علیزاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقدامات خاص نخبه مهاجر افغانستانی در ایران/ تشریح یک گلایه و پیشنهاد

«محمد علیزاده»، مدرس «فن بیان، دوره های ارتباطات موثر و زبان بدن»، یکی از نخبگان مهاجر افغانستانی است که اکنون بسیاری از مردم ایران در شهرهای مختلف از دوره های او استفاده می برند.

اقدامات خاص نخبه مهاجر افغانستانی در ایران/ تشریح یک گلایه و پیشنهادبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بروز و ظهور نسل جدیدی از مهاجرین افغانستانی تحصیل کرده و نخبه در ایران، تفاوت خاص حال و هوای این روزهای جامعه مهاجرین را به خوبی نشان می دهد. از حضور پربار دانشجویان افغانستانی در محافل آکادمیک تا موفقیت های بزرگ نخبگان مهاجر در زمینه های مختلف و شور و شوق هنرمندان افغانستانی برای برپایی و حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های بزرگ، همه گویای بروز نسل جدیدی از مهاجرین افغانستانی در ایران هستند.

اگرچه هنوز محدودیت ها و دشواری‌هایی در مسیر کسب موفقیت وجود دارد اما شرایط حال حاضر، در مقایسه با سالیان گذشته تفاوت چشمگیری کرده و نخبگان افغانستانی نیز با وجود برخی محدودیت ها، به خوبی ظرفیت بزرگ خود را ثابت کرده اند.

«محمد علیزاده»، مدرس «فن بیان، دوره های ارتباطات موثر و زبان بدن»، یکی از بی شمار نخبگان مهاجر افغانستانی است که اکنون بسیاری از مردم ایران در شهرهای مختلف از دوره های او استفاده می برند. متن زیر، حاصل گفتگوی صمیمانه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با این نخبه مهاجر افغانستانی است.

این نخبه مهاجر افغانستانی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: هفت سال قبل فعالیتی را عمدتا برای جامعه مهاجرین در زمینه مسائل روانشناختی و روابطی شروع کردیم و طی 5 سال گذشته به صورت متمرکز تر فعالیت می کنیم؛ در ابتدای کار سعی می کردیم حواشی شهرهای مهاجر نشین برویم و درباره مشکلات روانشناختی آنها کار کنیم؛ پس از مدتی که بازخورد خیلی خوبی از آنها گرفتیم، محدوده کار از جامعه مهاجرین فراتر رفت و در جامعه میزبان نیز توانستیم کارهای موثری را آغاز کنیم.

وی افزود: دوره های مختلفی که الان برگزار می شود مختص یک طیف نیست و هم جامعه مهاجر در دوره های ما شرکت می کند و هم از دوستان ایرانی حضور دارند.

 محمد علیزاده که لیسانس روانشناسی بالینی دارد و به زودی کتابی با عنوان «چرا سخنرانی، چطور سخنرانی؟» از او منتشر می شود بیان داشت: موضوعی که ما آن را شروع کردیم یکی از موضوعات اساسی و پایه ای است؛ زمانی که ما یکسری استانداردهایی را در زمینه کیفیت زندگی بالا می بریم، بالطبع آسیب ها و تنش های اجتماعی کمتر می شود اما ما برای برگزاری دوره های خود با برخی مشکلات و محدودیت ها نیز مواجه هستیم.

وی مطرح کرد: معلمی کردن برای یک مهاجر با محدودیت هایی روبرو است و فیلترهایی برای این مساله وجود دارد؛ البته در سال های اخیر اوضاع کمی بهتر شده و پذیرش این مساله که یک مهاجر در شهرهای مختلف ایران بخواهد دوره های آموزشی برگزار کند راحت تر شده است. عمده دوره های من برای دانشگاه ها و سازمان ها بوده است و برای برگزری این دوره ها در سطح شهر مشکلاتی وجود دارد؛ به عنوان مثال ما به صورت طبیعی اجازه برگزاری دوره ها و ورکشاپ ها در سطح شهر را نداریم در حالی که انتظار می رود زیر بال و پر کسانی که قدمی برای بهبود اوضاع جامعه بر می دارند گرفته شود.

این مدرس افغانستانی تاکید کرد: یکی از اتفاق هایی که شدیدا باعث دلگرمی  است این است که دوستان ایرانی در دوره های من احساس بسیار خوبی دارند و فضای بسیار خوبی میان افغانستانی ها و ایرانی ها است؛ به طور کلی بازخورد خوبی از شرکت کنندگان ایرانی دوره های خود دریافت کرده ام.

وی به تجربه برگزاری این دوره ها در شهرهای مختلف افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: من در افغانستان نیز دوره های فن بیان را برگزار کرده ام؛ هنگامی که این تصمیم را گرفتم برخی می گفتند این کار با شکست مواجه می شود زیرا دغدغه ها و اولویت های مردم افغانستان چیز دیگری است و کسی برای فن بیان در دوره ها حاضر نمی شود؛ اما نه تنها مردم افغانستان مشتاقانه شرکت کردند بلکه برای حضور در این دوره ها پول نیز پرداختند که البته ما هزینه ای از آنها نگرفتیم.

این جوان موفق مهاجر بیان داشت: ارگان های زیادی در ایران از من دعوت کرده اند و با بسیاری از سازمان ها همکاری نزدیک دارم. اساتید و دانشجویان ایرانی مشتاقانه با دوره های من برخورد می کنند و استقبال بسیار خوبی صورت می گیرد.

وی با ابراز امیدواری از اوضاع عمومی جامعه مهاجرین در سال های اخیر گفت: در سال های گذشته تغییر نگرش بسیار خوبی نسبت به مهاجرین صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران فضاهای بسیار خوبی برای مهاجرین فراهم کرده است؛ با این حال باید توجه کرد که چقدر می توان از این استعدادها بهره برد؛ نباید وقتی درخت دانش مهاجرین میوه داد آنها را بلا استفاده نگه داشت بلکه باید از نخبگان مهاجر استفاده کرد و عموم مردم نیز هیچگاه با این مساله مشکلی ندارند.

علیزاده در پایان این گفتگو اظهار داشت: در سال های اخیر مساله تحصیل مهاجرین بسیار رونق گرفته و اتفاق های بسیار خوبی در جامعه مهاجرین افتاده است که اگر این راه ادامه پیدا کند می تواند به نتایج بسیار خوبی منجر شود.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
به نظرم این فوق العاده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۳۰ دی ۱۳۹۶
مگه چیکارا کرده؟
آخرین اخبار