افزایش 5 برابری اعتبار احداث فرودگاه جدید در اهواز

مدیر کل فرودگاه های خوزستان از افزایش 5 برابری اعتبار احداث فرودگاه جدید در اهواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا رضایی، مدیر کل فرودگاه های خوزستان با بیان اشاره به برگزاری نشستی با وزیر راه و شهرسازی با حضور استاندار خوزستان و مدیر عامل فرودگاه های کشور بیان داشت: در این نشست مقرر گردید بودجه فرودگاه جدید از 3 هزار میلیارد ریال به 15 هزار میلیارد ریال افزایش یابد که این 5 برابر اعتبار قبلی است.

وی با کوچک بودن فرودگاه فعلی اهواز و وجود تنها 6 پارکینگ اشاره کرد و گفت: برای افزایش پرواز‌ها با مشکل روبرو هستیم و به همین دلیل از 10 سال گذشته برای احداث یک فرودگاه جدید در 7 کیلومتری اهواز (جاده اهواز به ماهشهر) برنامه ریزی شده و برای این منظور 2 هزار و 450 هکتار زمین اختصاص داده شده است.

رضایی با اشاره به زمان بندی مشخص شده برای ساخت فرودگاه تصریح کرد: یک سال برای اجرای طرح جامع و 3 تا 5 سال هم برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مدیر کل فرودگاه های خوزستان با تاکید بر اینکه فرودگاه جدید اهواز شهر فرودگاهی است که با فرودگاه استانبول قابل قیاس است افزود: این فرودگاه فقط مختص خوزستان نیست، بلکه استان های غرب و جنوب غرب را پوشش می‌دهد و علاوه بر جابجایی مسافر جابجایی بار نیز در آن صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول به انتشار فراخوان بین المللی برای ایجاد فرودگاه جدید اشاره واظهار کرد: تاکنون 8 شرکت شامل 4 شرکت رتبه یک ایرانی با فاینانس خارجی، 3 شرکت چینی و یک شرکت آلمانی آمادگی خود را اعلام کرده اند.

محمدرضا رضایی افزود: همچنین شرکت‌های روسیه، کره، ایتالیا و یک شرکت هلندی به صورت حضوری مذاکراتی با ما انجام داده اند و امکان شرکت در فراخوان را دارند و به همین دلیل فراخوان تا 15 اسفند تمدید شده است.

وی از آمادگی فرودگاه اهواز برای راه اندازی پرواز نجف به اهواز خبر داد و اظهار داشت: برای برقراری این خط می توانیم پذیرای شرکت‌هایی باشیم که تمایل به راه اندازی این پرواز دارند.

رضایی گفت: سال گذشته این پرواز راه اندازی شد، اما به خاطر افزایش نرخ عوارض از سوی مسئولان فرودگاه نجف، شرکت های پروازی رغبتی برای این مسیر نداشتند و اغلب پروازهایشان به سمت بغداد است.

وی بیان کرد: با فرودگاه نجف مذاکراتی برای کاهش عوارض و درخواست‌هایی برای کوتاه کردن مسیر (اختصاص روت کنار کویت) انجام شده، اما در هر صورت برای داشتن پرواز اهواز به نجف آماده هستیم.

مدیر کل فرودگاه های خوزستان با اشاره به وجود بازرسی اول در همه فرودگاه‎های بزرگ کشور اذعان داشت: کمربند اول پلیس را در فرودگاه اهواز و آبادان برنداشته‌ایم، چرا که با توجه به همجواری استان خوزستان با کشور عراق و وجود برخی مسایل، امنیت فرودگاه برای ما در اولویت قرار دارد.

رضایی به پتانسیل مطلوب فرودگاه اهواز اشاره کرد و افزود: در حال بهسازی آن هستیم و اقداماتی چون توسعه ترمینال، محوطه سازی، افزایش پروازهای داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد و براساس طرح جامع فرودگاه اهواز را به سمت استانداردهای جهانی سوق می‌دهیم.

وی اظهار کرد: همچنین فرودگاه اهواز در رتبه بندی اخیر فرودگاه‌های کشور از نظر عملکرد پروازی از رتبه ششم به رتبه چهارم فرودگاه‌های کشور ارتقا یافت و موفق شدیم پروازهای فرودگاه اهواز را به 90 پرواز رفت و برگشت در روز برسانیم در حالیکه پیش از این 50 پرواز رفت و برگشت در روز در فرودگاه اهواز انجام می شد.

محمدرضا رضایی اذعان کرد: طی 2 سال گذشته توانستیم وسعت ترمینال فرودگاه اهواز را از 4 هزار و 400 متر به 7 هزار متر برسانیم و تا اوایل سال 97 برنامه ریزی شده تا آن را به 16 هزار متر ترمینال داخلی و خارجی برسانیم.

وی گفت: با توجه به اینکه در خوزستان با پدیده ریزگردها زیاد مواجه می شویم 2 دستگاه فرود اتوماتیگ کمک ناوبری (ILS) خریداری شده که این 2 دستگاه در 2 طرف باند نصب می‌شود و زمانی که دید پرواز تا 500 متر کاهش پیدا کرده، این دستگاه ها به خلبان ها کمک می‌کنند تا هواپیما به راحتی بر روی باند فرود آید.

رضایی با بیان اینکه فرودگاه اهواز با مساحتی بالغ بر 280 هکتار دارای یک باند پروازی است بیان داشت: در سال 2015 نزدیک به 2 میلیون و 300 هزار نفر مسافر از طریق این فرودگاه جابجا شد و در سال بعد از آن موفق شدیم این تعداد را به 2 میلیون و 600 هزار نفر افزایش دهیم تا مقام اول رشد پروازی را در کشور به خود اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 500 هزار نفر مسافر جابجا شد که پیش بینی می‌شود این تعداد تا پایان امسال به 3 میلیون نفر برسد.

محمدرضا رضایی با اشاره به برنامه هایی که برای فرودگاه فعلی اهواز تدوین شده است افزود: در حال اجرای طرح جامع بر روی این فرودگاه هستیم که موجب افزایش پروازهای داخلی و خارجی می گردد.

این مقام مسئول اذعان داشت: علاوه بر این طرح های محوطه سازی، پارکینگ طبقاتی، هتل فرودگاهی، کترینگ و باغ رستوران را نیز با سرمایه گذاری خصوصی در دست اجرا داریم و تلاش می‌کنیم تا فرودگاه اهواز برای سال آینده بهسازی شود تا مردم تردد خوبی را از این فرودگاه تجربه کنند.

وی با اشاره به راه اندازی ویزای فرودگاهی در فرودگاه اهواز بیان کرد: مسافران 180 کشور با ویزای فرودگاهی می‌توانند بدون ویزا وارد فرودگاه اهواز شوند و مجوز ویزای 90 روزه را در خوزستان داشته باشند و در صورتی که بخواهند بیش از 90 روز در کشور بمانند می توانند ویزای خود را در منطقه آزاد اروند عوض کنند.

مدیر کل فرودگاه های خوزستان با بیان اینکه در سال جاری کم تر از 10 مورد نقص فنی هواپیما در این فرودگاه وجود داشته است گفت: هر هواپبما قبل از پرواز توسط خلبان، مهندس پرواز و مهندس موتور و بدنه چک می ‌شود و تا زمانی که استاندارد صد در صدی اعلام نشود پرواز نمی‌کند.

رضایی با اشاره به وضعیت ترمینال خارجی فرودگاه اهواز گفت: ترمینال خارجی فرودگاه اهواز قدیمی است و اکنون در حال ساخت ترمینال خارجی جدید، ترمینال ترانزیت و محوطه سازی برای بدرقه کنندگان هستیم.

وی اذعان داشت: ترمینال جدید بین المللی صد درصد ساخته شده است و تنها چیدمان، کانترها، آسانسور، پله برقی و محوطه سازی دور ترمینال باقی مانده است.

انتهای پیام/گ

منبع: ایرنا

اعتبار احداث فرودگاه جدید اهواز افزایش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.