عراقچی در برنامه "رادیویی ذره‌بین":

وزارت خارجه تاکنون با هیچ کشوری درباره برنامه موشکی مذاکره‌ای نداشته است

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت:ما تاکنون هیچ مذاکره‌ای درباره برنامه موشکی و منطقه‌ای با هیچ کشوری نداشته‌ایم.

وزارت خارجه تاکنون با هیچ کشوری درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای مذاکره‌ای نداشته استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه "رادیویی ذره‌بین" درباره دستاوردهای سفر هفته گذشته خود به آلمان گفت: این سفر در راستای رایزنی‌های مستمر سیاسی که با کشورهای مختلف انجام می‌‌شود، بود.

وی ادامه داد: پنجشنبه گذشته موعد مذاکرات گفتگوهای سیاسی ما با آلمان بود که گفتگوهای مبسوطی با همتای خودم در آنجا انجام شد، درباره موضوعات دوجانبه، بحث‌های منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و همچنین برجام مسائلی مطرح شد.

عراقچی تصریح کرد: آلمان یکی از طرف‌های اقتصادی و سیاسی مهم برای جمهوری اسلامی ایران است، در چارچوب برجام با آلمان همکاری‌های نزدیکی داشتیم. روابط دو جانبه ما هم در زمینه اقتصادی از گذشته به صورت گسترده بوده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد:‌ بعد از برجام هم با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها این روابط شکل جدیدی به خود گرفت و روابط اقتصادی ما با ‌آلمان گسترش بسیار زیادی داشته است البته مشکلاتی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی گفتگو‌ها رفع همین موانع بود، افزود: گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه بانکی، صنعتی، تجاری، پروژه‌های اقتصادی، حوزه انرژی، حوزه حمل و نقل و... از محورهای گفتگوهای ما بود.

عراقچی اظهار کرد: البته درباره روابط سیاسی هم گفتگوهای دو جانبه‌ای انجام شد و طبیعی است که ما با همه کشورها رایزنی‌ها و گفتگوهای خود را در قالب تبادل نظر، پاسخ به ابهامات و سوالات و رسیدن به یک درک مشترک از مسائل منطقه داریم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین ضمن تکذیب برخی خبرها به نقل از مقامات آلمانی مبنی بر اینکه کشورهای آ‌لمان، فرانسه و انگلیس با ایران برای گفتگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای به توافق رسیده‌اند، گفت: این اخبار صحت ندارد، وزیر امور خارجه آلمان هم این موضوع را قبلا تکذیب کرده‌اند.

عراقچی ادامه داد: در یک سال گذشته دولت جدید آمریکا خیلی تلاش کرد تا برجام را به نوعی از بین برده و در صورت امکان ‌آن را اصلاح کند، آنها در ابتدا تلاش کردند تا با ایجاد شرایط سخت ایران  را مجبور به خارج شدن از برجام بکنند، در مرحله بعدی خواستند اروپایی‌ها را به این موضوع راضی کنند و بعد از آن ترامپ توپ را در زمین کنگره انداخت که کنگره هم با وی همراهی نکرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد:‌ اکنون آمریکا یک ضرب الاجل جدید درباره برجام تعریف کرده اما واقعیت این است که در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام بوده و در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند و در کنار روسیه و چین در حمایت از برجام و مقابله با آمریکا ایستادند.

وی اظهار کرد: این میزان اختلاف میان اروپا و آمریکا به عنوان متحدان قدیمی بی‌سابقه است، ترامپ بسیار تلاش کرد تا اروپایی‌ها را راضی کند اما نشد. حتی در شورای امنیت تلاش کرد تا ایران را در بحث موشکی و همچنین آشوب‌های اخیر تحت فشار قرار دهد که آمریکا در آنجا هم منزوی شد و نتوانست اقدامی انجام دهد.

عراقچی تأکید کرد:‌ آمریکا تلاش دارد تا فشار جدید و سنگینی را به جامعه بین الملل از جمله متحدان خود در اروپا وارد کند تا ترامپ بتواند به خواسته‌های خود در مورد از بین بردن برجام یا اصلاح نقاط ضعف آن از دیدگاه خود برسد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: فشارهای رسانه‌ای و فضاسازی‌های این گونه در کنار این مسائل طبعا رخ می‌دهد مهم آن است که در یک سال گذشته مشورت‌ها و همکاری‌های نزدیکی با اروپایی‌ها داشته‌ایم.

عراقچی گفت:‌ بحث بر سر آن نیست که اروپا میان ایران و آمریکا، ایران را انتخاب می‌کند بلکه بحث برجام و تعهدات بین المللی اروپایی‌ها در میان است و اروپایی‌ها این مورد را می‌فهمند که اگر برجام را در حالی که ایران به طور کامل به آن پایبند است کنار بگذارند در حقیقت اعتبار خود را در دنیا از بین برده‌اند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: به هرحال هماهنگ کننده مذاکرات اتحادیه اروپا و موگرینی بوده است و برجام به عنوان یکی از شاخصه‌های سیاست خارجی اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و نمی‌خواهند این را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: ‌ما در یک سال گذشته همکاری‌های نزدیکی با اروپایی‌ها داشتیم و آ‌مریکایی‌ها به دنبال از بین بردن این شیوه از ارتباط هستند ما حتما در طول چهار ماه آ‌ینده چالش‌های جدی‌تر و بزرگتری خواهیم داشت اما با توکل بر خدا و سیاست‌های انتخابی حتما از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما اروپایی‌ها برای راضی کردن آمریکایی‌ها در حفظ برجام دست به تحریم ایران می‌زنند یا خیر، گفت: صحبت‌هایی در این مورد شنیده می‌شود، ایده‌هایی توسط برخی مقامات اروپایی به صورت پراکنده مطرح می‌شود و مقامات دیگری آن را رد می‌کنند اما ما هنوز جمع بندی مشخصی در اروپا ندیده‌ایم.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود:‌ فضاسازی‌های رسانه‌ای هم در این مورد وجود دارد، این ایده وجود دارد اما هنوز جمع بندی نشده است که فکر می‌کنند اروپایی‌ها با دادن امتیاز به ترامپ و مثلا همراهی با وی در موضوعات غیربرجامی، رئیس جمهور آمریکا را راضی کنند تا در برجام بماند.

عراقچی تأکید کرد:‌ معتقدم این موضوع یک سیاست کاملا غلطی است و نتیجه معکوسی خواهد داشت و این را به صراحت به اروپایی‌ها گفته‌ایم البته جمع بندی مشخصی در این مورد در اروپا وجود ندارد اما حرف‌ها و صحبت‌ها زیاد است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: به هرحال یک معرکه جدیدی در عرصه دیپلماتیک باز شده که همه طرف‌ها در آن فعالیت می‌کنند و برآیند آن مهم است که ما به کدام سمت می‌رویم.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ما تاکنون با فرانسه یا کشور دیگری درباره برنامه موشکی مذاکراتی داشته‌ایم، گفت: ما با هیچ کشوری در مورد مسائل موشکی خود نه مذاکره کرده‌ایم، نه می‌کنیم و نه خواهیم کرد.

عراقچی تصریح کرد: درباره موضوعات منطقه‌ای هم ما با هیچ کشوری مذاکره‌ای نخواهیم داشت، اما اگر مذاکره به معنای گفتگو و رایزنی کردن باشد یک مقوله دیگری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:‌ معمولا کلمه مذاکره در محاورات اشتباه می‌شود، اگر مذاکره به معنای یک مذاکره جدی برای رسیدن به یک نتیجه است قطعا این موضوع را با هیچ شخص یا کشوری نداشته‌ایم و در برنامه خود هم نخواهیم داشت.

عراقچی افزود: اما اگر منظور از مذاکره همین رایزنی‌های معمول سیاسی که کشورها در ملاقات با یکدیگر مسائل مورد علاقه‌ یا دل‌نگرانی‌هایشان را مطرح می‌کنند، باشد ایرادی ندارد ما رایزنی‌هایی با کشورها در همه زمینه‌ها تاکنون داشته‌ایم و کار وزارت امور خارجه همین رایزنی‌ها و گفتگوهاست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: مذاکره به این صورت که دو طرف بنشینند و درباره یک موضوع به توافق و جمع بندی برسند، در موضوع موشکی ما با هیچ کشوری مذاکره نداشته و نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نظر شما آنها از این جوسازی رسانه‌ای و سوء برداشت ها استفاده می‌کنند، گفت: فضاسازی رسانه‌ای در خارج از کشور وجود دارد البته اشتباه برداشتی هم به وسیله برخی رسانه‌ها در داخل کشور انجام می‌شود.

عراقچی تأکید کرد: بحث گفتگو، رایزنی‌ و تبادل نظر یک امر رایج در وزارت امور خارجه بوده و با مذاکرات رسمی دو مقوله کاملا جدا از یکدیگر هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۰۹:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر جنایتکاران آمریکایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا غیر قابل اعتماد و دشمنه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا غیر قابل اعتماد و دشمنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر جنایتکاران آمریکایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا هیچ کاری نمی تواند بکند چون ملت ایران مقابلش ایستاده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
درود بر عراقچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
خدا دکتر عراقچی را حفظ کنه
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
باید آمریکا با خاک یکسان بشه .مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
باید آمریکا با خاک یکسان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
آقای سید عباس عراقچی انسان بسیار خوبی می باشد .درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
من به عنوان یه ایرانی اجازه نمیدم امریکا خائن در کشورم دخالت کنه . همیشه مثل کوه پشت ایرانم می ایستم و اجازه نمیدم ترامپ دخالت کنه .

ایران وطن من است .

مرگ بر امریکا .شیطان بزگ امریکاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
ایران سرای من است
و تمام دنیا بدانند که یک وجب از خاک آن را با میلیاردها میلیارد طلا و جواهرات عوض نخواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
ایران پیروزاست
دشمن ایران نابوداست .مرگبر امریکا .مرگبر داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
ایران سرای من است
و تمام دنیا بدانند که یک وجب از خاک آن را با میلیاردها میلیارد طلا و جواهرات عوض نخواهم کرد
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
درود بر ایران .
عراقچی دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
زنده باد ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
زنده باد ایران وایرانی
آخرین اخبار