شگفت انگيز ترين آتشفشان های دنيا كه هنوز فعالند+ تصاوير

در این مطلب، شگفت انگیزترین آتشفشان های جهان را معرفی می کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آتشفشان ها از دیرباز منبعی از افسانه ها و اسطوره ها بوده اند. از نظر فرهنگ های باستانی، قدرت آتشفشان ها را تنها می توان به عنوان اقدامات خدایان یا الهه ها توضیح داد.
 
حالا ما می دانیم که آتش فشان ها در حقیقت نتیجه حرکت های تکتونیک پوسته زمین به وجود می آیند. با اینکه ما شیوه عملکرد درونی آن ها را می دانیم، ولی آتشفشان ها هنوز هم نمایانگر نیرویی از طبیعت هستند که می تواند ارعاب آور و گیج کننده باشد.
 
 

6. کوه یاسور (Mount Yasur)

با شگفت انگیزترین آتشفشان های دنیا آشناشوید+ تصاویر

کوه یاسور با ارتفاع 361 متری بالای سطح دریا آتشفشانی فعال در جزیره تانا در کشور وانواتو در اقیانوس آرام است. از قرار معلوم درخشش این آتشفشان ناخدا جیمز کوک را در اولین سفر اروپایی اش به این جزیره در سال 1774 به خود جذب کرد. این یکی از آسان ترین آتشفشان های فعال در جهان از نظر دسترسی است. هر کسی می تواند بالا رود و به شکم آتشین آن نگاهی بیندازد. فوران های آن همراه با آتش و گوگرد و گدازه معمولاً چند دفعه در هر ساعت رخ می دهد.
 


5. کوتوپاکسی (Cotopaxi)
 
کوتوپاکسی دومین قله بلند در اکوادور است، به طوری که ارتفاع آن به 5897 متر می رسد. آتشفشان آن یکی از معدود یخچال های طبیعی در جهان را دارد، که در ارتفاع 5000 متری آغاز می شود. این آتشفشان به آسانی از شهر کیتو پایتخت اکوادور قابل مشاهده است. کوتوپاکسی با بیش از 50 فوران از سال 1738 یکی از مرتفع ترین آتشفشان های فعال در جهان است. خطر اصلی فوران بزرگ از کوتوپاکسی، جریان یخ از یخچال های طبیعی آن خواهد بود.
 


4. کوه برومو (Mount Bromo)

با شگفت انگیزترین آتشفشان های دنیا آشناشوید+ تصاویر

قله برومو در ارتفاع 2329 متری آتشفشانی فعال و بخشی از توده کوه تنگر در جاوه شرقی در اندونزی است. این قله بلندترین نقطه توده کوه نیست، ولی معروف ترین آن است. این منطقه یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری در جاوه است. از دهانه آتشفشان مرتباً دود گوگردی سفید رنگ بیرون می آید. این آتشفشان به وسیله شن های ریز آتشفشانی معروف به «دریای شن» احاطه شده است. اثر کلی آن به شکل عجیبی غیر معمول است، به ویژه وقتی آن را با دره سبز و باشکوه در اطراف توده کوه تنگر مقایسه کنیم.
 


3. کراکاتوا (Krakatoa)
با شگفت انگیزترین آتشفشان های دنیا آشناشوید+ تصاویر

کراکاتوا جزیره ای آتشفشانی بین جاوه و سوماترا در اندونزی است. فوران کوه کراکاتوا در 26 و 27 آگوست 1883 یکی از شدیدترین حادثه های آتشفشانی در تاریخ مدرن و ثبت شده بود. این فوران معادل با 200 مگاتن تی‌ان‌تی (حدود 13000 برابر خروجی هسته ای بمب اتمی که هیروشیما را نابود کرد) بود.
 
این انفجار عظیم حتی تا 3110 کیلومتر آن طرف تر در شهر پرث در غرب استرالیا نیز شنیده شد. در سال 1927، فوران های این آتشفشان موجب شد جزیره آناک کراکاتوا (به معنای فرزند کراکاتوا) از آب بیرون آید، و این جزیره آتشفشانی با نرخ متوسط 7 متر در سال همچنان در حال پدیدار شدن است. آخرین فوران آناک در آپریل 2008 شروع شد و امروز نیز همچنان در حال ادامه است.
 

2. آتشفشان آرنال (Arenal Volcano)

با شگفت انگیزترین آتشفشان های دنیا آشناشوید+ تصاویر

آتشفشان آرنال فعال ترین آتشفشان کاستاریکا است که در 90 کیلومتری شمال غرب سن خوزه پایتخت این کشور قرار دارد. آتشفشان آرنال در ارتفاع 1657 متری سطح دریا و در بالای دریاچه آرنال قرار دارد. از لحاظ زمین شناسی، آتشفشان جوانی به شمار می رود و سن آن کمتر از 3000 سال تخمین زده می شود. در سال 1968، آرنال فورانی داشت و دهکده کوچک تاباکون را نابود کرد. به دلیل آن فوران، سه دهانه دیگر در کناره های غربی آن ایجاد شدند ولی تنها یکی از آن ها هنوز هم وجود دارد.
 


1. کوه اتنا (Mount Etna)

با شگفت انگیزترین آتشفشان های دنیا آشناشوید+ تصاویر

کوه اتنا دومین آتشفشان فعال بزرگ در اروپا است که هم اکنون 3329 متر ارتفاع دارد، هر چند ارتفاع آن با فوران قله ها تغییر می کند. این کوه در حال حاضر 21 متر کوتاه تر از ارتفاع آن در سال 1981 است. اتنا در ساحل شرقی سیسیل ایتالیا قرار دارد و خاک های آتشفشانی حاصلخیز آن از کشاورزی گسترده حمایت می کند، به طوری که باغ ها و تاکستان های انگور در دامنه های پایین تر کوه و جلگه وسیع کاتانیا در جنوب فراوان هستند.
 
 
 

 
منبع:برترین ها
انتهای پیام/
 

شگفت انگیزترین آتشفشان های جهان اینجاست!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار