گزارش/

چه عواملی باعث موفقیت کسب و کارهای اینترنتی می‌شود؟

امروزه مهمترین دلیل موفقیت یک استارت آپ به نوع رویکرد انتخاب مدیریتی آن بازمی‌گردد.

دلیل موفقیت استارت آپ های خارجی چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای پیشرفته امروزه که همه نیازهای انسان با تکنولوژی و اینترنت آمیخته شده، استارت آپ ها نقش خاص تری ایفا می کنند. در نگاه کلی استارت آپ یا به عبارتی دیگر کسب و کارهای اینترنتی یک شرکت نوپا محسوب می شود که راه حلی جدید برای یک موضوع خاص و حل یک مشکل ارائه می دهد، هر چند موفقیت این کسب و کار تضمین شده نیست.

با نگاه دقیق تر به جوامع پیشرفته تر، استارت آپ در فرهنگ عامیانه بیشتر با صنعت فناوری و تکنولوژی عجین شده است و بیشتر از گذشته اقتصاددان های بزرگ در مسیر پیشرفت این کسب و کار نوین با دادن ایده های اصولی اقتصادی و نگاه درآمدزایی، به پیشرفتش کمک شایانی می کنند.

استارت آپ این روزها بیشتر با نام شرکت های نوپا اخت گرفته است؛ شرکت هایی که با یک ایده بسیار ساده و اولیه شروع به فعالیت می کنند و در ادامه با سرعت زیاد رشد می کنند و به ردآمد می رسند. به تفسیر دیگر، استارت اپ ها خود ابداع کننده مدل جدیدی از یک کسب و کار شناخته می شوند که پیشتر از آن کسی به آن موضوع نپرداخته بود.

با توجه به تعریف استارت آپ، مشخص است که این شرکت ها بر اساس ریسک و عدم قطعیت بنا می شوند. همین ویژگی جزو دلایلی محسوب می شود که استارت آپ ها را در رقابت اقتصادی با احتمال شکست زیادی روبرو می کند، اما در صورت جلب رضایت بازار و مشتریان، به دلیل خاص بودن، امکان رشد انفجاری و سود بسیار بالایی دارند.

 با گذری به سال های گذشته، رشد فعالیت استارت آپی در ایران به خوبی مشخص می شود؛ امروز بازار استارت آپ در ایران بیش از گذشته داغ شده است و همین دلیلی خوبی است تا سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود.

البته ناگفته نماند؛ با نگاهی گذرا به کارنامه استارت آپی در داخل کشور مشخص می شود آن دسته از استارت آپ هایی که سرمایه گذاران خارجی داشته اند بیشتر از بقیه موفق بوده اند.

استارت آپ ها نیز مانند شرکت های دیگر نیازمند سرمایه گذاری اصولی و درست هستند؛ با این تفاوت که صنعت سرمایه گذاری در کسب و کارها نوپا مبتنی بر ریسک و صبر بلند مدت است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که اصل سرمایه گذاری در استارت آپ ها بر اساس این منطق بنا شده است که موفقیت یک طرح، جبران شکست صدها طرح می باشد.

حال برای آنکه دلیل موفقیت سرمایه گذاران خارجی را متوجه شویم، باید رفتار شرکت های مختلف در حوزه های کاری یسکان که سرمایه گذاران خارجی و ایران دارند، بپردازیم. در ادامه نتایج این مقایسه ها در چند عنوان آورده شده است:

 1-عدم تغییر رویکرد سرمایه گذار داخلی متناسب با فضای استارت آپی

انتخاب رویکردهای سنتی و قدیمی که دولت ها در چندین سال اتخاذ کرده اند جزء عوامل مهم شکست سرمایه گذاران داخلی در حوزه استارت آپی محسوب می شود. سرمایه گذران داخلی باید قصد و تلاش خود را جهت تغییر این رویکرد انتخاب کنند و تفکرشان تنها رسیدن به سودهی بالا نباشد؛ در این صورت می توانند با سرمایه گذران خارجی رقابت کنند و حتی از آنها پیشی بگیرند.

 2- استفاده از تجربه های دیگر کشورها

امر مهمی که در زمینه سرمایه گذاری در حوزه استارت آپی تلقی می شود، استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورهاست. با مطالعه مداوم رفتار سرمایه گذاران خارجی به این نتیجه می رسیم که آن ها با استفاده از تجربیات ناموفق استارت آپ ها در کشورهای دیگر به مرور زمان راه های موفقیت بیشتر کسب و کارهای اینترنتی را آموخته اند. در ایران با توجه به فضای بومی این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

3- زمان شناسی

در حوزه استارت آپی زمان ورود به بازار و عرضه محصول از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابتدا باید ظرفیت بازار شناسایی و سپس نرم افزار مورد نظر با دقت بالایی طراحی شود. با این شرایط نرم افزاری که بدون هیچ خطایی طراحی شده است و در زمان مناسب وارد بازار می شود، می تواند از رشد بالایی برخوردار شود.

 4- جلب رضایت مشتری

امروزه در کشور ما به خاطر دولتی بودن اقتصاد و همچنین فضای پیمانکاری، بسیاری از سرمایه گذاران، ارائه محصولات در جهت رضایت مشتری نهایی را نیاموخته اند. با توجه به مشتری مدار بودن کسب و کارهای اینترنتی، رعایت این موضوع جهشی خوبی برای سرمایه گذار عنوان می شود.

5- صبر

تحمل برای رسیدن به نتیجه در حوزه استارت آپی، مسئله حیاتی برای بقای شرکت و همچنین رسیدن به سود بالا محسوب می شود. در داخل کشور برخی از سرمایه گذاران در حوزه خرید و فروش توانسته اند با انتظار چندین سال و اتخاذ تصمیمات مهم در شناخت بازار و مردم، به سود بسیاری بالایی برسند. برخی از این فروشگاه ها، حتی بعد از چند سال تحقیق و بررسی و شناخت رابطه مردم و بازار به تبلیغات عمومی روی آورده اند.

6- بازاریابی و تبلیغات

در ایران، مسئله بازاریابی و عدم تبلیغات حرفه ای، جزء اصلی ترین دلایل شکست طرح های استارت آپی عنوان می شود. سرمایه گذاران داخلی تصویر می کنند بعد از طراحی نرم افزار کارشان به اتمام رسیده است که این ناشی از عدم شناسخت درست از فرایند بازاریابی است. در صورتی که برای موفقیت یک طرح استارت آپی، باید مردم و بازار هدف در کمترین زمان ممکم، نرم افزار طراحی شده را بشناسند و این با یک تبلیغات و بازاریابی ایده آل انجام خواهد گرفت.

 نتیجه گیری

با توجه به موارد بالا، عوامل موفقیت یک استارت آپ فارغ از داشتن یک سرمایه گذار خوب، مشخص می شود؛ بنابراین باید گفت که صرفا داشتن یک سرمایه گذار نمی تواند باعث موفقیت شود، بلکه شیوه صحیح سرمایه گذاری و نحوه هدایت سرمایه می تواند باعث موفقیت پروژه شود. برای طرح های استارت آپی، جز سرمایه اولیه باید مطالعه دقیق بازار انجام شود تا به همراه موضوع "شناخت مصرف کننده" نتیجه مطلوبی کسب شود.

بیشتر بخوانید:

استارت آپ و عوامل موفقیت آن چیست؟ +انواع استارت آپ ها

 

گزارش از سعید پیرزاده

انتهای پیام/

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.