وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از داروی نئوفور مطرح کرد:

تولید سالیانه بیش از ۲۰ قلم دارو در کشور/ نمی‌توانیم در وزارت بهداشت برای یک داروی خاص رانت ایجاد کنیم/ صادرات دارویی در ایران وجود ندارد

قاضی زاده هاشمی گفت: با حمایت از تولید داخل، سالیانه بیش از 20 قلم دارو روانه بازار کردیم.

صادرات دارویی در کشور وجود ندارد/  تولید داخل سالیانه بیش از 20 قلم دارو در کشور/ شرکت های دولتی و شبه‌دولتی موجب عقب‌ماندگی صنعت دارو شده اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از داروی نئوفور که امروز برگزار شد، با بیان اینکه بازار دارویی کشور 12 تا 16 هزار میلیارد تومان بوده که 4هزار میلیارد مربوط به واردات است، مطرح کرد: با حمایت از تولید داخل سالیانه بیش از 20 قلم دارو روانه بازار کردیم.

وی افزود: نمی‌توانیم در وزارت بهداشت برای یک داروی خاص رانت ایجاد کنیم دولت در فضا سازی برای صادرات دارویی جلو‌تر از بخش خصوصی بود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بخش خصوصی ما بلد نیست در صادرات فعالیت کند، گفت: بدون  پیرایه می‌گویم که در حوزه دارو چند مشکل عمده داریم؛ حضور شرکت‌های دارویی دولتی و خصولتی تصدی‌گری این شرکت‌ها و فشار آنها به نظام دارویی از مشکلات صنعت داروسازی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه عده‌ای در قیمت‌گذاری دارو نفوذ می‌کنند، تصریح کرد: عملا صادرات دارویی در کشور وجود ندارد.

وی افزود: شرکت‌های دارویی در بازار رقابتی داخل دست‌ و پا می‌زنند و سعی در تخریب یکدیگر دارند.

شرکت های دولتی و شبه‌دولتی موجب عقب‌ماندگی صنعت دارو شده اند

قاضی زاده هاشمی افزود: رقابت‌های منفی داخلی به صنعت دارو آسیب می‌زند؛ شرکت های دولتی و شبه‌دولتی موجب عقب‌ماندگی صنعت دارو و چالش‌های آن شده اند.

وزیر بهداشت بیان کرد: صندوق توسعه ملی اعتباری هزار تا 2 هزار میلیاردی برای صنعت دارو در نظر بگیرد؛ شرکت های دولتی و شبه‌دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا اشتغال و امید ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اجازه تولید هر دارو را می‌دهیم، اما اجازه تولید به معنای قرار گرفتن دارو در لیست دارویی کشور نیست، گفت: شرکت‌های دارویی باید نگاهی به فرای مرزها داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی افزود: نمی‌توانیم مرزها را ببندیم و اجازه ورود دارو را ندهیم؛ اگر جلوی واردات را بگیریم اما داروی ایرانی کیفیت و قیمت مناسب نداشته باشد به مردم ظلم کرده‌ایم.

نفوذ شرکت های شبه دولتی بر قیمت و کیفیت داروی ایرانی

وزیر بهداشت عنوان کرد : شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در حوزه دارو تصدی‌گری می‌کنند که این کار سود آور نیست، اگر این شرکت های دارویی را به جوان‌های نخبه بدهند می‌توانند به سود دهی 20 برابری برسند.

هاشمی قیمت‌گذاری داروها را یکی از چالش‌های صنعت دارو سازی مطرح کرد و گفت: بیمه ها در فضای رقابتی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در قیمت گذاری داشته باشد بخش عمده تولید دارو در شرکت های دولتی و شبه دولتی است و این شرکت ها با نفوذ بر کیفیت و قیمت داروها تاثیر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری این شرکت دانش بنیان  بازار داخلی نبوده و این بسیار ارزشمند است،گفت: رقابتهای منفی در حوزه دارو در داخل کشور به صنعت داروسازی آسیب می‌زند.

هاشمی عنوان کرد: با تخصیص اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی به حوزه دارو و بازسازی صنعت داروسازی می‌توانیم امیدوار شویم که این صنعت رشد کند و نخبگان دارو سازی داخل کشور بمانند در غیر اینصورت با وجود ر‌قبایی در منطقه و  هدف گذاری برخی کشورهای عربی تا سال 2030 در حوزه داروسازی عقب می‌مانیم.

وزیر بهداشت نبود نمایندگی مستقیم داروهای خارجی را یکی دیگر از مشکلات حوزه داروسازی معرفی کرد و گفت: ما وارد کننده مستقیم شرکت‌های داروسازی نیستیم به همین دلیل هزینه خرید دارو از برند‌های خارجی در کشور ما بیشتر است همچنین در زمان تحریم رقابت کردن در بازار دارو بسیار سخت می‌شود.

دارویی با کیفیت ایرانی در50 کشور دنیا بازار دارد

وی گفت: در مواردی که یک دارو چند تولید کننده داخلی دارد نیاز به قیمت گذاری نیست و باید فضای رقابتی ایجاد شود البته شرکت‌های داروسازی نیز خویشتن داری کنند و فشار وارد نکنند تا بخواهیم داروی تولیدی را  در لیست دارویی کشور قرار دهیم.

هاشمی عنوان کرد: نمی‌توانیم مرزها را ببندیم و اجازه ورود دارو ندهیم بلکه باید کیفیت داروی ایرانی را ارتقا دهیم در این صورت است که داروهای با کیفیت ایرانی در بیش از 50 کشور دنیا بازار پیدا می‌کنند همچنین جامعه پزشکی نیز در داخل کشور این داروها را برای بیماران تجویز می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار