معاون تحقیقات و فناوری‌ وزارت بهداشت مطرح کرد:

مهندسی بیولوژی آینده پزشکی ایران است/ پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به کمک تلفن همراه

ملک زاده گفت: مهندسی بیولوژی آینده پزشکی ایران است که به کمک آن بسیاری از معلولیت‌ها به کمک دستکاری ژنتیکی درمان می‌شود.

مهندسی بیولوژی آینده پزشکی ایران است/ پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به کمک تلفن همراهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری‌ وزارت بهداشت و رئیس همایش  همایش بین‌المللی فناوری‌ها و تجهیزات بیمارستانی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: ما باید در مورد تجهیزات پزشکی و در زمینه تولید، تعمیرات و مدیریت آنها گامی بزرگ برداریم.

 وی بیان کرد: یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما در وزارت بهداشت، تجهیزات پزشکی و بازار بزرگ سلامت کشور است به طوریکه بیش از 40هزار میلیارد تومان حداقل گردش مالی سلامت کشور ما محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از این هزینه را تجهیزات پزشکی به خود اختصاص می‌دهد.

ضرورت باز پس گیری بازار تجهیزات پزشکی کشور از خارجی‌ها

معاون تحقیقات و فناوری‌ وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های تجهیزات پزشکی خارجی بازار ما را در دست گرفتند که باید فناوری‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی داخلی بتوانند این بازار را تصاحب کنند، بسیاری از تجهیزات معمولی‌ ای که می‌تواند در داخل کشور تولید شود امروزه به کشور وارد می‌شود، ما باید در زمینه تجهیزات پزشکی بازار بزرگ داشته باشیم و وقتی در این موضوع صاحب سهم شدیم می‌توانیم این تجهیزات پزشکی را به سایر کشورها و به ویژه کشورهای همسایه و اطراف صادر کنیم.

 ملک‌زاده تاکید کرد: ما همیشه به واردات تجهیزات پزشکی نیاز داریم و در این زمینه واردات باید به خوبی صورت بگیرد همچنین ما باید توجه ویژه‌ای نیز به نگه‌داری و تعمیرات و مدیریت تجهیزات پزشکی داشته باشیم.

تغییر سیمای روند بیماری و مرگ و میر در کشور

 وی گفت: در سلامت باید بخش عمده‌ای از بودجه کشور را صرف پیشگیری از بیماری‌ها کنیم، سیمای بیماری و مرگ‌ومیر در کشور در 30 سال گذشته به طور کامل تغییر کرده است، به طوریکه در گذشته بیماری‌های عفونی و واگیردار علل اصلی مرگ‌ومیر افراد بوده‌اند، اما امروزه بیماری‌ای مزمن مانند سکته قلبی و مغزی، فشار و قند خون و سرطان‌ها 85 درصد علل ناتوانی و مرگ‌ومیر افراد محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری‌ وزارت بهداشت افزود: امروزه به کمک تکنولوژی‌های پزشکی می‌توانیم عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر را شناسایی و از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. طبق مطالعات صورت گرفته 10 درصد ایرانی‌ها دیابت دارند و 30 درصد نیز در مرحله پیش دیابت، تری‌دیابت هستند، اشخاصی که در مرحله تری‌دیابت قرار دارند اغلب از بیماری خود اطلاع ندارند همچنین برخی از افرادی که دچار دیابت نیز هستند، آنها نیز از بیماری خود بی‌خبر هستند.

 ملک‌زاده تاکید کرد: 50 درصد ایرانی‌هایی که در سن 60 سالگی هستند، از فشار خون رنج می‌برند، این افراد نیز اغلب از بیماری خود اطلاع‌ ندارند و وقتی که دچار سکته قلبی شوند،از بیماری مطلع می‌شوند. امروزه به کمک تکنولوژی‌های جدید و تلفن همراه می‌توانیم در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها گام مهمی را برداریم.

 وی گفت: پیشرفت‌های خوبی در زمینه پزشکی در 2 دهه گذشته صورت گرفته است، همچنین ما در 10 سال آینده می‌توانیم بسیاری از بیماری‌هایی که امروز قابل درمان نیستند را تشخیص دهیم و آنها را درمان کنیم، ما حتی در آینده می‌توانیم، سرطان‌ها را در مراحل مختلف با آزمایش خون تشخیص دهیم.

 معاون تحقیقات و فناوری‌ وزارت بهداشت تصریح کرد: زمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی از دانشگاه‌های فنی مهندسی جدا شدند، با این جدا سازی ما از نظر تکنولوژی پزشکی آسیب دیدیم، ما باید شرکت‌های دانش بنیان مشترکی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های فنی مهندسی کشور داشته باشیم. مهندسی بیولوژی آینده پزشکی ایران است، یکی از زیرشاخه‌های این مهندسی درمان‌های ژنتیکی است که ما می‌توانیم بسیاری از معلولیت‌ها را به کمک دستکاری ژنتیکی درمان کنیم.

 ملک‌زاده یادآور شد: این احتمال وجود دارد که 20 سال آینده طب کنونی به طب سنتی تبدیل شود، ما باید با دانشگاه‌های صنعتی کشور همکاری‌های نزدیک داشته و استارآپ‌های مشترک داشته باشیم، مدیران تجهیزات پزشکی نیز باید با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به صورت مشترک فعالیت کنند.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.