روزشمار انقلاب

11 بهمن ماه در آیینه تاریخ انقلاب +مستندات

همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه فجر با روز شمار انقلاب اسلامی ایران به وقایع روز 11 بهمن 1357 نگاهی می‌اندازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نهالی که امام خمینی (ره) با پشتیبانی مردم ایران کاشتند اینک در آستانه 40 سالگی قرار دارد. با توجه به لزوم مرور وقایع و اتفاقات رخ داده در دهه فجر و عبرت گرفتن از تاریخ، از امروز تا روز 22 بهمن ماه (پایان دهه فجر) با روزشمار انقلاب اسلامی ایران، دفتر روزهای انقلاب را در سال 57 ورق خواهیم زد.

اولین صفحه از روزشمار ما، روز 11 بهمن ماه 1357، یعنی یک روز پیش از ورود امام خمینی(ره) به کشور است. سرفصل اتفاقات این روز به شکل زیر است:

آخرین رژه نیروهای گارد ملی شاهنشاهی و شایعه کودتا

دولت بختیار که پس از بستن فرودگاه‌ها به مدت سه روز نتوانست جلوی ورود امام خمینی به کشور را بگیرد (اعلام بسته شدن فرودگاه ها از تاریخ 7 بهمن) برای حاکم کردن خشونت و ترساندن مردم اقدام به برگزاری رژه نیرو های نظامی شاهنشاهی در خیابان های تهران کرد و همچنین شایعه کودتا توسط ارتش را پخش کرد. اما شرایط نظامی نیز مانع مردم برای اعتراضات علیه حکومت نشد.

خروج مستشاران آمریکایی از کشورمان

 بیش از 1200 نفر از مستشاران آمریکایی به وسیله 3 فروند هواپیمای نظامی از کشور خارج شدند (در آینده درباره حضور آمریکایی ها،جنایت ها و بی احترامی آن ها به ایرانیان مطلبی منتشر خواهد شد).

همبستگی نظامیان پایگاه موشکی اصفهان با مردم

نظامیان، درجه داران و سربازان مرکز توپخانه و پایگاه موشکی اصفهان با نهضت اسلامی مردم ایران اعلام همبستگی کردند.

حمله مسلحانه به رئیس شهربانی کرمان

در این روز به سرهنگ رضا معتمدی رئیس شهربانی کرمان حمله مسلحانه شد  که در این حمله محافظ و راننده وی کشته شدند. معتمدی در این حمله مجروح شد.

سقوط یک هواپیمای نظامی حوالی نطنز

پس از قیام جدی مردم علیه نظام شاهنشاهی، مستشاران آمریکایی در صدد خروج از کشور بودند.  یک هواپیمای نظامی که تعدادی از  مستشاران آمریکایی را حمل می کرد در حوالی نطنز سقوط کرد و همه افراد حاضر در هواپیما کشته شدند.

 خداحافظی امام با مردم در فرانسه

امام خمینی در آخرین روز حضور در فرانسه در نامه ای از دولت و ملت فرانسه تشکر کردند و از زحمات داده شده به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو معذرت خواهی کردند و در نامه ای نوشتند (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی(ره)، ص 358):

«در این موقع که پس از چهار ماه توقف پرحادثه در خاک فرانسه، برای خدمت به وطنم می‏ خواهم اینجا را ترک کنم، لازم می‏ دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمود، و از اهالی محترم که با حس انسان دوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم. امید است مهمان‏ نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادیخواهی آنان را فراموش نکنم. و از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو دادم معذرت می‏ خواهم. امید است احترامات این جانب را بپذیرند.» (صحیفه امام، ج 6، ص 6)

حرکت امام از فرانسه به سمت ایران

هواپیمای امام خمینی در ساعت 3.30 دقیقه بامداد از پاریس به سمت تهران حرکت کرد و حدود ساعت 9.30 دقیقه صبح در تهران به زمین نشست.

حرکت مردم از شهرستان ها برای استقبال از امام

مردم کشورمان که از تاریخ ورود امام به کشور آگاهی پیدا کردند، از اقصی نقاط کشور به سمت تهران حرکت کردند تا در مراسم استقبال از امام خمینی و سخنرانی ایشان در بهشت زهرا حضور پیدا کنند. 

////////11 بهمن ماه در آیینه تاریخ انقلاب

اشتیاق مردم برای ورود امام خمینی به کشور تا حدی بود که روزنامه اطلاعات در  چاپ روز 12 بهمن خود حتی ثانیه ساعت دقیق ورود امام به تهران را این گونه می نویسد:"امام خمینی (ره) پس از 15 سال در ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه صبح امروز پای امام خمینی به خاک وطن رسید."

////////11 بهمن ماه در آیینه تاریخ انقلاب

 

عجز و ناتوانی دولت در مقابل عشق و علاقه مردم به امام خمینی(ره)

دولت برای جلوگیری از مقابله و درگیری با مردم راهپیمایی و اجتماعات را تا سه روز آزاد اعلام می کند.

 ////////11 بهمن ماه در آیینه تاریخ انقلاب

اعلام آمادگی شیعیان لبنان برای مبارزه با رژیم ستمشاهی

اعلام آمادگی شیعیان لبنان با ارسال نامه ای برای مراجع تقلید قم به جهت حضور کنار مردم ایران و مبارزه با رژیم ستمشاهی

 تیتر روزنامه ها

تیتر روزنامه های کیهان و اطلاعات در تاریخ 11 بهمن 1357 به شرح زیر بود.

////////11 بهمن ماه در آیینه تاریخ انقلاب

 ////////11 بهمن ماه در آیینه تاریخ انقلاب

منابع:

مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

انتهای پیام/

وقایع 11 بهمن 57

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
مرگگگگگگگگگگگگگبر شاهههههههههههههه خائن
آخرین اخبار