پس از عهدشکنی‌های مالی اروپایی‌ها مطرح شد؛

ترکیه: هیچ دلیلی برای حفظ توافق با اتحادیه اروپا درباره مهاجران نداریم

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه گفت آنکارا تحت شرایط کنونی هیچ دلیلی برای حفظ توافق با بروکسل در زمینه مهاجرت ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپا در کابینه ترکیه، در مصاحبه با این خبرگزاری گفت آنکارا هر گونه پیشنهاد مشارکت با اتحادیه اروپا به غیر از عضویت کامل را رد خواهد کرد.

او همچنین هشدار داد تحت شرایط کنونی، ترکیه هیچ دلیلی برای حفظ توافق با بروکسل در زمینه مهاجرت ندارد.

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه گفت: «مشارکت ترجیحی یا رویکرد‌های مشابه چیز‌هایی نیستند که ما آن‌ها را جدی بگیریم. نمی‌توان چنین چیزی را به ترکیه پیشنهاد کرد. اسم آن هر چه باشد خواه مشارکت ترجیحی یا همکاری در مبارزه با تروریسم و ...؛ چنین پیشنهادی را ترکیه حتی بررسی نیز نخواهد کرد.»

جلیک با اشاره به توافق ترکیه و اتحادیه اروپا درباره جلوگیری از ورود مهاجران از مسیر ترکیه به کشور‌های اروپایی گفت: بروکسل به همه بخش‌های این توافق پایبند نبوده است.

به گفته او، بحث کمک مالی به خوبی پیش نمی‌رود، هیچ فصل جدیدی در بحث‌های مربوط به پیوستن ترکیه به این اتحادیه گشوده نشده است و در بحث توسعه توافق گمرکی آنکارا با اتحادیه اروپا نیز اتفاق خاصی روی نداده است.

چلیک افزود: «به لحاظ فنی ترکیه هیچ دلیلی برای حفظ این توافق ندارد.»

بر اساس توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا، این کشور در قبال جلوگیری از ورود مهاجران و آوارگان اهل خاورمیانه به اروپا، سه میلیارد دلار کمک مالی و برخی کمک‌های دیگر دریافت خواهد کرد.

دو هفته قبل، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت رویداد‌های ترکیه اجازه نمی‌دهد در مسیر تلاش‌های چند دهه اخیر ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا پیشرفتی حاصل شود. او با اشاره به ضرورت تغییر در موضوع گفتگو‌ها درباره احتمال مشارکتی با ترکیه سخن گفت که عضویت کامل در این اتحادیه به شمار نمی‌رود.

انتهای پیام/

اظهارات وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه درباره توافق با اتحادیه اروپا درباره مهاجران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار