پیام تسلیت بنیاد شعر و ادبیات داستانی و حوزه هنری به مناسبت درگذشت نویسنده کشورمان

بنیاد شعر و ادبیات داستانی و حوزه هنری در پیامهای جداگانه، درگذشت محسن سلیمانی، نویسنده و مترجم کشورمان را تسلیت گفتند.

کتاب‌های سلیمانی سالیان سال راهگشای داستان‌نویسان است

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ متن پیام تسلیت  بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانی به شرح زیر است:

«ضایعه درگذشت جناب آقای محسن سلیمانی، جامعه ادبیات کشور را در بهت و غم فرو برد.

داستان‌نویسان ایرانی یاد و خاطره او را که با تالیف و ترجمه حدود 100 اثر در زمینه داستان و آموزش داستان‌نویسی، حق مسلم معلمی بر داستان‌نویسان کشور دارد، از یاد نخواهند برد. نیز، خدمت او در کسوت رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف که موجب نشر فرهنگ و ادبیات ایران شد.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی با گرامیداشت یاد محسن سلیمانی که سابقه داوری در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد را هم در کارنامه درخشان خود دارد، این ضایعه را به خانواده زنده‌یاد محسن سلیمانی و همچنین جامعه فرهنگی و ادبی کشور تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم، غفران الهی می‌طلبد.»

 بنابر این گزارش، حوزه هنری نیز ضمن تقدیر و تجلیل از یک عمر فعالیت ادبی خالصانه و مجاهدانه مرحوم سلیمانی، درگذشت این ادیب فرهیخته را به خانواده معظم او و بازماندگانش تسلیت گفت.

زنده‌یاد محسن سلیمانی از سال‌های آغازین فعالیت حوزه هنری، با این نهاد انقلابی همراه شد و تا آخرین روزهای زندگی خود نیز این همکاری و همراهی را ادامه داد. وی در امتداد این همکاری و در راستای ترجمه آثار ادبی به‌ویژه در حوزه آموزش داستان‌نویسی و طنزپردازی ... همت والایی داشت و هم‌ نویسندگان و آثار بسیاری را به جامعه ادبی کشور معرفی کرده است.

وی که در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد، فارغ‌التحصیل ادبیات و زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی بود و در همین رشته مدرک دکتری گرفت. وی که در حوزه ترجمه و نقد ادبیات داستانی فعالیت دارد، کار نویسندگی را در «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» از سال 1359 شروع کرد. در آنجا چند سالی مسئول واحد ادبیات داستانی بود و سردبیری جُنگ‌های سوره از شماره 1 تا 9 را برعهده داشت. در سال 1366 به کیهان فرهنگی رفت و مسئول بخش ترجمه ادبی و ادبیات داستانی کیهان فرهنگی شد. بعد از سه سال نیز از آنجا به معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و چند سالی نیز در لندن و نیویورک مسئول بخش فرهنگی ایران بود. سلیمانی تاکنون در زمینه نقد ادبی، اصول داستان‌نویسی و نیز داستان در حدود 70 کتاب ترجمه و تألیف کرده است. وی مقالات زیادی در زمینه ادبیات نگاشته که در نشریه‌های معتبر داخلی به چاپ رسیده است.

بخشی از زندگی سلیمانی نیز فعالیت‌هایی در زمینه مدیریت فرهنگی بین‌المللی بوده است. او ضمن اینکه سال‌ها کارشناس ارشد امور فرهنگ بین‌الملل بوده، چند سالی نیز نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان و آمریکا بوده است. محسن سلیمانی صبح دوشنبه 2 بهمن ماه در کشور محل مأموریتش، صربستان، دچار حمله قلبی شد و دار فانی را وداع گفت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.