ثبت ملی59 اثر معنوی مردم کهگیلویه و بویراحمد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 59 اثر معنوی مردم این استان در زمینه‌های میراث فرهنگی و آداب و رسوم در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  مسعود شفیعی افزود: گلیم مشته، جاجیم بافی، مشک دوزی، دست بافته گچمه، سیاه چادر بافی، گلیم نقش برجسته و خیش بافی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده از کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: شالی کاری، بازی کل کله برد، جشن انار و آیین‌های ازدواج از دیگر آثار معنوی ثبت ملی شده در این استان است.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی آثار معنوی راهبرد میراث فرهنگی برای پیشگیری از به فراموشی سپرده شدن و احیای صنایع دستی، بازی‌ها، آیین و سنت‌های مردم است.
شفیعی ابراز داشت: ثبت ملی 25 شی‌ء تاریخی این استان از برنامه‌های پیش روی میراث فرهنگی است که کارهای مقدماتی از جمله شناسنامه دار شدن این آثار انجام شده است و در کمیته ثبت در اواخر بهمن در تهران تشکیل می‌شود و بررسی خواهد شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 هزار و 251 قلم شی‌ء تاریخی این استان در فهرست جام (سیستم جامع یکپارچه سازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی) ثبت شده است.
شفیعی افزود: از این تعداد 18 قلم آن امسال ثبت ملی شده است.
وی تعداد اشیای تاریخی کشف شده در کهگیلویه و بویراحمد را 3 هزار و 709 عدد ذکر کرد.
شفیعی بیان کرد: تاکنون 420 شیء تاریخی این استان مرمت شده که از این تعداد 50 عدد مربوط به سال 1396 بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700 اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد.
61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی دارد.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 انتهای پیام/غ

  ثبت ملی 25 شی‌ء تاریخی استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.