کاهش دید افقی به دلیل گرد و خاک در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرد و خاک دید افقی را در شهرهای دوگنبدان، دهدشت، یاسوج، سی سخت و منطقه امامزاده جعفر را کاهش داده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  ولی بهره‌مندکارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون میزان دید افقی در منطقه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر 400، گچساران 800، دهدشت یک هزار، یاسوج پنج هزار و سی سخت هفت هزار متر است.

وی بیان کرد: پدیده ریزگردها از بامداد شنبه وارد استان شده و تا بامداد دوشنبه ادامه دارد.

دید افقی در شرایط استاندارد 10 هزار متر است.

مدارس شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت و گچساران امروز به دلیل گرد و خاک تعطیل اعلام شده است.

براساس آمار هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال جاری تا پایان آذر امسال 95 روز با پدیده ریزگرد در شهرهای بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت در این استان ثبت شده است.

تعداد روزهای با هوای آلوده در شهر دوگنبدان 47، یاسوج 31 و دهدشت 17 روز اعلام شده است.

از سال 1392 تا پایان آذر امسال، 608 روز با پدیده ریزگرد در سه شهر بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت ثبت شد که شهر دوگنبدان با 282 روز بیشترین آلودگی هوا را تجربه کرد.

میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد در این مدت را بین یک هزارتا 9 هزار متر برآورد کرد.

بهره‌مند ابراز داشت: شهر سی سخت با منفی هشت درجه سانتی‌گراد سردترین و گچساران با 14.8 گرم‌ترین نقطه این استان گزارش شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با یک درصد مساحت کشور یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است.

کارشناسان به استفاده از ماسک‌های استاندارد، انجام ندادن حرکات ورزشی در هوای آزاد و بیرون نرفتن از خانه در روزهای با پدیده ریزگرد را توصیه می‌کنند.

برخی مناطق شهرستان گچساران از توابع کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و بی‌بی حکیمه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است.

کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند: سوزش‌های چشمی، حساسیت‌های پوستی و احتمال بروز بیماری مانند سرطان لزوم تلاش برای پیشگیری از پدیده گرد و غبار را 2 چندان کرده است.

کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌ویژه عسل از دیگر پیامدهای آلودگی هواست.

کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکارهای کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.

 

انتهای پیام/ش

تعطیلی مدارس  به دلیل گرد و خاک 

برچسب ها: هواشناسی ، گردوخاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.