سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

هدف از تغییر ساختار وزارت خارجه، چابک سازی دستگاه دیپلماسی است/ بیانیه وزارت خارجه درباره برنامه ثریا می‌تواند نقد شود

بهرام قاسمی در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد درباره بیانیه وزارت خارجه درباره برنامه ثریا شبکه یک گفت: آنچه مهم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح شد البته بیانیه وزارت خارجه درباره برنامه ثریا هم می‌تواند نقد شود و ما با نقد مشکلی نداریم.

وی درباره تغییرات در ساختار وزارت خارجه اظهار کرد: از ابتدای ماه دستور اجرایی شدن این ساختار صادر و از دیروز اجرایی شد و این تغییر ساختار از مهمترین تغییراتی است که وزارت خارجه تاکنون داشته و هدف از آن تطبیق وزارت خارجه با شرایط منطقه و جهان و کاستن از لایه های مدیریتی و چابک سازی دستگاه دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره یادداشت ظریف در نشریه فایننشال تایمز برای ایجاد مجمع گفتگوهای منطقه‌ای گفت: مجموعه منطقه که در این مقاله مطرح شده تنها یک کشور خاص را در بر نمی‌گیرد بلکه مجموعه‌ای از کشورهاست که روابط خوبی هم با ایران دارند و ما امنیت را محصول کار جمعی کشورها می‌بینیم. منطقه شاهد جنگ‌ها و تنش‌های بسیاری بوده و امیدواریم در یک محیط خردمندانه همه به این برسند که ثبات و امنیت کشورها منوط به امنیت منطقه است.

قاسمی درباره حمله ترکیه به عفرین سوریه بیان کرد: مسائل سوریه رصد می‌شود و هر چه زودتر این موضوع باید تمام شود و به تلاش خود در آستانه ادامه می‌دهیم چون ادامه این موضوع می‌تواند به بازگشت تکفیری‌ها منجر شود و باید تمامیت ارضی کشورها محترم شمرده شود.

وی ادامه داد: همواره بر این باور و اعتقاد بوده و هستیم که ریشه بحران خانمان سوز و ویرانگر سوریه از رفتار غیرمسئولانه و اقدامات تحریک آمیز و مداخلات غیرقانونی قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله دولت آمریکا و برخی کشورهای زیاده خواه و جنگ طلب منطقه مانند رژیم صهیونیستی نشات می‌گیرد و مادامی که نیروهای آمریکایی و متحدان آن از جمله گروه‌های تکفیری - تروریستی به حضور نامشروع و خلاف عرف و قواعد بین‌المللی خود که به رغم خواست دولت قانونی سوریه و برضد منافع ملت سوریه است ادامه دهند، بحران انسانی در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت.

قاسمی افزود: از همه کشورهای مسئولیت شناس عضو جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهای همسایه سوریه، انتظار می‌رود از هرگونه اقدامی که باعث تقویت حضور نامشروع نیروهای مداخله‌گر فرامنطقه‌ای و تشویق و تشجیع گروه‌های تروریستی می‌شود؛ اجتناب ورزیده و بر فرآیند حل و فصل مسالمت‌آمیز و سیاسی از جمله روند آستانه ثابت قدم و استوار باقی بمانند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مسدود شدن حساب‌های دانشجویان در چین تصریح کرد: مذاکرات بین بانک‌های چین و مقامات ما وجود دارد و گشایش های خوبی در هفته های اخیر اتفاق افتاده و بخشی از مسائل حل شدهاست  و مابقی هم حل و فصل می‌شود.

وی در خصوص اذعای نشریه اشپیگل برای تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه گفت: این یک بحث رسانه‌ای است و ما چنین سیگنالی را از دولت آلمان نداریم، روابط ما رو به رشد است و امیدواریم در مذاکراتی که بوده و هست این روابط سیر رو به رشد خود را طی کند. در مقطع کنونی این مسایل را نباید خیلی جدی گرفت و هوشمندانه به این اینگونه مسایل در مقطع کنونی نگاه کرد و دولت آلمان هم حتما از دقت لازم در برخورد با این گونه نوشته‌ها برخوردار است.

سخنگوی در خصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره سفرش به ایران گفت: سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار است. درباره دستور کار مذاکرات هنوز موضوعی به صورت قطعی مشخص نیست. ما طیف گوناگون از مسایل دو جانبه و منطقه‌ای را خواهیم داشت و تحولات روز را دنبال می‌کنیم.

قاسمی در خصوص توافق اروپا برای جلب رضایت ترامپ و افزایش فشار به ایران گفت: من هیچ شنیده‌ای از مقامات رسمی اروپا ندارم، روابط ما با اروپا رو به رشد و کهن است که می‌تواند باعث توسعه هر چه بیشتر روابط شود. این روابط دشمنانی دارد و آن‌ها در جهت ایجاد تنش و مشکل تلاش می‌کنند و باید در حوزه اروپا و همینجا دوستان با هوشیاری بسیار تحولات را دنبال کنند و امیدوارم این روابط علیرغم میل دشمنان خاص این رابطه به پیش برود.

وی درباره سفر نیچروان بارزانی به ایران اظهار کرد: روابط ما با اقلیم جدید نیست و ما روابط خوبی داشته و داریم و سفر وی سازنده بود و دریاره مسایل مورد علاقه دو طرف صحبت شد. سفر وی به تهران و دیدارهایش نشانگر نوع و سطح روابط ماست و علاقمندیم مثل گذشته ادامه یابد و در چارچوب عراق واحد تعمیم یابد و کمک کنیم که منطقه‌ای باثبات تر و مطمئن‌تر برای صلح داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بحرین علیه ایران بیان کرد: این یک اتهام بی‌جا و خلاف است. جالب است که اگر مجموعه اتهاماتی که مقامات بحرین علیه ایران وارد کرده‌اند را طی سالیان گذشته جمع ببندید و ببنید تعداد آن‌ها چقدر می‌شود و چقدر با واقعیت همخوانی دارد و از جای دیگری دستور آن صادر می‌شود که قابل اعتنا نیست.

قاسمی در خصوص اعلام ایرباس و بوئینگ برای تحویل دیرتر هواپیماهای ایران گفت: آنچه بین شرکت بوئینگ و ترامپ است، یک مسئله داخلی آنهاست، اما دولت آمریکا متعهد به اجرای دقیق برجام است و موظف است تسهیل کند فروش هواپیماهای غیر نظامی به ایران را و جز این خلاف است.

وی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و اظهارات وی تصریح کرد: مواضع ما درباره موضوع موشکی روشن است، در خصوص مسایل منطقه‌ای با تمام جهان گفتگو داریم و دیپلماسی، گفت و شنود است. هنوز دستور کاری نهایی نشده است، صحبت‌های زیادی با طرف فرانسوی خواهیم داشت و نقشی که ایران در کمک به صلح و امنیت منطقه و جهان داشته را با طرف فرانسوی گفتگو خواهیم کرد. این پدیده عجیبی نیست اما بین مذاکرات و تبادل نظر تفاوت است.

قاسمی در خصوص وضعیت مهاجرین غیرقانونی افغانستانی گفت: این یک داستان کهنه و قدیمی است که در مرزها با آن رویرو هستیم. در یکی از کمیته‌های پنج‌گانه با افغانستان موضوع مهاجرت وجود دارد و کار در حال انجام است اما صحبت درباره آن هنوز زود است.

وی درباره اظهارات لاور‌ف برای میانجی‌گیری بین ایران و عربستان بیان کرد: جدیدا چیزی ندیده‌ام. عربستان کما فی‌السابق بر طبل خصومت می‌کوبد و نشان می‌دهد که هنوز آمادگی یک رفتار خردمندانه را نیافته که جای تاسف دارد. این کشور قادر نیست در جهت مصالح منطقه و خود حرکت کند، ما علاقمندیم که پایه‌های همکاری و همگرایی را بگذاریم ولی عربستان نشان داده که نمی‌تواند و نمی‌خواهد و در اوهام خود دست و پا میزند. در کذشته هم ما به هیچ حرکت خیرخواهانه پاسخ منفی نداده‌ایم. هنوز هیئتی بین ایران و عربستان رد و بدل نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گفتگوهای ایران و اروپا درباره بحران یمن اظهار کرد: متاسفانه آنچه بیان می‌شود و آنچه عمل می‌شود تفاوت زیادی دارد. ما هنوز شاهد جنایات دلخراش در یمن هستیم. سخنان زیادی در این خصوص گفته شده اما انتظار این است که جامعه جهانی مسببان این جنایات را محکوم کند تا این تجاوز پایان یابد. جامعه جهانی در یک تلاش جمعی باید کمک کند که این بحران که نقطه‌ای تاریک در تاریخ معاصر ماست به پایان برسد. ما درباره بحران یمن با بسیاری از کشورها صحبت کرده‌ایم اما ریشه مشکل تجاوزی است که به یمن صورت کرفته و استمرار دارد.

قاسمی درباره ادعای وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات با ایران در حوزه موشکی تصریح کرد: اگر چنین نقل قولی است که مذاکراتی داشتند تکذیب می‌شود، ما درباره مسایل دفاعی و موشکی خود مذاکره‌ای نداشته‌ایم و در این خصوص صحبتی با دیگران نخواهیم داشت.

وی در خصوص اولویت‌های ظریف در حوزه اقتصاد و همسایه‌ها گفت: همسایگان همیشه اولویت بوده‌اند و در دولت دوازدهم روابط با آن‌ها مهم خواهد بود. ما در وزارت خارجه مسائل مهمی داریم که دنبال می‌کنیم و در هیچ مقطعی موضوعی را ارجحیت ندانسته‌ایم. وزارت خارجه تک موضوعی نخواهد بود بلکه بسته به زمان اولویت‌هایش جابه‌جا میشود اما همسایگان موضوعی همیشگی و مهم است. در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم وزارت خارجه با اولویت بالا موضوع را دنبال خواهد کرد.

قاسمی درباره مراودات بانکی ایران و اروپا اظها کرد: مباحث بانکی از مباحث جدی در حوزه روابط خارجی است و این مذاکرات بانکی مدتهاست در حوزه اروپا و اسیا وجود دارد. این مذاکرات از طریق سفارتخانه‌ها دنبال میشود و طی ماه‌های گذشته به توافقات خوبی رسیده‌ایم که آخرین آن همکاری 5 میلیارد یورویی با ایتالیا بود.

وی درباره تهدید ترامپ و رفتار شرکای دیگر برجام به‌ خصوص اروپایی‌ها گفت: روابط ایران و اروپا دشمنان خود را دارد و آمریکا و متحدانش سعی می‌کنند بین ایران واروپا فاصله ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایران نشان داده است که با فشار مواضع خود را تغییر نخواهد داد و وزیر خارجه فرانسه هنوز با جامعه ایرانی آشنایی ندارد و درباره بحث نفوذ حتما باید با وی صحبت کنیم که قطعا نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد که مثبت است و از ثمرات آن همه استفاده کرده‌اند زیرا اگر این نفوذ نبود تروریست‌ها در دمشق و بغداد بودند و در همه جای دنیا دست به جنایت بزنند.

قاسمی در خصوصی آخرین وضعیت سرباز ربوده شده در میرجاوه گفت: این پرونده مفتوح است و رایزنی‌ها به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم با پشتکار و درایت بیشتر طرف پاکستانی وضعیت بهتری در مرزها داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تمهیدات وزارت خارجه در خصوص نفتکش سانچی اظهار کرد: از ابتدای حادثه وزارت خارجه ستادی تشکیل شد و سفارتخانه و کنسولگری در شانگهای دستورات لازم را گرفتند و سفارت چین در ایران هماهنگی‌ها را دنبال کرد. سفارت چین و ما اعلام کردیم که هرگونه کمکی که خانواده این عزیزان داشته باشند در سفر به جین کوتاهی نخواهیم کرد.

قاسمی در خصوص اخبار مطرح شده درباره جاسوسی ایران در آلمان گفت: اینها در ادامه همان جنگ روانی است که از محافل خاص و قطعا رژیم صهیونیستی ناشی می شود و پیامد شکست های این رژیم در منطقه و نگرانی آن از روابط ایران با اروپاست. آن‌ها با ابزار مختلف ورود کرده و از امکانات خود استفاده می‌کنند تا در روابط رو به رشد دو طرف جلوگیری کنند. هر آنچه مطرح است جنگ روانی است که از سوی این محافل دنبال می‌شود.

وی درباره اظهارات عادل جبیر علیه ایران بیان کرد: جبیر فقط برای این صحبت‌ها زنده است و بدون آن بی هویت است. جهان هم با این شخصیت تا حد زیادی آشناست و علی‎رغم تکرار این سخنان سخیف، عربستان در مشکلات خود غوطه‌ور است و نمی‌تواند فجایع یمن و سایر نقاط جهان را تطهیر کند و باید آن را نادیده گرفت.

قاسمی در پایان درباره  مسئله ریزگردها و گفتگو با طرف عراقی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در خدمت تمامی دستگاه‌هاست و بخشی از بحث ریزگردها مربوط به خارج است و ما تلاش می‌کنیم تماس‌ها و رایزنی‌های مسئولان محیط زیست را تسهیل کنیم. این موضع هزینه‌بر و زمان‌بر است و امیدوارم زودتر حل و فصل شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: وزارت خارجه ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
ای کاش ساختار آموزش وپرورش هم تغیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه . انشالله نابودی دولت مردان امریکا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
مگه اروپا و آمریکا درباره برنامه موشکی خود با کشورهای دیگه مذاکره میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
کاملا با حرف جناب قاسمی موافقم . حرف درستی گفتند . احسنت برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
احسنت به سخنگوی وزارت خارجه. درود
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار