رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

داعش در حال نطفه‌گذاری در افغانستان است/ برای مبارزه علیه تروریسم باید به ریشه‌های خود برگردیم

امرالله صالح گفت: داعش در حال نطفه‌گذاری در افغانستان است و موثرترین راه شکست عناصر آنان همکاری نزدیک دولت‌هاست.

داعش در حال نطفه‌گذاری در افغانستان است/زبان فارسی در گستره تاریخ زبان عدل،عرفان و انصاف بوده استامرالله صالح رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق گفته می‌شود عناصر این گروه به سمت افغانستان سرازیر شده‌اند، اظهار کرد: داعش اکنون در حال نطفه‌گذاری در افغانستان است.

وی ادامه داد: بزرگترین و موثرترین راهی که بتوانیم عناصر آنان را با شکست مواجه کنیم، این است که دولت‌ها با دولت افغانستان همکاری نزدیک داشته باشند.

 رئیس سابق امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه دولت‌ها باید از ایجاد رابطه با کنشگران غیر دولتی چه به لحاظ جمع آوری اطلاعات قابل اقدام علیه تروریسم و چه به لحاظ انجام عملیات ضد تروریسم خودداری کنند، بیان کرد: روابط کشورها باید بر اساس اتکا به روابط دولتی باشد و از ایجاد رابطه با گروه‌های غیر دولتی هر چند که در کوتاه مدت مفید واقع شود، پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه دولت و ملت افغانستان نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی ایران دارند و می خواهند رابطه دوستانه با یکدیگر داشته باشند، تصریح کرد: افغانستان کشوری فارسی زبان است و هیچ پدیده‌ای مانند رابطه مردمی موجب استحکام پیوند دو ملت نمی‌شود.

صالح با اشاره به اینکه زبان فارسی در گستره تاریخ، همیشه زبان عدل، عرفان و انصاف بوده است، گفت: ما برای مبارزه با افراطی گری و خشونت مسلح به گنجینه‌ها و ارزش‌های بسیار بزرگ و غنی زبان فارسی احتیاج داریم.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه  ملت‌های منطقه از ارزش‌هایی که قرن‌ها  قبل از ظهور قدرت‌های استعماری ما را به هم پیوند می‌دادند، دور شده‌اند، اظهار کرد: ما برای مبارزه علیه تروریسم و خشونت باید به ریشه‌های خود برگردیم.

 وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی مهاجران افغان در ایران و امکاناتی که جمهوری اسلامی در جهت آموزش و طی مدارج علمی در اختیارشان قرار داده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران گنجینه‌های علمی، منابع و ماخذ فراوان خود که در سالیان دراز به دست آورده  است را در اختیار میهمانان افغانستانی قرار می‌دهد و ما مدیون همکاری ایران هستیم.

صالح با بیان اینکه تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی در ایران در علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند، افزود: امیدواریم دولت ایران هنگام توزیع بورسیه‌ها علاوه بر علوم انسانی، رشته‌های جاده سازی، سد سازی و مدیریت انرژی را که نیاز مبرم افغانستان است را هم برای فرزندان ما در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه افغانستانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند به هنگام بازگشت به کشورشان با چندین مهارت برمی‌گردنند، بیان کرد:  تعداد زیادی از هموطنانمان که در بخش‌های مختلف ساختمان، کشاورزی، دامداری و...مشغول به کار هستند، هنگام بازگشت به سرزمین خود از این تجارب استفاده می‌کنند و کاریابی برایشان ساده می‌شود.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: نه تنها بخش‌های آکادمیک و دستاوردهای علمی ایران برای مهاجران افغانستانی موثر است، بلکه مهارت‌هایی که کارگران افغان در ایران می‌آموزند موقع برگشت به آنها کمک می‌کند تا به آسانی کار پیدا کنند.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار