معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مطرح کرد:

نبود ارتباط پزشکی و مهندسی؛ عامل وابستگی کشور به تجهیزات پزشکی خارجی

موحدی گفت: حوزه پزشکی با مهندسی ارتباط تنگاتنگی ندارد به همین دلیل در فراهم آوردن تجهیزات پزشکی به خارج از کشور وابسته هستیم.

نبود ارتباط پزشکی و مهندسی؛ عامل وابستگی کشور به تجهیزات پزشکی خارجیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موحدی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در چهارمین همایش بین المللی فناوری ها و تجهیزات بیمارستانی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه فناوری ها و تجهیزات بیمارستانی همان طور که در حوزه سلامت بسیار تاثیر گذار است در اقتصاد نیز نقش مهمی دارد.

وی بیان کرد: در چند دهه اخیر تحولات عمده‌ای در حوزه پزشکی اتفاق افتاده و تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی و فنی و مهندسی بسیار رشد کرده است.

این معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به وجود وابستگی های زیاد در حوزه تجهیزات پزشکی به کشورهای خارجی افزود: متاسفانه حوزه پزشکی با مهندسی ارتباط تنگاتنگی ندارد و ما با وجود اینکه رشته مهندسی پزشکی را در کشور داریم اما در بسیاری از تجهیزات پزشکی به خارج از کشور وابسته هستیم.

موحدی تاکید کرد: باید بازار مصرف کننده تجهیزات پزشکی شریک خودش را در دانشکده های فنی و مهندسی پیدا کند.ما باید در زمینه تجهیزات پزشکی سرمایه گذاری کنیم مشکلی از نظر دستیابی به تجهیزات پزشکی نداریم اما باید سرمایه گذاریمان را در این مورد افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: بخشی از تحقیقات ما در دانشگاه صنعتی شریف مربوط به پزشکی است، ما شرکت‌هایی در حوزه آی‌تی داریم همچنین در زمینه تجهیزات توانبخشی و فناوری‌های تشخیصی نیز کارهای بزرگی انجام داده‌ایم.

 معاون پژوهشی فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: امیدواریم بتوانیم شتاب‌دهنده‌‌ای در حوزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی شکل بدهیم تا ایده‌ها در آن شتاب‌دهنده مطرح شوند.

نگهداشت پایین تکنولوژی‌ها و تجهیزات بیمارستانی در کشور

 در ادامه مراسم محمد معید ملک‌زاد رئیس دفتر مهندسی و نوآوری سلامت دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: این همایش 3 تا 4 سالی برگزار نمی‌شد اما باتوجه به نیاز بیمارستان‌ها ما تصمیم گرفتیم که این همایش را برپا کنیم،  بیمارستان‌های کشور تکنولوژی‌ها و تجهیزات خوبی داریم ولی نگه‌داشت آنها پایین است.

 وی بیان کرد: در این همایش روی 2 موضوع اصلی سیاست‌گذاری‌های کلان تجهیزات پزشکی و تجهیزات پزشکی بهره‌ور تمرکز می‌کنیم ما چهار جلسه کمیته علمی در وزارت بهداشت داشتیم، همچنین در این همایش 43 مقاله دریافت کردیم که از این میان 12 مقاله برتر شدند.

 رئیس دفتر مهندسی و نوآوری سلامت دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: 23 درصد شرکت‌کنندگان در این همایش دارای تحصیلات PHD و دکترا، 19 درصد کارشناسی و 58 درصد کارشناسی ارشد هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار