عثمانی در نطق میان دستور:

جوانان تحصیلکرده کردستان به دلیل نبود اشتغال به کولبری پناه برده‌اند

نماینده بوکان گفت: به دلیل فقدان اشتغال بسیاری از تحصیل کردگان کردستان به کولبری پناه می‌برند.

جوانان تحصیلکرده کردستان به دلیل نبود اشتغال به کولبری پناه برده‌اندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در نطق میان دستور و در صحن علنی مجلس اظهار کرد: آنچه مورد نظر است اصلاح نگاه و رفع کمبودها به منظور اقتدار کشور و مصون ماندن از گزند دشمنان است.

وی افزود: بنده به جز پیروزی اسلام اقتدار ایران و عمران کردستان به مسئله دیگری نمی‌اندیشم و در این راستا از جان و آبرویم مایه گذاشته‌ام و خواهم گذاشت.

عثمانی تصریح کرد: نظام ما مقدس و مظلوم است و برخی افراد به نام نظام در جهت آرمان‌های آن حرکت می‌کنند و زخم‌هایی ایجاد می‌کنند که به اعتماد عمومی لطمه می‌زند.

نماینده مردم بوکان بیان کرد: اکنون باید در جهت ترمیم و تقویت اعتماد عمومی گام‌های اصلاحی و اساسی برداشته شود و لازم است که با تشریک مساعی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برنامه‌ای جامع تدوین و به شیوه‌ای موثر اجرا گردد.

وی ادامه داد: در این راستا به نگاهی ملی و فراجناحی و ضمانت اجرایی و ارشاد مقام معظم رهبری نیاز داریم. در کنار زخم‌های عمومی کشور مناطق کردنشین کشورمان که بنده تحت عنوان کردستان از آن یاد می‌کنم وضعیت نامساعدی دارد چرا که در این منطقه علاوه بر زخم های عمومی کشور دردهای دیگری نیز وجود دارد که مسکوت گذاشتن آنها تا به حال نه تنها مرهمی نبوده بلکه مداوای آنها را پیچیده کرده است.

عثمانی تاکید کرد: لازم است که حقایق و واقعیت‌ها بیان شود تا مداوای این دردها تسریع شود، یکی از زخم‌های کهن محرومیت اقتصادی کردستان است که اراده ای برای رفع آن از جانب دولت وجود ندارد اگرچه نباید اقدامات مثبت انجام گرفته را نادیده بگیریم.

نماینده مردم بوکان اذعان کرد: زخم محرومیت کردستان عمیق‌تر و قدیمی تر از آن است که با این میزان توجه دولت برطرف و مداوا گردد و لازم است با تخصیص اعتبارات جهشی گذشته دور و نزدیک جبران گردد.

وی افزود: متاسفانه محرومیت و فقر عمرانی در کردستان کاهش نیافته و این منطقه همچنان فاقد زیرساخت‌های لازم برای توسعه است که این امر استمرار محرومیت را به دنبال داشته است. 

عثمانی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های کردستان فقدان سرمایه‌گذاری در این منطقه است و نظر به ماهیت مردم سالارانه نظام و مشارکت عمومی مردم کردستان در تحقق بقا و اقتدار انقلاب انتظارات زیادی از نظام وجود دارد اما توجه زیادی از جانب دولت به این منطقه نمی‌شود.

نماینده مردم بوکان گفت: سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی نیز چندان مورد اقبال قرار نگرفته و مشوقی برای آن وجود ندارد که باعث جذب سرمایه‌گذاری شود، در کردستان از کارخانه و صنعت خبری نبوده و اگر تعداد اندکی کارخانه احداث شود نیروهای آن را عمدتا افراد غیربومی تشکیل می‌دهند و این شرایط باعث ایجاد زخم در دل مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط فوق و فقدان اشتغال جایگزین بسیاری از تحصیل کردگان ما به کولبری پناه می‌برند که اگر هزینه‌های مرزبانی و نظامی صرف شده جهت برخورد با آنها صرف اشتغال مولد شده بود کولبرانی که جان خود را از دست داده‌اند اکنون مرزبانانی کم هزینه‌ و لایق برای کشورمان بودند.

عثمانی ادامه داد: این سوال بوجود می‌آید که اگر شغلی برای جوان تحصیل کرده وجود ندارد ناشی از ناکارآمدی چه کسی است؟ مدیران اجرایی کشور در ایجاد اشتغال ناتوان بوده‌اند اما تیر آن را باید جوان لایق و تحصیل کرده که افسرده و درمانده شده است، بخورد.

نماینده مردم بوکان بیان کرد: طرح‌های عمرانی لازم در کردستان یا شروع نشده و یا نیمه تمام رها شده و یا اینکه به صورت لاک پشتی پیش می‌رود و اکثر معادن منطقه کردستان به بهانه این که در پهنه قرار گرفته‌اند اجازه ثبت و بهره‌برداری از آنها داده نمی‌شود و در چنین شرایطی است که ضعف به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ضعف‌ها تفاوت شایانی است که میان شاخص‌های مهم توسعه در کردستان و سایر مناطق کردستان وجود دارد و مردم شاخص‌های بیکاری، بی‌سوادی، مرگ و میر، اعتیاد، فضای آموزشی، درآمد سرانه، رفاه عمومی و شاخص‌های زیرساختی را در مناطق مختلف با یکدیگر مقایسه و تفاوت‌ها را به تفاوت نگاه نسبت می‌دهند.

عثمانی اظهار کرد: چنین تفاوت نگاهی از جانب دولت زخم‌های مردم را تشدید می‌کند،‌ یکی دیگر از زخم‌های مردم تبعیض ناوا بر خلاف اصل سوم قانون اساسی است چرا که مردم کردستان احساس می‌کنند که علی‌رغم اعتقاد و اعتماد آنها به نظام و وجود بستر قانونی در مدیریت کلان کشور مسئولیت مهمی به آنها سپرده نمی شود، علاوه بر این در گزینش جوانان انصاف و عدالت رعایت نمی‌شود.

نماینده مردم بوکان ادامه داد: نخبگان کرد لیاقت و شایستگی مهمترین جایگاه‌های مدیریتی را در سطح کشور دارند اما متاسفانه چنین جایگاهی برای آنها منطقه پرواز ممنوع بوده است،‌ در این میان وضعیت زنان کرد به مراتب حادتر است و علی‌رغم شایستگی‌ها و ظرفیت‌هایشان به طور مضاعف از جانب دولت و جامعه مورد کم توجهی و بی مهری قرار می‌گیرند.

وی افزود: علی‌رغم وجود اصل 15 قانون اساسی دولت نسبت به زنان بی توجه است که این ممانعت‌ها و بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی ها باعث تشدید زخم ها شده است.

عثمانی گفت: علی‌رغم رهنمودهای مشوقانه مقام معظم رهبری در وحدت بین مذاهب تلاش مجریان بر نمایش وحدت متمرکز بوده نه بر تحقق آن و در هفته وحدت که آغاز آن 12 ربیع‌الاول است این روز برای ما کردها تعطیل اعلام نمی‌شود در حالی که ده‌ها مناسبت‌ دیگر تعطیل اعلام می‌شود و ما برای همه آنها احترامی ویژه قائل هستیم.

نماینده مردم بوکان گفت:‌در بدنه مدیریت عالی کشور فرصتی به کردها و اهالی سنت داده نمی‌شود و در برخی استان‌ها هنوز اگر کسی از حق اهل سنت صحبتی به میان آورد به جریانات بیرونی نسبت داده می‌شود لذا با این وضعیت وحدتی که خاص نظام و رهبری باشد عملیاتی می‌شود؟

وی افزود: مردم حتی وضعیت روحانیون مناطق کردنشین را با شرایط روحانیون در مناطق دیگر کشور مقایسه و تفاوت‌ها را ناشی از برخورد دو گانه می‌دانند و همین امر باعث شده که تعداد طلبه‌های علوم دینی در کردستان به شدت کاهش یابد و در آینده‌ای نزدیک بسیاری از روستاهای کردستان با فقدان روحانی مواجه خواهند شد.

عثمانی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما ضعف حاکم بر نهادهای مدنی بوده و افرادی که توان لازم برای حضور در بدنه مدیریت کشور در منطقه را در خود احساس می‌کنند به دلایلی این فرصت برای آنها فراهم نمی‌شود و به همین دلیل به فعالیت‌های مدنی در موسسات مردم نهاد روی می‌آورند، اما گاهی فعالیت آنها به کنش سیاسی خلاف مصالح نظام تعبیر می‌شود و چنین رفتاری منجر به رنجش خاطر فعالان مدنی در کردستان شده است.

نماینده مردم بوکان بیان کرد:‌ به نظر بنده این طیف از مردم کردستان بیش از آن که به یارانه اقتصادی نیاز داشته باشند نیازمند یارانه سیاسی هستند تا تحرک و نشاط اجتماعی ایجاد و حوادث تلخ گذشته به فراموشی سپرده شود.

وی اظهار کرد:‌ یکی دیگر از مشکلات مردم کردستان نادیده گرفتن فرهنگ، هویت و ظرفیت‌های آن‌هاست چرا که کردستان دارای هویتی اصیل و مردمی با فرهنگ است که حتی مغول هم نتوانست بر شجاعت آنان چیره شود که اکنون این قابلیت‌ها نادیده گرفته شده و به دلیل محرومیت و فقر و بیکاری فرصت ظهور و رشد آنان به وجود نمی‌آید.

عثمانی ادامه داد: یکی دیگر از زخم‌های مردم این منطقه اعتماد نظام به افرادی است که جایگاه اجتماعی لازم را ندارند و افرادی که در سطوح پایین منطقه‌ای به عنوان مسئول مورد اعتماد نظام قرار می‌گیرند باید در اوج آگاهی، دلسوزی و توانمندی باشند تا با عملکرد مثبت خود نسبت به نظام رضایتمندی عمومی ایجاد کرده و معرف خوبی برای توانمندی مردم ما باشند.

نماینده مردم بوکان افزود: به جای استفاده از افراد توانمند و مستعد اشخاصی مورد اعتماد نظام قرار می‌گیرند که نه معرف خوبی برای ما و نه رضایتمندی از نظام را مورد توجه قرار می‌دهند که این مسئله نیز یکی از چالش‌های اساسی است.

وی تصریح کرد:‌ یکی دیگر از معضلات کردستان وعده‌های فصل انتخابات است چرا که کاندیداهای ریاست جمهوری به منظور کسب آرای مردم در موسم انتخابات انتظارات را به عرش می‌رسانند به طوری که همه احساس می‌کنند دولت بعدی دموکراتیک‌ترین و ایران شمول ترین دولت تاریخ خواهد بود اما بعد از انتخابات کاندیدای پیروز حتی در سطح حداقلی نیز عمل نمی‌کند از این رو مردم احساس می‌کنند که از آ‌نها استفاده ابزاری شده و همین امر باعث از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی، خدشه به اعتماد عمومی، ایجاد سرخوردگی گسترده و ایجاد زخم‌های عمیق و پنهانی می‌شود که مداوای آنها تنها با جراحی ممکن خواهد شد.

عثمانی گفت: همچنین مسئولان توهین‌های مستقیمی را به مردم کردستان ابراز می‌کنند به عنوان مثال وقتی رئیس جمهور می‌گوید که بر اساس شایسته سالاری کابینه خود را انتخاب کرده برداشت مردم ما این است که به گمان روحانی در بین مردم کرد حتی یک نفر شایسته وجود نداشته است در حالی که از دید مردم کردستان چنین تصوری کاملا درست و غیرمنصفانه است.

نماینده مردم بوکان تصریح کرد: بنده بر این باورم همان طور که مشکلات عمومی کشور حاصل انحراف و عملکرد نادرست برخی از کارگزاران درون حاکمیت بر خلاف مصالح ملی است، مسائل کردستان نیز حاصل فهم غلط و اقدام نادرست برخی مسئولان است که تحمل چنین شرایطی نشان از اوج بصیرت، نجابت و وطن‌پرستی است.

وی بیان کرد: امید است بیان این حقایق منجر به آغازی برای شناسایی زخم‌های موجود و حرکت به سوی التیام آنها باشد.

عثمانی اظهار کرد: رفتار ددمنشانه اردوغان ما را به یاد صدام ملعون می‌اندازد و الحق رجب ورژن کراواتی داعش است و حکومت فاشیست وی با کردهای مظلوم و بی‌پناه سوریه رفتارهای خصمانه و ضد بشری‌ انجام داده است که با این اقدامات روی صدام و داعش را سفید کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار