صداپیشه عروسک «زی‌زی گولو»:

می‌خواستیم «زی زی گولو» عروسکی با فرهنگ باشد

پور مختار گفت: ما برای ساخت «زی زی گولو» تصمیم گرفتیم عروسکی خلق کنیم که نمونه بدی برای بچه‌ها نباشد و عروسکی با فرهنگ باشد.

می خواستم از «زی زی گولو» عروسکی با فرهنگ بسازم و موفق شدمبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم؛ صداپیشه عروسک سریال «قصه‌های تا‌به‌تا»که هم‌اکنون در حال پخش از کانال فارسی آی‌فیلم است، گفت: تیم ما همیشه سعی کرده به آینده کار فکر کند و احساس شرمندگی نکند. این روزها این نگاه خیلی وجود ندارد و تولیدات عروسکی هم چنگی به دل نمی‌زند.

پورمختار با اشاره به اینکه مرضیه برومند در تمام ساخته‌هایش نگاه جدی و مثبتی به مسائل تربیتی دارد، اظهار کرد: زمان ساخت «زی زی گولو» بحث همیشگی ما همین بود. آن روزها اکثر عروسک‌ها خرابکار بودند که معمولاً تنبیه می‌شدند؛ اما ما تصمیم گرفتیم عروسکی خلق کنیم که نمونه بدی برای بچه‌ها نباشد. مؤدب باشد، درست حرف بزند و اگر شیطنتی هم دارد شیرین باشد. تمام تلاش ما این بود عروسک با فرهنگی خلق کنیم و تصور می‌کنم موفق شدیم.

وی با بیان اینکه برای ما درست‌حرف‌زدن، درست‌نگاه‌کردن و درست‌رفتار‌کردن بچه‌ها مهم بود. از ضعف برخی مجریان برنامه‌های کودک امروز ابراز تأسف کرد و گفت: سال‌هایی که کار می‌کردیم تلاشمان بر این بود، اگر عروسکی غلط حرف می‌زند یا از اصطلاحات اشتباه استفاده می‌کند، آن را تصحیح کنیم؛ اما این روزها باکمال تأسف گوینده برنامه که الگوی کودکان است، غلط صحبت می‌کند و واژگان درست را نمی‌شناسد. یادم است دوستی که در زمان ما مجری بود، کلمه‌ای را اشتباه تلفظ می‌کرد. بسیار با او بحث می‌کردیم که نباید از واژه غلط استفاده کنی، چون بچه‌ها یاد می‌گیرند.

صداپیشه «زی‌زی گولو» افزود: در دانشگاه و برای دانشجویان همیشه می‌گویم کارهایی را انتخاب کنید که بعداً پشیمان نباشید. شاید کارهایی هم بوده که برای ما راضی‌کننده نبوده؛ اما تیم ما همیشه سعی کرده به آینده کار فکر کند و احساس شرمندگی نکند.

پورمختار درباره تجربه صداپیشگی زی‌زی گولو گفت: زی‌زی گولو جزو کارهای خاص من است. در زمان پخش، کار خلاقانه و جدیدی بود. شخصیتی بود که نمی‌دانستی دختر بود یا پسر، آدم است یا حیوان، هیچ چیزش مشخص نبود اما برای من پاره‌ای از تنم بود. انس و الفتی که با زی زی گولو داشتم برای همه جالب بود.

وی اضافه کرد: بیست سال از این کار گذشته و حالا او جزئی از خاطرات من شده است. هربار که این مجموعه را می‌بینم فکر می‌کنم می‌توانستم بیشتر برایش انرژی بگذارم. جزئی از من بود اما فکر می‌کنم اگر الان ساخته می‌شد، صددرصد متفاوت شده بود. نسل بچه‌ها و دنیای کودکان امروز تغییر کرده و زی‌زی گولو هم از این تغییرات مستثنی نیست.

صداپیشه مجموعه‌های عروسکی «خونه مادربزرگه» و «هادی و هدی» با بیان اینکه معمولا در صداپیشگی الگوی واقعی دارد، گفت: دختر بزرگم صدای ظریفی داشت و زمان تمرین با عروسک زی‌زی گولو همراه من شعر می‌خواند. با تغییراتی از صدایش الهام گرفتم و به صدای زی زی گولو رسیدم. برای عروسک نوک‌سیاه در «خونه مادربزرگه» از صدای یک دختر بچه استفاده کردم یا در مجموعه «هادی و هدی» صدای مادربزرگم را وارد کار کردم.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار