چه اقداماتی باید در زمان آلودگی هوا انجام داد؟

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بهتر است برخی اقدامات ضروری را برای حفظ سلامتی در مواجهه با آلودگی هواانجام داد.

ابراهیم زاده رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: استفاده از ماسک های استاندارد،نخوردن غذاهای چرب، نوشیدن آب زیاد، مصرف سبزیجات و لبنیات ازجمله مواردی است که برای کاهش تأثیرات آلودگی هوا بر بدن ضرورت دارد.

وی درباره اقداماتی که باید در مواجهه با آلودگی هوا داشته باشیم، گفت:در هوای آلوده باید آن دسته از مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.

ابراهیم زاده گفت: هر فرد روزانه نزدیک به ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند از این‌رو تقریبا به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیازمند است.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: هنگام آلودگی هوا از بینی تنفس کنید نه از دهان و در هنگام تردد در فضای خارج از منزل از ماسک p1 یا p2 که مخصوص جلوگیری از ورود گردخاک است، استفاده کنند.

وی بیان کرد:چه در خانه هستید، چه در محل کار هنگام خوردن موادغذایی دست های خودرا با آب وموادشوینده مرتب بشویید.
ابراهیم زاده درباره چگونگی مصرف مواد خوراکی، گفت: در هنگام مواجهه با آلودگی هوا از خوردن غذاهایی با چربی‌های جامد حیوانی و گیاهی و تنقلات کم ارزشی چون چیپس، پفک و موادی چون سوسیس و کالباس پرهیز کنید.

کارشناس  بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر اینکه نوشیدن آب زیاد در زمان‌هایی که هوا آلوده است به شدت ضروری است، افزود: نوشیدن آب زیاد به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلوده ناشی از تنفس هوای آلوده مدت کمتری در بدن بمانند.

وی درباره مصرف مواد لازم برای کاهش تأثیرات آلودگی هوا، گفت: مصرف موادی چون کرفس، اسفناج، گوچه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو دارای ویتامین C هستند در زمان آلودگی کمک کننده است.

ابراهیم زاده گفت: مصرف شیر، ماست و دوغ کم چرب به عنوان خنثی کننده سموم و کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش موثر است، وافرادباید با مصرف بیشتر لبنیات بدن خود را در برابر آلودگی هوا واکسینه کنند.

وی افزود:تا جایی که می‌تونید از ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی در شرایطی که هواآلوده است بپرهیزید ویا در یک محیط بسته اینکار را انجام دهید.افرادی هم هستند که طول مسیر کار خود را پیاده و یا با دوچرخه می‌پیمایند که توصیه می شود در روزهای آلودگی ، از خودرو، استفاده کنند.

ابراهیم زاده در پایان به تمام گروههای سنی به ویژه گروه های حساس و آسیب پذیر توصیه کرد در روزهایی که هوا آلوده است سعی کنید در خانه بمانید و جز در موارد ضروری خارج نشوید.

انتهای پیام/م

راهکار‌هایی برای کاهش مضرات آلودگی هوا

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.