد و از برنامه زمان‌بندی عقب ماند.

انتهای پیام/ف

آب دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافت

 

 

برچسب ها: بحران آب ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.