مویدی مطرح کرد؛

تولید مواد افیونی در افغانستان با تروریسم پیوند خورده است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: تولید مواد افیونی در افغانستان با تروریسم پیوند خورده و حجم تهدید را برای کشور‌های منطقه دو چندان کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ملاقات با معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهار کرد: ایران و چین مشترکات زیادی دارند و هر دو دارای مرز مشترک با افغانستان و در معرض تهدید مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: ایران و چین و همه کشور‌های منطقه دارای دشمن مشترک مافیای مواد مخدر هستند که هر روز برای نابودی سرمایه پویای کشور‌ها یعنی جوانان در تلاش است.

این مقام مسئول در ستاد با اشاره به وجود کشور‌های فرامنطقه‌ای و غربی در افغانستان گفت: وجود این کشور‌ها نه تنها باعث کاهش مواد مخدر نشد، بلکه هر روز شاهد افزایش چشمگیر آن هستیم، مقایسه تولید موادمخدر در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۷ میلادی گواه این مطلب است.

مویدی ادامه داد: با توجه به افزایش موادمخدر در افغانستان و حجم تهدید آن در منطقه و همچنین برای دو کشور ایران و چین که به دلیل همجواری با افغانستان، تاثیرپذیری بیشتری از مواد مخدر و تهدیدات آن دارند، تنها راه حل برون رفت از این بحران، انجام کار‌های مشترک است.

وی افزود: موادمخدر معضلی جهانی است، از این رو مبارزه با آن نیز نیاز به همکاری همه کشور‌های جهان دارد که متاسفانه این احساس مسئولیت مشترک در همه کشور‌ها وجود ندارد.

قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: تولید مواد افیونی در افغانستان با تروریسم پیوند خورده و حجم تهدید را برای کشور‌های منطقه دو چندان کرده است.

مویدی بیان داشت: کشور‌های منطقه باید با همکاری مشترک، همدلی و همفکری خود را از این تهدید مصون دارند و با آن مقابله کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قاچاق پیش‌ساز‌ها به کشور افغانستان گفت: تبدیل مواد سنتی به مواد مخدر پر خطر در افغانستان، تهدیدی برای کشور‌های منطقه است و انتظار این است که چین که از بزرگترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی در دنیا است، موضوع مواد پیش‌ساز و ترانزیت آن را به صورت هوشمندانه رصد و کنترل کند تا از تولید مواد پر خطر و افزایش حجم تهدید ناشی از آن در افغانستان جلوگیری شود.

مویدی گفت: ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه قرار گرفته، از تجارب خوبی در حوزه‌های مقابله، پیشگیری و درمان برخوردار است، همچنین آمادگی داریم در کنترل پیش‌ساز‌ها تجربه‌های خود را در اختیار کشور چین قرار دهیم؛ چرا که اراده ما توسعه هر چه بیشتر روابط با کشور دوست چین است.

همچنین دکتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدامات چین را در حوزه‌های مقابله، پیشگیری و درمان بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران و چین در بسیاری از زمینه‌ها با یکدیگر همکاری دارند، در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز بی‌شک به دستاورد‌های خوبی خواهند رسید.

وی افزود: در ایران ۸۵۰۰ مرکز درمان اعتیاد در ۳۱ استان مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۸۰ درصد آن توسط بخش خصوص اداره می‌شوند و دولت تنها نظارت بر آن‌ها را بر عهده دارد. همچنین برنامه‌ها و آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد از سنین کودکی تا ۶۵ سالگی و در واقع برای همه گروه‌های سنی ارائه می‌شود.

این مقام مسئول در ستاد گفت: علاقه مند هستیم علاوه بر انتقال تجارب خود در حوزه‌های مقابله و کاهش تقاضا از تجارب کشور چین نیز در حوزه مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم.

مین تیان شی معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین در این دیدار هدف از سفر خود به ایران را تایید محتوای یادداشت تفاهم همکاری ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر و امضای آن از سوی وزرای مربوطه خواند و گفت: چین نیازمند همکاری با ایران است.

وی همچنین با تاکید مجدد بر اعتقاد راسخ مقامات عالی کشورش در توسعه همکاری‌های دو کشور افزود: علاقه‌مندیم در راستای اجرای توافقات و اتخاذ تمهیدات لازم در این خصوص، در آینده نزدیک، هیات ایرانی به چین سفر کند.

تیان شی بیان داشت: می‌دانیم که مسئله مبارزه با مواد مخدر برای جمهوری اسلامی ایران بسیار جدی است، لذا تلاش داریم با کمک یکدیگر و دیگر کشور‌های منطقه، مسئله تولید مواد مخدر در افغانستان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه چین معتادان زیادی دارد، گفت: ما خواستار انتقال تجارب ایران در حوزه کاهش تقاضا و بازگشت معتادان به زندگی‌شان هستیم و امیدواریم بتوانیم در حوزه‌های درمان و بازتوانی تبادل نظر کنیم.

در پایان مقرر شد، جزییات یادداشت تفاهم در مورد همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر تایید شود تا توسط طرفین امضا و اجرا شود.

انتهای پیام/

متن سخنان علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار