در نشست ویژه سازمان ملل برای افغانستان چه گذشت؟

اعضای شورای امنیت و کشورهای همسایه افغانستان روز جمعه در نشستی ویژه، گرد هم آمدند تا ضمن اعلام نگرانی خود از مشکلات موجود در این کشور، بر همکاری های منطقه ای در توسعه پایدار تاکید کنند.

در نشست ویژه سازمان ملل برای افغانستان چه گذشت؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای شورای امنیت و کشورهای همسایه افغانستان روز جمعه در نشستی ویژه، گرد هم آمدند تا ضمن اعلام نگرانی خود از مشکلات موجود در این کشور، بر همکاری های منطقه ای در توسعه پایدار تاکید کنند.

قزاقستان که ریاست دوره ای شورای امنیت را در نخستین ماه سال جدید میلادی به عهده دارد، مساله همکاری های منطقه ای در افغانستان و آسیای مرکزی را مورد توجه قرار داد و به همین منظور نشست ویژه این شورا را روز جمعه در سطح وزیران خارجه برگزار کرد.

اگرچه همه وزرای خارجه اعضای شورای امنیت در این نشست شرکت نکردند اما روسیه، انگلیس و آمریکا در سطح وزیر یا معاون وزیر خارجه حضور یافتند و دبیرکل سازمان ملل متحد هم خود را به این نشست رساند.

*دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش نخستین سخنران این نشست بود و گفت: بحران آب در افغانستان جدی است و منابع آبی این کشور زیر فشار بی سابقه ای قرار گرفته است. این موضوع می تواند زمینه همکاری بیشتر منطقه ای قرار گیرد.

وی با بیان این که افزایش تجارت می تواند به توسعه پایدار و شکوفایی افغانستان و منطقه کمک کند، یادآور شد: حل چالش های امنیتی، فقط مسئولیت دولت افغانستان نیست، بلکه باید به صورت منطقه ای حل و فصل شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر همکاری کشورهای منطقه آسیای مرکزی برای اجرای طرح مبارزه با تروریسم سازمان ملل تاکید کرد و گفت: کشورهای آسیای مرکزی می توانند نمونه همکاری منطقه ای و شکوفایی شوند تا به اهداف صلح، ثبات، و توسعه پایدار دست یابند.

*قزاقستان

غیرت عبدالرحمانف وزیر خارجه قزاقستان هم با تاکید بر همکاری منطقه ای برای مقابله با چالش های افغانستان گفت: این رویکرد برای مقابله با تهدیدهای رویاروی این کشور به ویژه تروریسم مهم است. 

وی افزود ما نیازمند یک رویکرد هماهنگ برای مقابله با بحران آبی هستیم که از جمله آن همکاری بر سر منابع آبی مشترک با افغانستاناست. 

وزیر خارجه قزاقستان ادامه داد ما بر این باوریم که همکاری منطقه ای و بین المللی برای منطقه و افغانستان ضروری است تا به توسعه پایدار دست یابد.

*روسیه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که از روز گذشته در نیویورک به سر می برد، در این نشست گفت: هزاران جنگجوی خارجی از جمله کسانی که در سوریه جنگیده بودند، وارد افغانستان شده و حکومت های منطقه را تهدید می کنند. 

وی با ابراز نگرانی از رشد کشت مواد مخدر در افغانستان افزود: تجربه 20 سال گذشته ثابت کرده است که حل مسایل افغانستان از راه زور، راه به جایی نخواهد برد. راه حل این کشور از مجرای همکاری منطقه ای می گذرد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار، باز کردن بازار افغانستان و ساخت لوله های حامل انرژی برای منطقه و افغانستان اهمیت دارد و روسیه بر آن تاکید می کند. 

لاوروف خاطرنشان کرد: مساله آب منطقه باید از راه همکاری و گفت وگوی منطقه ای مورد رسیدگی قرار گیرد. روسیه آماده است که در راستای برقراری کوریدور شمال و جنوب و شرق و غرب نقش آفرینی کند.

*چین
وو هایتائو سفیر چین در سازمان ملل متحد هم در بیانیه خود اظهار کرد: ظرفیت های اقتصادی آسیای مرکزی بسیار بالاست. این درحالی است که وضع داخلی افغانستان بی ثبات است و جامعه جهانی باید برای تفاهم داخلی در آن کشور تلاش کند.

وی افزود بازسازی و توسعه افغانستان بسته به وضع صلح و ثبات داخلی دارد و باید در سطح منطقه ای به این کشور برای حل چالش های منطقه کمک بشود.

سفیر چین با تاکید بر این که جامعه جهانی باید به مبارزه با تروریسم منطقه ای کمک کند، ادامه داد: کشورهای منطقه با مردمافغانستان هدف مشترک دستیابی به توسعه را دارند و به نفع همه کشورهای منطقه است که برای رسیدن به صلح همکاری کنند. 

هایتائو یادآور شد: گفت وگوهای افغانستان، پاکستان و چین به بهبود روابط آن دو کشور و همکاری آنها کمک کرده و به همکاری اقتصادی سه جانبه انجامیده است.

*سوئد

اولوف اسکوگ نماینده سوئد در سازمان ملل دیگر سخنران این نشست بود و اظهار کرد: میان صلح و ثبات با توسعه اقتصادی افغانستانرابطه اساسی وجود دارد.

وی ادامه داد: همکاری کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان را می ستاییم و ثبات و صلح بلند مدت هر یک از آن کشورها را جزئی از ثبات منطقه ای می دانیم. 

نماینده سوئد اضافه کرد مسایل تغییرات اقلیمی، مدیریت منابع آبی و تروریسم، چالش های اساسی رویاروی آسایی مرکزی هستند.

نماینده سوئد بر توجه اتحادیه اروپا به صلح در افغانستان و آسیای مرکزی تاکید کرد و گفت: ما به تلاش خود برای مشارکت زنان در جامعه آن کشور متعهد هستیم. توانمند سازی زنان و آموزش دختران برای شکوفایی افغانستان مهم است. 

*فرانسه

فرانسوا دلاتره نماینده دایم فرانسه در سازمان ملل متحد در بیانیه خود گفت: درگیری های مسلحانه به شدت ثبات افغانستان را به خطر انداخته است و جامعه جهانی باید به کمک دولت آن کشور بشتابد. 

وی با بیان این که ما خواستار برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در افغانستان و مشارکت کامل زنان در آن هستیم، افزود: فرانسه بر یک روند صلح تحت رهبری افغانی ها تاکید دارد. 

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد از وضعیت انسانی، به ویژه وضعیت آوارگان در آن کشور نگران هستیم. افغانستان و منطقه آسیای مرکزی نگرانی های مشترکی در خصوص مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر دارند. 

وی قاچاق مواد مخدر را زمینه قدرت یابی طالبان و فساد دانست و گفت: افغانستان یکی از قربانی های بزرگ تغییرات اقلیمی است و خشکسالی شدید آن را تهدید می کند.

نماینده فرانسه بر ادامه نقش سازمان ملل در حل چالش های افغانستان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت ما با بیانیه اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تروریسم و همکاری منطقه ای برای توسعه پایدار افغانستان هم راستا هستیم.

*گینه استوایی

عضو کابینه گینه استوایی هم طی سخنانی در این جلسه بر ظرفیت منطقه آسیای مرکزی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تاکید کرد و گفت: یک پایه صلح افغانستان، بهبود زیرساخت اقتصادی آن کشور است و جامعه بین المللی باید در این زمینه کمک کند. این موضوع برای مبارزه با کشت مواد مخدر در آن کشور مهم است.

*پرو

نماینده پرو در سازمان ملل متحد بر همکاری منطقه ای برای صلح و ثبات افغانستان تاکید کرد و گفت: مبارزه با ترویسم و قاچاق مواد مخدر نیازمند یک رویکرد جامع است.

*ازبکستان

نماینده ازبکستان در سازمان ملل متحد تاکید کرد: مشکل افغانستان نشان دهنده بی توجهی بی سابقه جامعه بین المللی است.

*قرقیزستان

نماینده قرقیزستان در این سازمان هم اظهار کرد: ما بر همکاری و هماهنگی بین المللی برای پیشبرد دیپلماسی بازدارنده در افغانستانتاکید داریم.

*تاجیکستان

سراج الدین اصل اف وزیر امور خارجه تاجیکستان هم در این نشست شرکت کرده بود و گفت: امروز وضع رو به وخامت داخل جمهوری اسلامی افغانستان و تهدیدهای افراط گرایان، رشد قاچاق مواد مخدر و همچنین کمبود منابع آبی، نگران کننده است. 

وی افزود: با توجه به مرز طولانی ما با افغانستان، نمی توانیم درباره فعالیت گروه های تروریستی همچون گروه اسلامی ازبکستان، داعش و طالبان در آن کشور بی تفاوت باشیم. 

وزیر خارجه تاجیکستان همچنین تصریح کرد: مواد مخدر جزئی از فعالیت گروه های تروریستی شده است.

*افغانستان

حکمت خلیل کرزی معاون وزیر خارجه افغانستان هم به این نشست که درباره کشورشان بود، آمد و در بیانیه خود گفت: جنگ ما علیه تروریسم به نمایندگی منطقه وجهان در حال انجام است.

وی افزود: ما قربانیان زیادی در راه مبارزه با جنبش اسلامی ازبکستان، شبکه حقانی، داعش و طالبان داده ایم. تجربه نشان داده است که تروریسم همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. مبارزه با تروریسم و مواد مخدر وظیفه همه کشورهای منطقه است.

به نوشته ایرنا، معاون وزیر خارجه افغانستان با تاکید بر همکاری اقتصادی منطقه ای گفت: این همکاری برای رشد اقتصادی افغانستان اهمیت دارد. این همکاری برای مبارزه با گروه های تروریستی مهم است. ما خواستار یک همگرایی تازه در منطقه هستیم تا به اهداف توسعه ای خود در افغانستان دست یابیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار